Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Inget gör så rent som VR

Lokalvårdsföretaget Rentav Städ & Miljövård satsar på virtual reality i både utvecklings- och rekryteringssyfte. Innan man börjar städa får man dra på sig glasögonen och träna i VR.

– VR-teknik är fantastiskt när man börjar läsa om och ta del av vad man kan skapa av det. Några saker det kan betyda för oss är att man påbörjar en rekryteringsprocess med olika krav i VR-teknik, där man får fram den optimala lokalvårdaren. Man kan ha ett jättestort frågeformulär i VR-teknik, både att du tar på saker och att du läser och får frågor, säger Jens Strömquist, vd på Rentav Städ & Miljövård.

– En annan grej är utbildningstekniken i VR, som gör att vi kan skicka ut kontinuerligt med utbildningsmaterial till våra lokalvårdare med nya kemikalier, nya redskap och så vidare. Det gör att vi får en kompetenshöjning i företaget som gör att det blir väldigt bra.

Så det blir en kompetenshöjning via VR?

– Ja, nu är det här såpass nytt och vi ligger nog lite i framkant men det ska bli intressant att gå vidare i den här processen för jag tror på VR i framtiden i utbildnings- och rekryteringssyfte.

– Vi tänker att man sätter på sig ett par glasögon, har en lokal som man ska städa och så tränar man i VR-världen. Vi sätter upp en miljö som liknar de vanligaste miljöerna vi har idag, och därav kommer lokalvårdaren in i den miljön. Sen ska personen leda städtekniken genom lokalen på ett rätt sätt och kanske ta del av städinstruktioner som finns skapade för varje rum, för det är ju olika instruktioner beroende på vilket rum man är i. Kunder kan ju köpa olika saker. Det blir jätteintressant att skapa en miljö där man tar del av städinstruktioner som kunden köper, på ett rätt sätt. Då kan vi höja kvaliteten och kunden får det den betalar för, vi gör inte mer än vad vi ska och inte mindre heller.

Ni har nyligen gått över till Office 365, hur har det gått?

– Vi skaffade en traditionell terminalserver som vi installerade för tolv år sedan ungefär. Tekniken går ju framåt, allt går fortare och vi upptäckte mot slutet att terminalservern vi hade är föråldrad och hänger inte med i utvecklingen. Med allt som uppdateringar, service, underhåll och så vidare, så därav valde vi Office 365 för då lever vi i nuet. Det blir centraliserat på ett annat sätt och det tycker vi är bra när det gäller exempelvis virusattacker som vi haft tidigare i servern och som kommer tätare och tätare. Och då var inte uppdateringarna med på samma sätt som det är idag med O365.

Vad känner du mer att ni vinner med att ha era program och tjänster i molnet?

– Man får en högre flexibilitet. Vi jobbar ju mycket ute hos kund som gör att vi kan direkt uppdatera kundregister, kontroller och kundens önskemål i molntjänsten. Det gör att huvudkontoret kan ta del av det snabbt. Vi kapar jättemycket mellansteg för när vi kommer tillbaka till kontoret så är allting klart, förr skulle man ju börja skriva in det i PC:n eller terminalservern, så där sparar vi mycket tid.  

7 november 2017 Uppdaterad 28 augusti 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning