Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Efter Transportstyrelsen – nu ändras lagen

flygplan-transportstyrelsen-skyddslag2.jpg

En ny lagrådsremiss föreslår att den befintliga Säkerhetsskyddslagen framöver även ska omfattas av privata företag som sysslar med verksamhet som rör rikets säkerhet. Lagen är kopplat till brottsbalken, vilket innebär att fängelse kan bli påföljd.

Efter Transportstyrelsen-gate och de andra it-incidenterna tidigare i år så ska nu Sverige ta i med hårdhandskarna när det gäller slapp inställning till rikets säkerhet. Förutom myndigheter så ska även företag som i någon mån arbetar med rikets säkerhet omfattas av den nya lagen, exempel kan vara bolag som sysslar med kommunikationssystem, krisberedskapsarbete eller annan verksamhet som berör rikets säkerhet.

 Den här remissen är väldigt ny och alla är skraja i det offentliga Sverige just nu. Den existerande lagen är gammal, mindre definitiv och har inte tagit hänsyn till förändringarna som digitaliseringen lett till. Aktörerna har heller inte följt den, vilket händelserna i somras är ett bra bevis på, säger Albin Zuccato, Nationell Affärsområdeschef Säkerhet på Atea.

Så det här är en följd av Transportstyrelsen-skandalen?

 Ja, det är väldigt sannolikt. I och med Transportstyrelsens bristfälliga outsourcing så syntes behovet av att lagen även borde omfatta privata aktörer som kommer i kontakt med viktiga samhällsfunktioner. Det kommer inte bara att röra känslig information utan även känsliga system, och något som gör saken mer allvarlig än tidigare är att samarbete med säkerhetspolisen samt uppföljning från outsourcande offentlig aktör nu tydligt krävs.

Om lagrådsremissen går igenom, vilket Albin Zuccato tror att den med 99 procents säkerhet kommer att göra, så börjar den nya Säkerhetsskyddslagen att gälla 1 januari 2019. Frågan ska upp i riksdagen innan årets slut.

14 december 2017 Uppdaterad 5 mars 2019 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet

Rekommenderad läsning