Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Örebroföretag använder Watson för analys

Med IBM:s AI-datorsystem Watson kan hela marknadsundersökningsbranschen stå inför ett paradigmskifte. Och AQ Analys i Örebro är mitt uppe i en pilot med det kognitiva systemet.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 17 november 2017 digit

analysWEBB.jpg

– Idag utvecklas företag i en rasande fart tack vare alla digitala innovationer som finns och effektiviserar verksamheterna. Vi som marknadsanalysföretag som i huvudsak undersöker medarbetarengagemanget på små och stora företag, kommer att vinna oerhört mycket på att kunna analysera dessa undersökningar mer eller mindre i realtid, vilket i förlängningen blir en vinst för våra kunder, säger Viktoria Lindqvist, vd på AQ Analys.

Översätter 200 språk

Örebroföretaget AQ Analys blir bland de första marknadsanalysföretagen i Sverige som får tillgång till IBM:s AI-system. Förhoppningen är att roboten, som bland annat kan förstå och översätta över runt 200 språk, ska få företaget att växa och nå nya kunder utanför norden, där man nu i huvudsak är verksamma.

Läs mer: ”Vad vi än gör i framtiden kan vi mötas av Watson”

IBM:s Watson är ett datorsystem som är uppbyggt på artificiell intelligens, och vars funktioner blir bättre och bättre ju mer data och statistik den matas med, och är nästan som klippt och skuren för marknadsundersökningar.

800 miljoner sidor i sekunden

På tre år har den gått igenom runt 20 miljoner enkätsvar från alla världens hörn. Detta har gjort den till en fena att snabbt analysera den typen av undersökningar, närmare bestämt 800 miljoner sidor per sekund snabb, och då handlar det inte bara om kvantitativa undersökningar där den går igenom vilka siffror på en skala en medarbetare har bockat i: den kan dessutom bedöma mer kvalitativa, nedskrivna bedömningar.

I tider när de stora företagsjättarna skriker efter kompetent arbetskraft – eftersom förutsättningarna för att starta eget har blivit mycket bättre i dessa digitaliseringstider, och många väljer det spåret – hoppas man på att AQ Analys med Watsons hjälp ska kunna bli ännu bättre på att konsultera företag.

viktorialindqvistWEBB.jpg

Viktoria Lindqvist, vd AQ Analys

– En av utmaningarna för många av våra kunder är att ta tag i de eventuella förändringar som våra medarbetarengagemangsanalyser föreslår. Men i början av 2018 bör vi ha vår virtuella konsult Abby på plats, som kommer att föreslå förändringar och erbjuda ett betydligt billigare och effektivare sätt att komma igång med efterarbetet. Därefter kan vi människor på AQ Analys komplettera Abby och hitta skräddarsydda lösningar för respektive kund, säger Viktoria Lindqvist.

Rekommenderad läsning

AtlasCopco2_960x640.jpg
video

Utmaningarnas tid för Atlas Copco

25 okt 2016 digit

Atlas Copco är mitt inne i deras digitala resa, en resa med vissa prövningar. Sven Lindell, it-manager för Sverige och Danmark, ser gränsdragningarna mellan it- och verksamhetsleverans samt tidspressen för it-implementering som några av de främsta utmaningarna framöver.

hotel at six.jpg
video

AI för hotellgästens skull

5 okt 2017 digit

På det nyöppnade designhotellet At Six i Stockholm är digitaliseringen ett självklart verktyg för bästa hotellupplevelsen. I framtiden kommer varje gäst att få en anpassad vistelse.

snip zelly.JPG
video

Zelly slopar bindningstiden

5 okt 2017 digit

Företaget Zelly är en ny spelare inom mjukvara och som vill nischa sig som en helhetsleverantör utan bindningstid.

snip swedbank1.JPG
video

Swedbank automatiserar för säkerhet

6 okt 2017 digit

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

scaniaWEBB.jpg
video

W10 gör Scania enhetligt

6 okt 2017 digit

Scania började implementera Windows 10 till medarbetarna på kontoren under våren 2016. Nu är det dags för produktionsenheterna att få tillgång till plattformen och vinsterna är stora - men det finns också utmaningar.

malmöffWEBB.jpg
video

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

klockorrrWEBB.jpg
video

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.