Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ellevio satsar på robotar och drönare

Drönare, robotar, egna appar - Ellevio satsar stenhårt på digitalisering. Så pass mycket att digital utveckling nu också är en organisatorisk enhet och inte ett tidsbegränsat projekt.

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 12 december 2017 digit

kraftledning.jpg

 Vår robot Elert genomför administrativa uppgifter som dyker upp bland annat vid en nyanslutning, det vill säga när en kunds elinstallatör tar kontakt med oss för att ansluta en ny fastighet till elnätet. Roboten plockar upp informationen från kunden, registrerar ett nytt ärende, gör ett antal kontroller, skapar arbetsordrar till personalen ute på fältet och följer upp ärendet, säger Daniel Scherman, Head of Digital Development på Ellevio.

Ellevio var en del av Fortum till 2015 då det såldes ut, och är numera ett renodlat elnätsbolag. Det var också i utförsäljningsvevan och vid den nya affärsplanen som företaget började satsa mer digitalt. Digitaliseringsarbetet startade som ett projekt men gick senare över till en permanent del i verksamheten. Numera finns en enhet för digital utveckling som driver den digitala agendan och allt fler delar i verksamheten inspireras och inkluderar digitaliseringen som en del i processutvecklingen.

 Det har varit en utmanande tid i och med att vi såldes av och vi samtidigt som vi jobbat med att ta fram nya digitala tjänster fått ta hänsyn till flytt av både kontor och hela systemparken. Men det är också ett väldigt kul och kreativt arbete då det mesta av vår verksamhetsutveckling involverar digitala moment och vi ser digitaliseringen som ett naturligt arbetssätt och verktyg för verksamhetsutveckling.

Digitaliserat enkla moment

Några enklare nyheter som Ellevio har infört sedan uppbrottet med Fortum är att de bland annat gått över till en digital hantering av anslutningsofferter - det skickas inte längre papper fram och tillbaka. De använder sig också mer av digitala signaturer i olika processer samt av digital fakturering. Ellevio har digitaliserarat standardiserade och enklare arbetsmoment, som Daniel Scherman uttrycker det. Men de har även hunnit med att få igång andra digitala verktyg som ska utveckla företaget betänkligt framöver.

 Vi har utvecklat egna appar som används vid arbete med elinstallationer. Kundens elinstallatör använder installatörsappen och webben för att initiera arbete på nya eller befintliga kundanläggningar, vilket tidigare har skötts pappersvägen. 

 En annan app som vi satsar hårt på är vår Check in-app som används när entreprenörer jobbar i våra ställverk, då de alltid måste meddela driftcentralen när de går in och ut. Tidigare ringde man till driftcentralen vilket ibland glömdes bort, och driftcentralen fick jaga entreprenörerna för att följa upp att inget allvarligt hänt. Nu löser vi det med en app vilket både förbättrar säkerheten och effektiviteten. I appen kommer vi snart också använda oss av bilder för felrapportering och uppföljning, vilket gör det enklare att ta beslut om vilket arbete som behöver utföras och sedan följa upp utfört arbete.

Roboten Elert

Men den största förändringen skedde nog ändå för cirka ett år sedan när Ellevio började satsa på RPA – Robot Process Automation, ett försteg till AI. Det är inte en intelligent lärande AI utan en logisk robot som jobbar efter en fördefinierad logik. När de flesta företagen som spanar in RPA ofta börjar i de administrativa ekonomiska processerna så har Ellevio faktiskt börjat i verksamhetsprocesserna, vid hanteringen av olika anläggningsärenden.

 Elnätsbranschen är säsongsvarierad och inflödena av ärenden kan skifta markant mellan årstiderna. Ibland behöver vi fler och ibland färre resurser som sköter till exempel nyanslutningar, och det är inte alltid så lätt att hantera skillnaderna. Men med RPA är det inga problem då Elert kan jobba dygnet runt. Det har fungerat väldigt bra för oss. 

Drönare viktiga i framtiden

I framtiden så tror Daniel Scherman att de kommer börja använda en mer intelligent AI - inte endast baserad på regler - som skulle kunna användas inom flera områden i företaget och med svårare uppgifter. Han tror också att Ellevio kommer att syssla mer med drönare, vilket de redan börjat testa.

 Med hjälp av drönare kan man vid stormar där delar av elnätet sänkts få en snabb översikt var de stora avbrotten är, var det finns mycket nedblåsta träd och så vidare. Man kan även med hjälp av IR-kameror inspektera luftledningar, identifiera krypströmmar och hantera skador mycket snabbare än vad som är fallet nu. Vi har under året genomfört en drönarpilot och vi tror att med hjälp av drönare kan utföra arbeten både snabbare och säkrare än idag. Tekniken finns redan fast vi inte riktigt har den i drift än, men det är nog en tidsfråga. De kommande åren kommer det att hända mycket spännande, avslutar Daniel Scherman.

Rekommenderad läsning

DSC08767_960x640.jpg

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

KragicDanica_robot_2.jpg

Danica Kragic: Robotar gör oss mänskliga

30 okt 2017 ledarskap

För Danica Kragic på KTH är robotar och AI förutsättningen för bättre vård, bättre utbildning och ett bättre samhälle. Helt enkelt för att robotar ger oss mer tid med andra människor. Men för att komma dit behöver robotar både lära sig diska och läsa manualer.

mellanskog-960640.jpg

Säkrare skog med laser

6 mar 2018 digit

Skogsägarföreningen Mellanskog digitaliserar på många olika fronter. För att göra verksamheten mer mobil har de utvecklat en fältapp, och samtidigt har de börjat använda sig av laserdata och planerar även en framtida drift med drönare.

träd-skog-960640.jpg

Se all skog i mobilen

5 apr 2018 digit

Nu finns Skogsstyrelsens båda tjänster Skogliga grunddata och Skogens pärlor även tillgängliga via två appar.

crowd.jpg

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

hemfrid-foto.jpg
Nominerad årets digitaliseringsledare

Så digitaliserar Hemfrid säkert

11 jan 2018 digit

När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet. Nästa steg är automatiserad försäljning genom maskininlärning. David Leeb är nominerad till Årets digitaliseringsledare.

snip hasel.JPG

Mänskliga roboten Hasel

17 jan 2018 digit

Nästa steg inom mjuk robotik tros vara här. Roboten Hasel kan handskas med råa ägg, lyfta 200 gånger sin egen vikt, och är billig och självläkande.

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

Chaufförernas bästa vän

30 jan 2018 digit

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.

industri-960640.jpg

Industri 4.0 i Örebro

19 feb 2018 digit

Nu ska forskare vid Örebro universitet tillsammans med Alfred Nobel Science Park och företag i regionen bygga en plattform för att testa nya sätt att använda AI och robotar inom industrin.