Försäkringskassans nya uppdrag

I somras fick Försäkringskassan uppdraget att erbjuda även övriga myndigheter en säker it-drift. Just nu pågår arbetet med att se över hur automation kan underlätta i olika lösningar.

– Vi har fyra mål just nu fram till 2021. Bland annat ska vi fokusera på ständigt upplevd tillgänglighet för våra kunder och de verksamheter vi finns till för och givetvis jobbar vi med hög automatiseringsgrad. Vi har dessutom fått i uppdrag att kunna erbjuda en del myndigheter samordnad och säker it-drift. Det sträcker sig till 2020 och därefter ska det utvärderas, säger Nicola Lindwe, områdeschef för IT-produktion på Försäkringskassan i Sundsvall.

Det är framförallt säkerhet som står i fokus i regeringens uppdrag till Försäkringskassan. Bakgrunden är att Sveriges myndigheter och kommuner ska få en bättre kunskap om säkerhetshot så det statliga digitaliseringsarbetet blir effektivare och säkrare.

Försäkringskassan fick uppdraget eftersom myndigheten anses ha rätt kompetens och erfarenhet av att sköta it-drift i stor skala.

Vilka är era största utmaningar?

– Det är väl just att vi är en stor organisation, och då kan det bli utmanande när det är många förändringar och samtidigt upprätthålla en väl fungerande drift. Om vi sköter oss väldigt väl när det kommer till förändringar och drift så ska ju inget märkas. Det är ju en sådan verksamhet som man tar för givet att den ska fungera.

 

16 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng