Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sverige startup-favorit för Husqvarna

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron 28 november 2017 digit

– Vi tittar på innovation på flera fronter. Vi har delat upp det i vad vi kallar core, våra nuvarande produkter, och det vi kallar adjacent, en ny produkt på en etablerad marknad, samt transformational, alltså nya produkter på nya marknader. Kanske inte alla gånger i bemärkelsen ny teknik men applicerad på våra marknader på ett sätt som vi inte har sett tidigare.

Ni har haft framgång med Battery Box där privatpersoner kan hyra utrustning. Vad händer mer hos er?

– Just nu driver vi innovation inom fyra områden; wearables, till exempel strupmikrofoner och kläder som pratar. De senare vänder sig i första hand till arborister som ur vårt perspektiv är en köpstark grupp som kräver att vi ska steppa upp på tekniska lösningar. Ett annat område är just Battery Box och hur vi kan tillföra produkter där.

– Vi behöver också få fler produkter uppkopplade, 5G är en för kostsam teknologi och vi behöver titta på den och annan teknologi som kommer. Exempelvis Narrowband som begränsar oss i datamängd men som gör att vi kan hålla koll på ett större antal produkter som vi i dag inte har råd att koppla upp. Vi har 1 600 produkter i vår produktflotta och en kund hos oss kanske har 1 500 produkter i sin flotta. Att driva alla dem på ett SIM-kort som 4G är för kostsamt och vi behöver titta på andra tekniker. Sedan behöver vi hålla koll på smart living och framför allt det som händer med talhubbar som nu kommit väldigt starkt i USA.

– Det är främst Amazon och Google som släppt hubbar för det smart hemmet som öppnar för gränssnitt där man genom tal kan kommunicera med hubben och till exempel stämma av med tvättmaskinen när senaste tvätten gick. Ska den tvättas om eller hängas upp? Eller är det dags att parkera robotgräsklipparen? Allt detta går via talhubben.

Berätta mer om hur ni kommer på nya lösningar?

– När vi innoverar behöver vi tänka ett steg längre – vart tar det här initiativet oss och vad är det vi sätter igång? För att plocka ner en digital tjänst i dag är jobbigare än att sätta upp den. Just nu fokuserar vi på ett antal spår där vi driver utvecklingen och där vi kastar in det vi ser att vi behöver titta på. Som blockchain och liknande så måste vi relatera det till våra övriga spår och kundens tänkbara intresse.

Hur jobbar ni med startups och hur hittar ni dem?

– Mitt jobb handlar mycket om att se över hur vi plockar med oss vår interna kompetens och samtidigt knyter till oss den kompetens vi själva inte har i dag. Kompetens som finns hos både storbolag och startups.

– Vi har gjort vår techturism i Silicon Valley och där måste vi absolut ha koll. Men Stockholm, där vi har vårt huvudkontor, seglar upp som nummer två på startup-himlen i dag med x antal hubbar, Epicenter och initiativ som Ignite för att bara nämna några möjligheter.

Hur funkar det när du och din virtuella organisation driver detta?

– Vi började med mindre prototyper, som ett uppkopplat batteri vi visade på en mässa 2015. I nästa steg har vi ställt uppkopplade traktorer på taket för att förklara våra tänkta tjänster för organisationen. Så har vi steg för steg visat organisationen hur vi kan hjälpa till och ligga i ett gränsland där vi bygger vår väg framåt.

Rekommenderad läsning

pat gelsinger.jpg

Lämnar VMware för Intel

14 jan 2021 digit

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Kvinna Orange Bakgrund 960640

Jämställd 2050

16 dec 2020 digit

It och telekom är fortsatt en mansdominerad bransch. Trots en viss ökning av antalet kvinnor i branschen sker förändringen långsamt och det kan ta upp till 30 år innan branschen är jämställd.

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

kalle, lisa och stefan.jpg
podcast

HP gör 20 procent nytt

8 apr 2020 digit

När Stefan Bergdahl, Sverigechef HP, började på bolaget för 30 år sedan var det närheten från busshållplatsen som avgjorde valet. Ett bra val i många avseenden med tanke på det Stefan har åstadkommit. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Elisabeth Nore på Voister, pratar ledarskap, hållbarhet och jämställdhet med Stefan Bergdahl i Voisterpodden.

glad-arbetsgrupp-i-mote.jpg

CIO försummad framgångsfaktor

24 aug 2018 ledarskap

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots detta uppger nästan varannan CIO att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation. Samtidigt saknar tre av fyra organisationer en digital strategi, visar en ny undersökning.

lofven-morgan-johansson-960640.jpg

Juridiken måste stödja digitaliseringen

24 maj 2018 ledarskap

I Digitaliseringsrättsutredningen finns förslag om tystnadsplikt och digitala myndighetshandlingar. Nu är det upp till regeringen att börja leverera, menar utredningsledaren och professorn Cecilia Magnusson Sjöberg. 

en midsommar stång och en flaggstång med en svensk flagga med bilden tagen från marken.jpg

Sverige i topp

22 maj 2018 digit

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

robotgräsklippare-husqvarna-960640.jpg

Klipp gräset med rösten

16 mar 2018 digit

Snart kan du klippa gräset med hjälp av Amazons röstassistent Alexa. Husqvarna lanserar nämligen i september röststyrning av sin Automower genom nya Just Ask Alexa.

crowd.jpg

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor.