Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Mer fotboll med digital teknik

Inga digitala domare men en ökad upplevelse för fans. Daniel Kindberg, ordförande i Östersunds FK, rekryterar för mer digital teknik på läktarna. 

– Vi jobbar strukturerat efter två plattformar. Den ena är vår samarbetsorganisation, Svensk elitfotboll, och den andra är vårt egna jobb i klubben, säger Daniel Kindberg, ordförande i Östersunds FK.

Vi har stor hjälp av vår samarbetsorganisation med nya CRM-projekt samt ny infrastruktur och teknik som vi installerar på våra arenor och anläggningar. Men det handlar också om att vi själva måste utveckla idéer och se hur vi främst kan skapa en interaktion med våra medlemmar och fans.

Och ni rekryterar en person som ska hjälpa er?

Det handlar väldigt mycket om att man måste ha någon som kan sätta allt i ett sammanhang, dels det tekniska men dels också att känna in och förstå människorna i det här systemet. Hjälpa oss och översätta vad vi vill åstadkomma med våra idéer och hur vi kan göra det tekniskt. Vad vi måste göra och när, men sedan också bära idén. Det är ju idéerna som vi ska använda digitaliseringen till för att förverkliga. Det är så vi tänker och då måste vi ha kompetens för vi är inte där riktigt själva än. 

I Italien har de börjat med VAR, videogranskning som domare kan få tillgång till direkt under pågående match. Vill du se en liknande teknik i Sverige?

– Det finns många fördelar med kameror som gör att man kan se och veta allt i realtid, men för upplevelsen på fotbollsplanen så måste vi vara noggranna och balanserade för hur vi ska använda det under match och i spelet. Målkameror är ett väldigt bra och lyckosamt alternativ, men för vi in det här för mycket och drar in offsider och annat så får vi ett robotspel. Det är inte jag lika bekväm i. Jag tycker vi balanserat ska se vad vi ska använda oss av för att förgylla matchen för människan. Och i människan handlar det bland annat om den oförutsedda beslutsfattningen. Vi får inte ta bort dimensionen kring den mänskliga faktorn, men självklart ska vi titta på allt och fatta balanserade beslut.

– Vi vill fokusera mer på digitalisering för åskådarna snarare än själva spelet, det är betydligt viktigare tycker vi.

9 november 2017 Uppdaterad 26 mars 2018 Reporter Fredrik Adolfsson ledarskap Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning