Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer vård till unga i norr

Appen Ung i Norr göra det lättare för ungdomar att komma i kontakt med sjukvården. Nu tittar regionen på liknande lösningar för andra vårdverksamheter.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobe stock 8 november 2017 it i vården

– Innan sommaren fick ungdomsmottagningen i Piteå ett utökat uppdrag att även kunna erbjuda sina tjänster i två kommuner i Arjeplog kommun och Arvidsjaur kommun. Med tanke på de avstånd vi har och den begränsade möjligheten att bara kunna närvara ett par dagar per månad, föddes idén om att kunna erbjuda en digital tjänst, säger Stefan Carlsson, it-strateg på Region Norrbotten.

Hur fungerar appen?

– Den är väldigt enkel att använda och förstå. Man kommer i kontakt med mottagningen genom att gå in och titta på valbara tider och boka. Alternativt kan man välja ett drop-in väntrum i någon av mottagningarna som finns, beroende på deras öppettider. Ett sätt för ungdomar att på egna villkor kunna ta kontakt och boka möten. När dessa sedan bokas sker kommunikationen med video med sköterska eller kurator.

Hur har den mottagits?

– Piloten har precis börjat och det har mottagits väldigt bra; de upplever att det här verkligen tillför ett värde så det ska bli spännande att utvärdera det här under en tid och se hur väl det passar, vad vi har lärt oss, och hur vi kan gå vidare.

Och visst är det här en del i ett större projekt?

– Ja, vi har ett stort projekt vi kallar för Distansvård där vi satsar på bred front och där vi implementerar distansvårdslösningar i vårdverksamheterna. Där går vi in i respektive verksamhet och stöttar i förändringsarbetet och tittar på processerna för att komplettera och öka möjligheten av att kunna kommunicera på distans med olika tekniska hjälpmedel. I vissa fall kan det till och med handla om att förändra processen helt och erbjuda en helt ny lösning. Överhuvudtaget handlar det om att använda konceptet kring sådana här appar på ett bredare plan.

Är det något som har varit utmanande?

– Nej, inte direkt; det här är så pass vedertagen och beprövad teknik, och jag tror just ungdomar är en bra målgrupp att börja med, där sådant här är vardag. Det, och det faktum att verksamheten är villig att utmana sina arbetssätt och förändra sig för att kunna erbjuda det här. Det ska bli spännande att få följa den här utvecklingen, definitivt.

Rekommenderad läsning

vr-nacksmarta-960640.jpg

VR mot nacksmärta

6 nov 2018 it i vården

Region Norrbotten använder sig av virtual reality som ny behandlingsmetod för patienter med långvarig nacksmärta. Med hjälp av tekniken hoppas regionen att patienterna ska känna sig mer motiverade och utföra rörelserna optimalt.

ronald caous snip.JPG video

Appar underlättar för hemtjänsten i Göteborg

19 okt 2016 digit

10 000 medarbetare i Göteborgs stad kommer snart att göra en stor del av administrationen med hjälp av en smart mobil. Piloten omfattar 700 personer i hemtjänsten där ett antal appar kommer att underlätta.
– Tänk digitalt först och fråga användarna hur de vill jobba, tipsar Ronald Caous, projektledare e-samhället i Göteborgs stad.

malinWEBB.png video

Säkra videomöten med Bank-id

1 nov 2017 digit

Vården använder i allt större utsträckning videomöten för att hålla kontakt med patienter. Företaget Compodium i Luleå har en lösning för inloggning där privatpersoner kan identifiera sig med hjälp av bank-id.

skolkidsWEBB.jpg video

Bättre skola i Luleå

21 nov 2017 it i skolan

Ett grundligt förarbete och samarbete över gränserna har resulterat i att skolorna i Luleå kommun nu är redo för digitalisering.

gammal och ung kvinna.jpg

Luleå forskar om smart vård hemma

9 jan 2018 it i vården

Att testa nya arbetssätt och digitala produkter och tjänster för personer som vårdas i hemmet eller på vård- och omsorgsboende är målet med den nya samverkansmiljön på Luleå tekniska universitet.

stadgrejor-i-starka-farger.jpg video

Region Gävleborg väljer plattor

28 nov 2018 it i vården

Med sex sjukhus och nästan 290 000 invånare har Region Gävleborg mycket att vinna på smarta lösningar som sparar tid och andra resurser. Nu utvärderas flera projekt med fokus på service och trygghet för patienter och personal.

Boliden_960x640.jpg video

Utbildning ger resultat mot ransomware

6 okt 2016 säkerhet

Ransomware och andra hot botas bäst med utbildning. Efter att Boliden införde korta lektioner agerar medarbetarna snabbt och rätt vid attacker.

SSAB_960x640.JPG video

Så förbättrade SSAB sin servicedesk

6 okt 2016 digit

En global servicedesk med lokal förankring gav bästa resultatet. Anders Svensson, globalt ansvarig för supporten på SSAB berättar om arbetet.

Ola Piteå.PNG video

Bygg digitaliseringen på dina styrkor

6 okt 2016 ledarskap

Undvik att vara en copycat när du skapar en plan för digitalisering och utgå istället från din unikitet. Piteå kommun är mitt uppe i arbetet med en handlingsplan och it-strateg Ola Lidström tipsar om riktningen.