Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AI avgör företagets framtid

AdobeStock_132595255_2.jpg

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

– Betydelsen av AI för dagens affärsmodeller är minst lika omvälvande som när vi i slutet av 1990-talet började ta vara på webbens möjligheter att exponera produkter och tjänster gentemot kunder och andra intressenter.

– Med AI kan vi effektivisera processer och back end-lösningar som tidigare tagit veckor att tillhandahålla svar på sekunder. Nu är det dags att diskutera och omvärdera befintliga affärsmodeller och möjliga nya tjänster utifrån frågan vad är effekterna av att få svar direkt, säger Dimitris Panagio, vd för it-konsultföretaget Seavus Stockholm som just lanserat DoAI, en artificiell intelligens som kan anpassas till en rad traditionella verksamheter.

seavus_2.jpg

Dimitris Panagio är vd för it-konsultföretaget Seavus Stockholm.

DoAI är svaret på de utmaningar som de flesta företag och deras medarbetare behöver navigera i dag. Det började för ungefär tre år sedan när Dimitris Panagio och en kund satt och spånade om hur dennes verksamhet behövde utvecklas.

– Kundens företag var i en situation som många nog känner igen. Medarbetarna hann inte med och det fanns ett stort behov av att serva kunderna utanför arbetstid. Under det mötet kläcktes tanken om AI för att sköta riktiga affärscase.

– Tillsammans med vårt kontor i Skopje började vi med att utforska befintlig AI-teknologi, tidsbrist och andra vanliga utmaningar för företag i dag, och satte ihop proof of concept om hur AI kan effektivisera olika typer av affärsprocesser.

Rekryteringsföretaget Jobmore har snabbt anammat möjligheterna med DoAI för att rationalisera rekryteringsprocessen och frigöra tid som konsultcheferna kan lägga på att utveckla företagets erbjudande.

15 timmar i veckan

Vanligtvis tar det cirka 300 minuter för en konsultchef att screena och rangordna ansökningar i en rekryteringsprocess. DoAI kan identifiera och rangordna ostrukturerad data i realtid. Det innebär att samtliga ansökningar i Jobmores databas kan rankas på en sekund och ger konsultchefen direkta förslag på rätt sökande att kontakta.

Jag förvånas över hur lite kunskap om och intresse för AI som företagen har i dag.

Dimitris Panagio

– Vi beräknar att vi kommer frigöra cirka 30 procent, eller 15 timmar i veckan, av konsultchefernas tid. Det är en enorm tidsbesparing för oss och kommer innebära att våra konsultchefer kan ägna mer tid till kvalitativa arbetsuppgifter som att träffa rekryterad personal och stötta dom mer proaktivt i arbetet ute hos våra kunder. Tidsbesparingen möjliggör även att konsultcheferna kan hantera fler kandidater utan att kvalitén i arbetet går förlorad, säger Joachim Jensen, Jobmores vd.

DoAI bidrar även till en demokratisering av ansökningsprocessen. Oavsett de sökandes tidigare erfarenhet av att skriva cv får alla en likvärdig chans utan att bli bortsorterade på grund av ofullständiga uppgifter.

– Dagens lösningar för att söka arbete bygger ofta på omfattande och, för många, avskräckande formulär. Nu kan den sökande skicka in en text och DoAI läser, tolkar och sorterar svaret. Det är fullt möjligt att redan i dag matcha varje ansökan mot Arbetsförmedlingens hela databas på en sekund.

– Tekniken innebär mindre krångel, bättre träffar och att alla arbetssökande kan få precis rätt hjälp. De innebär helt andra chanser att verkligen få jobb.

DoAI kan också användas vid bland annat kreditbedömning och pensionsrådgivning och vid akut bemanning av sjukhus. Lösningen kan inom loppet av en sekund kontakta sjuksköterskor och läkare, istället för att personal manuellt ska identifiera och kontakta personer i systemen.

Ingen framtidsfråga

Dimitris Panagio tycker att det i dag ligger för mycket fokus på AI för utvecklingen av autonoma bilar och motsvarande lösningar som kanske ligger 10-15 år fram i tiden. Redan i dag kan AI innebär en revolution för de allra flesta företags affärsmodeller och tjänsteutbud men intresset verkar ljumt.

– Jag förvånas över hur lite kunskap om och intresse för AI som företagen har i dag. Jag har funderat på orsakerna och tror att det dels handlar om att vi har högkonjunktur och det går bra för de allra flesta, men också lite om lättja. Det kräver ett annat angreppssätt att jobba med ostrukturerad data jämfört med strukturerad data som är standard i dag.

Nokia-varning

Seavus Stockholms vd säger lite provocerande att de pedagogiska exempel som han använder för att förklara möjligheterna med AI ligger på en mycket låg nivå jämfört med de möjligheter som tekniken i själva verket erbjuder. Till exempel möjligheten att utbilda AI med hjälp av AI, eller låta AI ta fram egna algoritmer. Han uppmuntrar alla företag att så snart som möjligt anamma de möjligheter som tekniken erbjuder.

– AI är inte en framtidsfråga, det är högst verkliga möjligheter här och nu. De företag som inte mycket snart börjar bygga upp affärsmodeller enligt teknikens möjligheter riskerar ett öde likt Nokias.

– Idag måste alla företag säga sig vilken plats i kedjan vill vi ha och hur kommer vi dit. Starta en AI-grupp, engagera den högsta ledningen, bestäm en tidplan och tänk change management från dag ett. För att sätta möjligheterna i ett perspektiv kan jag berätta att vårt sämsta business case med AI innebär 40 000 procents effektivisering, vårt bästa drygt 2 miljoner procent.

 

17 november 2017 Uppdaterad 21 november 2017 Reporter Anne Hammarskjöld ledarskap Foto Adobe stock, Seavus

Rekommenderad läsning