Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vatikanen väljer Accenture

Vatikanen väljer Accenture för att ta fram en grafisk identitet och innehåll för den digitala kommunikationsplattformen Vatican News.

Text anne hammarskjöld Foto pixaby 21 december 2017 digit

pope-francis-1784304_1920_2.jpg

Accenture Interactive kommer att utforma en digital strategi för att göra Vatikanens kommunikation tydligare och samla alla befintliga kommunikationskanaler under ett paraply - Vatikan News. Målet är att skapa en omfattande källa av digitalt medieinnehåll som vänder sig till människor över hela världen. Arbetet drivs på uppdrag av Vatikanstatens kommunikationsministerium, Segreteria per la Comunicazione.

– Vi lanserar nu den sista delen i det reformarbete som Påve Franciskus startat. Idag, när det kulturella förenas med det digitala, krävs också en produktionsprocess som skiljer sig från traditionella processer. I dag sker produktion och distribution med hjälp av olika mjukvaror i ett flertal mediekanaler. Samarbetet med Accenture Interactive har gjort det möjligt för oss att utveckla en omfattande strategi som förenar olika arbetsgrupper och format, samt stärker varumärket, samtidigt som vi kan ta tillvara befintlig talang på medieavdelningen, säger Monsignor Dario Edoardo Viganò, prefekt vid Vatikanens kommunikationssekretariat. 

I uppdraget ingår att ta fram en tilltalande och interaktiv design för Vatican News. Accenture Interactive kommer även vara med och skapa ett mångspråkigt redaktionellt team som kommer att arbeta i olika kanaler och på flera plattformar.

Källa: Accenture

Senaste nytt

Skärmfritt en semesterdröm

21 juni 2018

61 procent av svenskarna uppger att de skulle vilja åka på en skärmfri semester. Förhoppningen är att bli mer närvarande och få en paus från sociala medier. Men det finns en oro för att missa mejl och att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet, enligt en ny undersökning.

AI mot prostatacancer

21 juni 2018

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

9,6 miljoner till digital kompetens

20 juni 2018

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

Media ökar säkerheten

20 juni 2018

Fotbolls-VM i Ryssland är igång och med det följer självklart även ett stort antal medieföretag. Enligt Sveriges Radio Ekot har vissa av dessa av säkerhetsskäl tagit med sig gamla datorer och mobiler dit, för att sedan kunna kassera dem efter mästerskapets slut.

E-journal för blivande mammor

19 juni 2018

Hittills i år har 190 000 stockholmare loggat in för att läsa sin egen patientjournal, och nu görs över 20 000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster bara i Stockholms län. Nu kan också länets gravida läsa sin digitala journal.

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app.