Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Åre laddar för 700 miljoner tittare

I februari 2019 är Åre värd för alpin-VM som kommer att följas av 120 000 besökare och 700 miljoner via olika skärmar. Beprövad teknik och Åres befintliga it-infrastruktur är förutsättningar för en maximal upplevelse.

Vad jobbar ni med i dag?

– Just nu är vi i en ganska hektisk period och i väntan på att vintern kommer har snökanonerna börjat gå. Mycket planering nu inför vinterns två stora arrangemang; världscupstävlingen i Hammarbybacken den 30 jan och vecka 11, världscupsfinalen i Åre. Det är två genrep kan man säga som förbereder oss för att genomföra alpina VM i februari 2019. Så det är mycket jobb nu samtidigt vi jobbar långsiktigt mot nästa vinter. Bland annat ska vi erbjuda 1 500 volontärer en webbaserad utbildning inriktad på bland annat värdskap och faktainsamling.

Vad betyder den digitala upplevelsen av VM-arrangemanget?

– Det är en stor del, inte minst för de planerade 120 000 besökarna på plats. De kommer att ha tillgång till digitala hjälpmedel som förstärker VM-upplevelsen. Den stora besökarandelen, cirka 700 miljoner tittare, kommer att följa vårt VM via en eller annan skärm. Normalt har vi linjär tv men nu handlar det om olika appar och andra lösningar. Det gäller att erbjuda relevant innehåll och format som är passande beroende på om det är en stor eller liten skärm eller en traditionell tv man tittar på. Det är en utmaning bland annat för tv-bolagen att paketera och erbjuda upplevelsen av evenemanget till alla besökare. Därför ska vi bland annat se till att det finns tv-grafik som är relevant för de olika skärmarna. Det är till exempel inte lika lätt att se tidtagningen på en tv-skärm som att se den på en liten telefonskärm. Den digitala upplevelsen är otroligt viktig för oss.

Hur har ni resonerat kring att tekniken lär utvecklas en hel del fram till 2018?

– Vi har sagt att vi är ett evenemang på 12 dagar och vi väljer att köra på beprövade tekniker och plattformar. Det är svårt för oss att försöka förändra beteendet hos människor. Vi har till exempel en nära och djup dialog med Telia och fått se deras 5G-enhet som de har satt upp på sitt huvudkontor i Stockholm. Det är jättekul och inspirerande. För upplevelsen på plats erbjuder vi ett utvecklat wifi-nätverk med förstärkt 4G som Telia hjälper oss utveckla. Våra 120 000 besökare ska alla kunna titta med hd-upplösning på sin skärm också i målområdet. Det ställer stora krav på hela it-infrastrukturen men en sådan har vi redan på plats i Åre och det känns jättebra.

9 november 2017 Uppdaterad 13 november 2017 Reporter Anne Hammarskjöld digit Foto Fredrik Kron / Wikimedia

Rekommenderad läsning