Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Från snus till textilier

Kalmarföretaget Easyfy hjälper sina kunder att nå ut till nya marknader med sin skräddarsydda e-handelsplattform. Bolaget satsar på färre kunder som får maximal uppmärksamhet än att expandera.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 4 december 2017 digit

snus .jpg

De två grundarna av Easyfy, Johan Uddh och Marcus Oldin, är gamla vänner, klasskamrater och kollegor. 2012 sa de upp sig från it-avdelningen på Bygghemma och ett år senare lanserade de plattformen.

 Vi såg företags behov av att få hjälp av några som kan skräddarsy sin lösning och anpassa sin plattform helt efter deras behov. Det är en av kärnorna i företaget som vi fortfarande går efter, säger Johan Uddh.

Kvalitet före kvantitet

Att de jobbar på det sättet innebär också en nära kontakt med sina kunder och fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Easyfy behöver inte lägga pengar på marknadsföring utan det sker genom goda vitsord från tidigare kunder.

 Vi är ett litet bolag med fem anställda inriktade på att ha få kunder. Vi sade från början att 20 kunder är max och vi har alltid hållit oss inom den ramen. Det gör oss till en homogen grupp där alla känner och litar på varandra.

 Det har gjort att vi på fredagar kan vara fria från uppdrag och ägnar den tiden åt att lära oss något nytt som kan utveckla både individen och företaget.

Johan och Marcus_Easyfy 960640.jpg

Johan Uddh och Marcus Oldin, de två grundarna av Easyfy.

Snusdata

En sparsam kundbas har också lett till att det finns mycket tid att analysera kundernas kunder, det vill säga de som handlar på e-handelsplattformarna.

 Vi testar mycket: vad fungerar, vad fungerar inte? Då vi båda är lite av statistiknördar så passar det oss perfekt. Hos vissa av våra kunder är försäljningen säsongsanpassad. Det gäller till exempel Textilgallerian och där känner vår relevansmotor av vilka tyger som sålde bäst förra påsken och placerar dem högt upp lagom till nästa påsk, säger Johan Uddh.

Och för en annan kund, Snusbolaget, ökade försäljningen rejält efter att deras hemsida blev mobilanpassad.

En mobilanpassad sida är idag en självklarhet. Det är i mobilen alltfler affärer görs. För Snusbolaget implementerade vi även en lösning som gör att man kan prenumerera på snus, vilket många uppskattar.

Drönare levererar

Utöver att använda informationen man har tillgång till rätt så ser Johan och Marcus tilliten och tillgängligheten som de två viktigaste utmaningarna inom e-handel framöver. Det gäller att få alla att våga handla på nätet och få kunderna att känna sig så trygga som möjligt, menar Johan Uddh.

I januari 2016 gick försäljningen via mobil förbi desktop så nu är inte bara trafiken utan även omsättningen större mobilt. Det innebär att tilliten ökar för mobilen men det finns fortfarande saker att jobba med.

 En ännu större utmaning är tillgängligheten. Varan ska helst finnas på köksbordet tre minuter efter beställning. Amazon har ju börjat satsa på drönare som levererar varor och jag tror att det blir vanligare inom en rimlig framtid.

 Vissa leverantörer har ju också som regel att om man beställer en vara innan klockan 13 så får man hem den samma dag. Även de smidigare och mer tillgängliga betalsätten blir ju allt vanligare som Swish, Applepay, Klarna och så vidare. Det är mycket som händer inom betalning och så kommer det fortsätta.

Hur ser er verksamhet ut om några år?

 Vi kommer att arbeta hårt med en ökad tillgänglighet och fortsätta göra kundanalyser. Men framöver vill vi i högre grad också gå in med vår kompetens och vår plattform mot ett delägarskap i bolagen för att kunna växa tillsammans med våra kunder.

 Sedan tror jag att vi är några fler. Vi söker hela tiden efter duktiga och hungriga utvecklare men vi vill ha kvar den homogena småföretagskänslan med bland annat fria fredagar och högt kundfokus, säger Marcus Oldin.

Rekommenderad läsning

kristianstad arena snip.JPG video

Kristianstad Arena satsar på nytt nät

30 sep 2016 digit

Kristianstad Arena har börjat använda sig av ett nytt trådlöst nät med bredare kapacitet och där tillämpningarna ska öka betänkligt, men det finns fortfarande utmaningar kvar. 

dafgards 960640.jpg

Familjen först för Dafgårds

9 okt 2017 digit

Familjeföretaget Dafgårds är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med Gorbys piroger som en av storsäljarna. Också när det gäller företagets digitalisering är receptet att hålla det i familjen och ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang.

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

TelenorConexion_960x640.jpg video

Telenor skapar smarta städer

11 jul 2017 digit

Uppkopplade glasbehållare och parkeringsplatser är bara några av fördelarna i de nya smarta städerna. För att nå fram krävs dock standardisering och öppenhet i plattformarna menar Martin Whitlock, CTO för Telenors IoT-bolag Conexion. 

linbäckWEBB.jpg

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

blå himmel och stora elledningar i en skog.jpg video

Geomatikk gör digitala avtryck

8 okt 2018 digit

När Geomatikks fälttekniker undersöker marken efter ledningar räcker det numera att de har en telefon. Nästa steg kan vara att projicera i var ledningarna finns, med hjälp av mixed reality.

bilkö sett från en bil.jpg

Umeå förbereder 5G

23 okt 2018 digit

Umeå planerar för att bli den första staden i Sverige med ett heltäckande 5G-nät. Tekniken är en förutsättning för framtidens smarta städer och framförallt smarta fordon.

äldre dam håller en yngre kvinna i handen och tittar i kameran.jpg video

Varbergs mjuka servrar

12 nov 2018 digit

Med system som arbetar 25 procent snabbare har Varbergs flytt av 185 servrar till en hyperkonvergerad miljö inneburit stora vinster. It-personalen kan istället arbeta proaktivt, och nu pågår arbetet för att avgöra vad som ska köras i molnet och vad som ska finnas lokalt. 

aldre-par-myser-i-koket.jpg

E-handlar med hjärtat

23 nov 2018 digit

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.