Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Från snus till textilier

Kalmarföretaget Easyfy hjälper sina kunder att nå ut till nya marknader med sin skräddarsydda e-handelsplattform. Bolaget satsar på färre kunder som får maximal uppmärksamhet än att expandera.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 4 december 2017 digit

snus .jpg

De två grundarna av Easyfy, Johan Uddh och Marcus Oldin, är gamla vänner, klasskamrater och kollegor. 2012 sa de upp sig från it-avdelningen på Bygghemma och ett år senare lanserade de plattformen.

 Vi såg företags behov av att få hjälp av några som kan skräddarsy sin lösning och anpassa sin plattform helt efter deras behov. Det är en av kärnorna i företaget som vi fortfarande går efter, säger Johan Uddh.

Kvalitet före kvantitet

Att de jobbar på det sättet innebär också en nära kontakt med sina kunder och fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Easyfy behöver inte lägga pengar på marknadsföring utan det sker genom goda vitsord från tidigare kunder.

 Vi är ett litet bolag med fem anställda inriktade på att ha få kunder. Vi sade från början att 20 kunder är max och vi har alltid hållit oss inom den ramen. Det gör oss till en homogen grupp där alla känner och litar på varandra.

 Det har gjort att vi på fredagar kan vara fria från uppdrag och ägnar den tiden åt att lära oss något nytt som kan utveckla både individen och företaget.

Johan och Marcus_Easyfy 960640.jpg

Johan Uddh och Marcus Oldin, de två grundarna av Easyfy.

Snusdata

En sparsam kundbas har också lett till att det finns mycket tid att analysera kundernas kunder, det vill säga de som handlar på e-handelsplattformarna.

 Vi testar mycket: vad fungerar, vad fungerar inte? Då vi båda är lite av statistiknördar så passar det oss perfekt. Hos vissa av våra kunder är försäljningen säsongsanpassad. Det gäller till exempel Textilgallerian och där känner vår relevansmotor av vilka tyger som sålde bäst förra påsken och placerar dem högt upp lagom till nästa påsk, säger Johan Uddh.

Och för en annan kund, Snusbolaget, ökade försäljningen rejält efter att deras hemsida blev mobilanpassad.

En mobilanpassad sida är idag en självklarhet. Det är i mobilen alltfler affärer görs. För Snusbolaget implementerade vi även en lösning som gör att man kan prenumerera på snus, vilket många uppskattar.

Drönare levererar

Utöver att använda informationen man har tillgång till rätt så ser Johan och Marcus tilliten och tillgängligheten som de två viktigaste utmaningarna inom e-handel framöver. Det gäller att få alla att våga handla på nätet och få kunderna att känna sig så trygga som möjligt, menar Johan Uddh.

I januari 2016 gick försäljningen via mobil förbi desktop så nu är inte bara trafiken utan även omsättningen större mobilt. Det innebär att tilliten ökar för mobilen men det finns fortfarande saker att jobba med.

 En ännu större utmaning är tillgängligheten. Varan ska helst finnas på köksbordet tre minuter efter beställning. Amazon har ju börjat satsa på drönare som levererar varor och jag tror att det blir vanligare inom en rimlig framtid.

 Vissa leverantörer har ju också som regel att om man beställer en vara innan klockan 13 så får man hem den samma dag. Även de smidigare och mer tillgängliga betalsätten blir ju allt vanligare som Swish, Applepay, Klarna och så vidare. Det är mycket som händer inom betalning och så kommer det fortsätta.

Hur ser er verksamhet ut om några år?

 Vi kommer att arbeta hårt med en ökad tillgänglighet och fortsätta göra kundanalyser. Men framöver vill vi i högre grad också gå in med vår kompetens och vår plattform mot ett delägarskap i bolagen för att kunna växa tillsammans med våra kunder.

 Sedan tror jag att vi är några fler. Vi söker hela tiden efter duktiga och hungriga utvecklare men vi vill ha kvar den homogena småföretagskänslan med bland annat fria fredagar och högt kundfokus, säger Marcus Oldin.

Rekommenderad läsning

andmamma med ungar bakom går på väg.jpg

Kalmar driver standard

19 feb 2020 digit

För att Sverige ska nå digitaliseringsmålen krävs det standarder som alla kan dra nytta av. Kalmar stad ingår i ett projekt som ska göra det lättare för kommuner att dela erfarenheter och plattformar med varandra. 

TelenorConexion_960x640.jpg
video

Telenor skapar smarta städer

11 jul 2017 digit

Uppkopplade glasbehållare och parkeringsplatser är bara några av fördelarna i de nya smarta städerna. För att nå fram krävs dock standardisering och öppenhet i plattformarna menar Martin Whitlock, CTO för Telenors IoT-bolag Conexion. 

Vitt Snus
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Fint snus med Azure

20 nov 2020 digit

Med 500 000 kunder i 30 länder har snusåterförsäljaren Haypp växt fort. För att snabbare och smidigare kunna skala upp sin verksamhet har bolaget nu valt att lägga sin e-handelsplattform i Microsoft Azure.

Amazon Paket

Premiär för Amazon

28 okt 2020 digit

Idag, den 28 oktober, slog Amazon upp dörrarna till sin svenska e-handel. Sajten har dock haft problem med det svenska språket och kritiken låter inte vänta på sig.

kalmar-960640.jpg

Molnspan för Region Kalmar

20 nov 2019 digit

Region Kalmar läns stora utmaningar ligger kring mobilitet, moln och säkerhet. När regionen omvärldsbevakar så spanar man därför in hyperkonvergerat och lösningar rörande det hybrida molnet.

AdobeStock_123449739_2.jpg

Jula etta i App Store

18 jul 2017 Digit

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. Den digitala postorderhanteringen är död, länge leve Julas e-handel.

AdobeStock_80882540_2.jpg

Ökad säkerhet för SCB med W10

1 aug 2017 digit

Innan Microsoft ens hade släppt Windows 10 ville Statistiska centralbyrån, SCB, hoppa på tåget för att komma ikapp sin it-roadmap. Nu har man rullat ut det på samtliga datorer och är mycket nöjd med resultatet.

linbäckWEBB.jpg

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

kristianstad arena snip.JPG
video

Kristianstad Arena satsar på nytt nät

30 sep 2016 digit

Kristianstad Arena har börjat använda sig av ett nytt trådlöst nät med bredare kapacitet och där tillämpningarna ska öka betänkligt, men det finns fortfarande utmaningar kvar.