Min vård utmanar Kry

min-vård.jpg

Dalarnas landstings app Min vård gör att befolkningen kan besöka sjukvården via video. Det har lett till kortare vårdköer, en ökad kostnadseffektivitet och att de med störst behov får hjälp snabbt.

 Vi inom offentlig hälsa och sjukvård måste också hänga med i den digitala utvecklingen som sker just nu. Kry och Min Doktor banade väg och "tvingade oss" att också utvecklas och titta på de existerande behoven. Det är ett bevis på att konkurrens kan vara bra, säger Matts Lindgren, verksamhetschef, Min vård.

Landstinget i Dalarna satte i januari 2017 igång projektet Min vård. Det är en app som möjliggör för medborgarna att träffa läkare och sjukgymnaster genom videobesök. Det ska öka tillgängligheten, korta köerna och göra så att de med mest behov av att träffa vården fysiskt ska få större möjlighet att göra det, medan enklare åkommor kan behandlas via video.

Enkelt och snabbt

Min vårds mål är också att uppfattas som väldigt enkel att ha att göra med. Det enda man behöver göra är därför att ladda ner appen och ha ett mobilt bank-ID. Man möts inte av några mellaninstanser eller slussar utan det första virtuella mötet som sker är med en läkare eller sjukgymnast, beroende på vad man eftersöker.

– Enkelheten är väldigt viktig för oss. Vi var lite oroliga först över att det skulle leda till att vi får in fel sorts patienter men så har inte blivit fallet. De som vi träffar har rätt sorts sjukdomar som går att behandla och rådgiva via video. Hela 85 procent av alla blir färdigbehandlade hos oss, vilket innebär att de inte uppsöker hjälp de kommande två veckorna igen.

Demografin spelar roll

Det finns även en demografisk aspekt av Min vård. Allt fler i landet blir äldre vilket i längden också ökar behovet av vård. Äldre med allvarliga sjukdomar ska nu kunna få fysiska möten och behandling snabbt, medan yngre personer med mindre allvarliga besvär ofta kan tas om hand på videolänk.

– Sammantaget har projektet varit väldigt lyckat. Vi har snart hållit på ett år nu och det var lite segt till en början, men efter några månader började folket förstå nyttan. Nästa steg är att se om vi kan öka volymen i detta med fler patienter och läkare, för något som vi redan upptäckt är att mötena blir mycket effektivare.

 Vi kan genom Min vård effektivisera vården vidare och spara pengar, för är det något som svensk sjukvård behöver så är det ju just kostnadseffektiva lösningar. Det är en väldigt spännande tid.

13 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i vårdenFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng