Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Googles plan för Avesta

Bra geografiskt läge, utmärkt infrastruktur och hög kompetens i regionen. Det är skälen varför Google valde att köpa drygt 100 hektar mark i Avesta. Det tror kommundirektören Anders Friberg.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 12 december 2017 ledarskap

Avesta960640.jpg

– Vi är mycket stolta över att vara en utvald ort för Google och att vårt långsiktiga arbete gett resultat, säger Anders Friberg. 

För tre år sedan blev Avesta kommun kontaktade av Business Sweden med en datacenterförfrågan, vilket företag det rörde sig om fick de dock inte veta.

Men Avesta kunde visa upp att de hade förutsättningarna som krävdes såsom detaljplanerad industrimark, stor tillgång till förnybar energi och kompetent arbetskraft. Efter det har de jobbat i nära samarbete med just Business Sweden samt Invest in Dalarna, Vattenfall, Svenska kraftnät och Näringsdepartementet i detta ärende.

Tredubblar Facebooks mark

Och nu är det klart att Google har köpt 109 hektar mark i Horndal strax utanför Avesta, en area som motsvarar ungefär 182 fotbollsplaner och som kan jämföras med Facebooks 34 hektar I Luleå. Idag finns dock inga beslut om investeringar. 

 Frågan som måste ställas är: Varför väljer man Avesta? Och där tror jag svaret är att vi har förutsättningarna och erfarenheten som krävs samt en lång industritradition. Vi har ett bra geografiskt läge, utmärkt infrastruktur och en hög kompetens i regionen.

I alla etableringsfrågor arbetar Avesta med några honnörsord som handlingskraft, professionalitet, trovärdighet, tillit och sekretess vilket i allra högsta grad gällt i detta fall, menar Anders Friberg. 

– Marknadsvärdet och intresset för Avesta har stärkts men så även självkänslan lokalt, regionalt och nationellt. 

Så du tror att det här kan ge mersmak för kommunen?

 Absolut, det har skapat en ökad attraktivitet för kommunen och hela regionen. Det brukar pratas om att vi är en funktionell region eftersom vi har relativt nära både till Uppsala, Gävle och Västerås och nu kommer glöden öka och fler vill vara här. Vi håller hela tiden på att planera ytterligare utvecklingsmark för att ligga steget före. Så vi är självklart inte nöjda än. Det här är bara början för oss. 

Rekommenderad läsning

Västerås skapar Stadens kontrollrum

27 feb 2017 digit

sjukhus.jpg sjukhus.jpg sjukhus.jpg

Snart kommer stadens viktigaste samhällsfunktioner vara uppkopplade mot varandra. Västerås stad, Mälarenergi och RISE arbetar för att räddningstjänsten, sjukhusen och kommunhusen ska vara sammankopplade för att trygga tillvaron för medborgarna.

Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

1 jun 2017 digit

Looprocks_960x640.jpg Looprocks_960x640.jpg Looprocks_960x640.jpg

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

lantmateriet.jpg lantmateriet.jpg lantmateriet.jpg video

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Mer fotboll med digital teknik

9 nov 2017 ledarskap

östersunds fk.jpg östersunds fk.jpg östersunds fk.jpg video

Inga digitala domare men en ökad upplevelse för fans. Daniel Kindberg, ordförande i Östersunds FK, rekryterar för mer digital teknik på läktarna. 

Stora utmaningar i glesbygd

21 nov 2017 ledarskap

ljungdalen bergs kommun.jpg ljungdalen bergs kommun.jpg ljungdalen bergs kommun.jpg video

Bergs kommun är en glesbygdskommun med 7 000 invånare. Just nu är fokus att få fiber till samtliga kommuninvånare och att utveckla kommunens e-tjänster.