Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Drönare hittar elfel

kraftledning snö.jpg

Blockkedjor som har hela historiken på alla flygplansdelar och drönare som upptäcker brott i kraftledningar. Ny teknik kan effektivisera många av dagens problem. Det menar Bas de Vos på IFS Labs.

 Jag tror att alla flygplansdelar och alla affärsapplikationer från de enskilda aktörerna, från tillverkning till användning, snart kan prata utifrån en gemensam definition till en blockkedja. Och vilken nytta det kan ge för alla inblandade, säger Bas de Vos, chef för IFS Labs.

IFS är ett svenskt företag som nu med över en miljon användare är en av de ledande globala leverantörerna av affärssystem. Det grundades 1983, har drygt 3 500 anställda, säljer mjukvara och har konsultverksamhet i Europa, USA, Afrika, Asien och Stillahavsområdet.

I bolagets forsknings och utvecklingsenhet, IFS Research & Development, ingår IFS Labs som är en slags tankesmedja. Inom Labs utvecklas och testas koncepten som kunderna kommer att efterfråga i framtiden, och exempel på detta är just nu blockkedjor och drönare.

Flygindustrin viktig

En bransch som är väldigt viktig för företaget är flygindustrin och där tror IFS Labs att blockkedjor kan bli ett revolutionerande verktyg. Ett flygplan är ju byggt av väldigt många små delar, vilket innebär att det kostar väldigt mycket att få tillgång till hela historiken för alla detaljer i flygplanet. Det kan blockchain ändra på, menar Bas de Vos.

 Alla leverantörer som är inblandade i ett flygplansbygge kan skicka en kopia av sin transaktion till blockkedjan och man får då ett standardiserat sätt att registrera historiken.

 Konsekvenser av detta är att de olika flygplansdelarna kan spåras under hela deras livscykel i en 100-procentigt tillförlitlig och fullständig kedja. Det kan leda till enorma fördelar för hela flygplansbranschen såsom lägre administrationskostnader, högre datakvalitet och spårbarhet samt förbättrad tillförlitlighet. Än så länge är vi en bit därifrån men utvecklingen går alltid snabbare än vad folk förutspår, så därför tror jag att vi kan vara där om några år.

Drönare identifierar elfel 

Även när det gäller drönare så har Bas de Vos ett antal idéer. Han tror att drönare kan bli extra värdefulla i exempelvis Sverige på grund av att vi är ett glesbefolkat land där urbaniseringen varit stark och att det finns en utmaning att förse hela landet med energi. Kraftledningar över jord har länge varit norm på grund av deras kostnadseffektivitet men de är utsatta och känsliga för dåligt väder.

 Om servicen störs av oväntade avbrott eller neddragna kraftledningar måste leverantörerna jobba snabbt för att få tillbaka strömmen och då kan drönare snabbt och effektivt identifiera källan till elavbrott.

Hur ska det ske?

 Istället för att inspektera ledningarna med en eller två helikoptrar så kan man skicka ut billiga drönare från ett kontrollcenter. Vi har utvecklat en proof of concept där drönaren med hjälp av mjukvara för visuell igenkänning identifierar ett brott i exempelvis en elledning och automatiskt skapar en observation som via IFS IoT Business Connector registreras i affärssystemet IFS Applications. Användaren kan i systemet analysera och vidarebehandla drönarens observationer för att hjälpa företaget att fastställa vilka reparationsåtgärder som måste vidtas.

– Drönare kan göra detta i många branscher och därmed tillåta företag att omforma resurser, samla in data, minska kostnader, säkerställa säkerheten samt öka effektiviteten. Jag tror att detta samt blockchain vid produkter med väldigt många inblandade aktörer, exempelvis flygplan, kan revolutionera och förenkla mycket framöver.

1 december 2017 Uppdaterad 13 september 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning