Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inför Digitala strategier

Innovation driver kundnöjdhet

Telia satsar stort på innovation i nära samarbete med kunder och medarbetare. Division X är Telias inkubationskammare där medarbetare kan testa nya idéer för att utveckla framtidens lösningar.

Text Tim Leffler Foto Telia Sverige 15 november 2017 digit

barnekowWEBB.jpg

– Vi befinner oss mitt i en otroligt spännande men tuff förändringsresa där den snabba tekniska utvecklingen och den pågående digitala transformationen skapar helt nya affärslogiker, säger Hélène Barnekow, vd för Telia Sverige.

Tidigare var telekombranschen en mer statisk bransch med relativt höga marginaler där kunder var låsta till företaget under lång tid. Så är det inte längre.

– Idag är kunderna mer rörliga. Därför måste precis allt vi gör utgå från våra kunder. Jag brukar prata om att vi ska vara kundbesatta. Det måste sitta i vårt DNA och kultur. Så det är något vi jobbar med hela tiden.

Digitala vårdtjänster

Inte särskilt förvånande genomsyrar självklart digitalisering idag hela Telias verksamhet.

– Vi är det tredje mest uppkopplade landet i världen och digitaliseringen innebär att vi nu går in i nästa fas med ny teknik som exempelvis 5G. Utöver att fortsätta vara ledande på uppkoppling och kommunikation vill vi också skapa nya värden för våra kunder, som till exempel digitala vårdtjänster. Det är lösningar som helt och hållet baseras på kundernas behov, säger Hélène Barnekow.

Hélène Barnekows tre tips för att öka innovationstakten

1. Lagom stora steg. Tillräckligt stora för att det ska bli tillräckligt relevanta att lära sig något utav, men inte så stora att man riskerar att ge upp av utmaningen. Fråga sig själv: ”Kan vi vara där om tre veckor?” och sedan testa. Om det fungerar: ta ett steg till.

2. Mod. Att leda är ofta att gå ut ur sin ”comfort zone”. Att försöka få fram ett business case innan varje ny idé prövas fungerar ofta ej varken i teorin eller i praktiken.

3. Omvärldsbevakning. Ta pulsen på världen utanför och omringa dig av människor som är inriktade på att ständigt känna efter åt vilket håll vinden blåser.

Innovationer via partnerskap

För att möta kundernas behov i en värld av exponentiell teknikutveckling samarbetar Telia med en mängd olika aktörer och utvecklingen av nya tjänster sker allt oftare i samverkan med andra, till exempel kunder, leverantörer och snabbfotade startups.

– Många av våra nya innovationer utvecklar vi i samarbete med andra företag. Det är när vi arbetar i partnerskap som saker och ting börjar hända på riktigt. Det är i dessa värdeskapande nätverk som tillväxt och innovation frodas och nya idéer som kan skapa värde kläcks vilka vi sedan kan erbjuda våra kunder.

Egen inkubationskammare

Historiskt mer samarbeten med andra aktörer än tidigare, och en ödmjukhet inför var man själv står i sammanhanget och veta vilka innovationer man själv ska satsa på, alltså.

I ljuset av det har man inom koncernen en egen innovationsverksamhet, Division X. Den fungerar som en inkubationskammare inom företagets väggar.

Här har medarbetarna tämligen fria händer att testa nya idéer och samarbeta länder emellan för att komma fram till lösningar. Man tittar både på lösningar för enskilda länder och på nya lösningar för enskilda verksamheter som inte är lika geografiskt styrda. Det var från Division X som Telia Sense kom – en tjänst som gör det möjligt att koppla upp äldre bilar till nya digitala enheter.

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Hélène Barnekow är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

– Det är ett ständigt flöde ur Division X och det är undantag snarare än regel att något kommer ut med ett stamp of approval. Det handlar snarare om att vi fortsätter att utveckla och förbättra tjänsten via det ekosystem vi bygger. Telia Sense är ett bra exempel på en tjänst som läggs till utifrån nya spännande partnersamarbeten. Det gäller att vara väldigt ödmjuk eftersom det kan vara svårt att veta på förhand vad som kommer att falla rätt ut.

Mer inom samma serie

Inför Digitala strategier

Bättre för varje dag i Kalmar

10 okt 2017 it i vården

AdobeStock_124370064_2.jpg AdobeStock_124370064_2.jpg AdobeStock_124370064_2.jpg

Kalmar län har seglat upp som en förebild inom digitalisering bland Sveriges landsting. Kanske för att fokus inte ligger på teknik utan på nytta. Här drivs utvecklingen av användarna och bara om den tydligt förbättrar verksamheten.

Inför Digitala strategier

Från spelutveckling till rehab

6 okt 2017 it i vården

gleechi 3 960640.jpg gleechi 3 960640.jpg gleechi 3 960640.jpg

Med två världsledande forskare inom robotik har det före detta spelbolaget Gleechi nu en position inom både industrin och vården. Den egenutvecklade mjukvaran VirtualGrasp tar VR till nya nivåer.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Inför Digitala strategier

Kiruna flyttar till hållbarhet

25 okt 2017 ledarskap

kiruna2 960640.jpg kiruna2 960640.jpg kiruna2 960640.jpg

Kiruna bygger sin nya stad "härifrån till hållbarheten" och helt enligt kommuninvånarnas önskemål. Stadens kontrollrum med smarta sensorer och IoT är en viktig förutsättning för att nå målen.

AdobeStock_124370064_2.jpg

Bättre för varje dag i Kalmar

Artikel 1 av 8: Inför Digitala strategier

gleechi 3 960640.jpg

Från spelutveckling till rehab

Artikel 2 av 8: Inför Digitala strategier

ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg

"Offentlig sektor har hamnat efter"

Artikel 3 av 8: Inför Digitala strategier

AdobeStock_112283873_2.jpg

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

Artikel 4 av 8: Inför Digitala strategier

husWEBB1.jpg

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

Artikel 5 av 8: Inför Digitala strategier

burmanWEBB.jpg

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

Artikel 6 av 8: Inför Digitala strategier

kiruna2 960640.jpg

Kiruna flyttar till hållbarhet

Artikel 7 av 8: Inför Digitala strategier

barnekowWEBB.jpg

Innovation driver kundnöjdhet

Artikel 8 av 8: Inför Digitala strategier