Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Från snus till textilier

Kalmarföretaget Easyfy hjälper sina kunder att nå ut till nya marknader med sin skräddarsydda e-handelsplattform. Bolaget satsar på färre kunder som får maximal uppmärksamhet än att expandera.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 4 december 2017 digit

snus .jpg

De två grundarna av Easyfy, Johan Uddh och Marcus Oldin, är gamla vänner, klasskamrater och kollegor. 2012 sa de upp sig från it-avdelningen på Bygghemma och ett år senare lanserade de plattformen.

 Vi såg företags behov av att få hjälp av några som kan skräddarsy sin lösning och anpassa sin plattform helt efter deras behov. Det är en av kärnorna i företaget som vi fortfarande går efter, säger Johan Uddh.

Kvalitet före kvantitet

Att de jobbar på det sättet innebär också en nära kontakt med sina kunder och fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Easyfy behöver inte lägga pengar på marknadsföring utan det sker genom goda vitsord från tidigare kunder.

 Vi är ett litet bolag med fem anställda inriktade på att ha få kunder. Vi sade från början att 20 kunder är max och vi har alltid hållit oss inom den ramen. Det gör oss till en homogen grupp där alla känner och litar på varandra.

 Det har gjort att vi på fredagar kan vara fria från uppdrag och ägnar den tiden åt att lära oss något nytt som kan utveckla både individen och företaget.

Johan och Marcus_Easyfy 960640.jpg

Johan Uddh och Marcus Oldin, de två grundarna av Easyfy.

Snusdata

En sparsam kundbas har också lett till att det finns mycket tid att analysera kundernas kunder, det vill säga de som handlar på e-handelsplattformarna.

 Vi testar mycket: vad fungerar, vad fungerar inte? Då vi båda är lite av statistiknördar så passar det oss perfekt. Hos vissa av våra kunder är försäljningen säsongsanpassad. Det gäller till exempel Textilgallerian och där känner vår relevansmotor av vilka tyger som sålde bäst förra påsken och placerar dem högt upp lagom till nästa påsk, säger Johan Uddh.

Och för en annan kund, Snusbolaget, ökade försäljningen rejält efter att deras hemsida blev mobilanpassad.

En mobilanpassad sida är idag en självklarhet. Det är i mobilen alltfler affärer görs. För Snusbolaget implementerade vi även en lösning som gör att man kan prenumerera på snus, vilket många uppskattar.

Drönare levererar

Utöver att använda informationen man har tillgång till rätt så ser Johan och Marcus tilliten och tillgängligheten som de två viktigaste utmaningarna inom e-handel framöver. Det gäller att få alla att våga handla på nätet och få kunderna att känna sig så trygga som möjligt, menar Johan Uddh.

I januari 2016 gick försäljningen via mobil förbi desktop så nu är inte bara trafiken utan även omsättningen större mobilt. Det innebär att tilliten ökar för mobilen men det finns fortfarande saker att jobba med.

 En ännu större utmaning är tillgängligheten. Varan ska helst finnas på köksbordet tre minuter efter beställning. Amazon har ju börjat satsa på drönare som levererar varor och jag tror att det blir vanligare inom en rimlig framtid.

 Vissa leverantörer har ju också som regel att om man beställer en vara innan klockan 13 så får man hem den samma dag. Även de smidigare och mer tillgängliga betalsätten blir ju allt vanligare som Swish, Applepay, Klarna och så vidare. Det är mycket som händer inom betalning och så kommer det fortsätta.

Hur ser er verksamhet ut om några år?

 Vi kommer att arbeta hårt med en ökad tillgänglighet och fortsätta göra kundanalyser. Men framöver vill vi i högre grad också gå in med vår kompetens och vår plattform mot ett delägarskap i bolagen för att kunna växa tillsammans med våra kunder.

 Sedan tror jag att vi är några fler. Vi söker hela tiden efter duktiga och hungriga utvecklare men vi vill ha kvar den homogena småföretagskänslan med bland annat fria fredagar och högt kundfokus, säger Marcus Oldin.

Rekommenderad läsning

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

Universitetet med Europas bästa support

30 okt 2017 digit

studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg

Linnéuniversitetet har i en årlig studentbarometer fått utmärkelsen Europas bästa it-support. Dessutom är det småländska universitetet näst bäst i världen. 

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg video

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

landshövding linköping snip.JPG landshövding linköping snip.JPG landshövding linköping snip.JPG video

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.

Modio har koll på IoT-säkerhet

13 okt 2017 säkerhet

smart hem 960640.jpg smart hem 960640.jpg smart hem 960640.jpg video

Gartner spår att drygt 20 miljarder enheter kommer att vara uppkopplade 2020. Det ställer helt nya krav på säkerhet i smarta hem och arbetsplatser, vilket är företaget Modios kärnverksamhet.

 

Regionen som jobbar med Teams

14 nov 2017 digit

sjukhus 4.jpg sjukhus 4.jpg sjukhus 4.jpg video

Region Västmanland använder alltmer av de olika delarna i Office 365. Senaste tillskottet är Teams.  

Webbhotellet Loopia storsatsar

27 okt 2017 digit

webbhotell 960640.jpg webbhotell 960640.jpg webbhotell 960640.jpg video
Nästan hälften av alla svenska företag saknar fortfarande en hemsida. Webbhotellet Loopia i Västerås satsar nu på att bli störst i Norden.

"Mellanmjölk från regeringen"

26 okt 2017 it i skolan

skolbarnWEBB.jpg skolbarnWEBB.jpg skolbarnWEBB.jpg video

I Skellefteå kommun hade man väntat sig något skarpare innehåll när beslutet om digitaliseringsstrategin från regeringen offentliggjordes i förra veckan. Men med programmeringsämnets intåg i kursplanerna vet man ändå var man skall lägga sitt krut.

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

marieWEBB.png marieWEBB.png marieWEBB.png video

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.