Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Örebroföretag använder Watson för analys

analysWEBB.jpg

Med IBM:s AI-datorsystem Watson kan hela marknadsundersökningsbranschen stå inför ett paradigmskifte. Och AQ Analys i Örebro är mitt uppe i en pilot med det kognitiva systemet.

– Idag utvecklas företag i en rasande fart tack vare alla digitala innovationer som finns och effektiviserar verksamheterna. Vi som marknadsanalysföretag som i huvudsak undersöker medarbetarengagemanget på små och stora företag, kommer att vinna oerhört mycket på att kunna analysera dessa undersökningar mer eller mindre i realtid, vilket i förlängningen blir en vinst för våra kunder, säger Viktoria Lindqvist, vd på AQ Analys.

Översätter 200 språk

Örebroföretaget AQ Analys blir bland de första marknadsanalysföretagen i Sverige som får tillgång till IBM:s AI-system. Förhoppningen är att roboten, som bland annat kan förstå och översätta över runt 200 språk, ska få företaget att växa och nå nya kunder utanför norden, där man nu i huvudsak är verksamma.

Läs mer: ”Vad vi än gör i framtiden kan vi mötas av Watson”

IBM:s Watson är ett datorsystem som är uppbyggt på artificiell intelligens, och vars funktioner blir bättre och bättre ju mer data och statistik den matas med, och är nästan som klippt och skuren för marknadsundersökningar.

800 miljoner sidor i sekunden

På tre år har den gått igenom runt 20 miljoner enkätsvar från alla världens hörn. Detta har gjort den till en fena att snabbt analysera den typen av undersökningar, närmare bestämt 800 miljoner sidor per sekund snabb, och då handlar det inte bara om kvantitativa undersökningar där den går igenom vilka siffror på en skala en medarbetare har bockat i: den kan dessutom bedöma mer kvalitativa, nedskrivna bedömningar.

I tider när de stora företagsjättarna skriker efter kompetent arbetskraft – eftersom förutsättningarna för att starta eget har blivit mycket bättre i dessa digitaliseringstider, och många väljer det spåret – hoppas man på att AQ Analys med Watsons hjälp ska kunna bli ännu bättre på att konsultera företag.

viktorialindqvistWEBB.jpg

Viktoria Lindqvist, vd AQ Analys

– En av utmaningarna för många av våra kunder är att ta tag i de eventuella förändringar som våra medarbetarengagemangsanalyser föreslår. Men i början av 2018 bör vi ha vår virtuella konsult Abby på plats, som kommer att föreslå förändringar och erbjuda ett betydligt billigare och effektivare sätt att komma igång med efterarbetet. Därefter kan vi människor på AQ Analys komplettera Abby och hitta skräddarsydda lösningar för respektive kund, säger Viktoria Lindqvist.

17 november 2017 Uppdaterad 19 november 2017 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning