Minutsnabba svar på BI-frågor

Kundvagn i gang_2.jpg

Forskare vid MIT-spinnoffen Endor har utvecklat ett AI-baserat beslutsstöd för affärsvärlden som är lika enkelt att använda som Google och svarar på strategiskt viktiga frågor inom några minuter.

Analyser av försäljning, kundbeteende och möjliga målgrupper för nya produkter och tjänster är bara några av de frågeställningar som företag lägger stora resurser på att analysera och försöka hitta svar på. I vissa fall kan ekonomer och analytiker lägga månader på att följa upp och genomlysa olika typer av affärskritisk information.

Nu har Endor, ett spinnoff-företag till MIT Media Lab, utvecklat en AI-plattform för prediktiv analys som fungerar som en sökmotor för BI och svarar på affärskritiska frågor på bara 15 minuter. Plattformen bygger på vetenskapen om social fysik som utvecklats på MIT Media Lab och som använder matematiska modeller och maskininlärning för att förstå och förutse gruppers beteenden.

Ny butiksadress

Användare av den nya plattformen överför data om kunder eller annan rådata, som register över mobilsamtal, kreditkortsinköp eller webbaktivitet. Med hjälp av Endorsguiden "Query Builder" kan man sedan ställa frågor som "Var ska vi öppna vår nästa butik?" eller "Vem är sannolikt att prova produkt X?"

Utifrån frågorna identifierar plattformen mönster för tidigare beteende bland data och använder sociala fysikmodeller för att förutsäga framtida beteende. Plattformen kan också analysera fullständigt krypterade dataströmmar för bibehållen dataintegritet.

Källa: MIT

27 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng