Engbergs gör egna appar i Azure

engbergsWEBB.jpg

På familjeföretaget Engbergs Transportsystem ersätter appar allt mer av det administrativa arbetet. Plattformen är Azure och det mesta utvecklas internt.

– Vi är eldsjälar när det kommer till den digitala världen, och vi trivs mycket bra med det. Det är roligt och intressant, och vi söker upp ny teknik och nya lösningar hela tiden, säger Fredrik Engberg, it-ansvarig på Engbergs Transportsystem.

Engbergs Transportsystem är ett logistikbolag med huvudkontor i Timrå, med cirka 70 anställda där de för tillfället är fullt sysselsatta med transporter inom SCA:s pappersmassefabrik Östrands i Timrå.

Vårt mål är att alla våra system ska ligga i molnet år 2020.

Fredrik Engberg, It-ansvarig, Engbergs transportsystem

För Fredrik Engberg har digitalisering alltid varit en viktig del i företagets framväxt. När man som företag vill gå i bräschen och digitalisera så mycket det går, finns alltid risk för att man går på en del minor, men för fyra år sedan började saker och ting ta form på allvar.

– Då tyckte vi att molntjänsterna började bli tillräckligt bra för att vi helhjärtat skulle börja satsa på dem som ett steg i att kunna bli mer mobila, säger Fredrik Engberg.

Egna appar i Azure

Ett bekymmer för Engbergs Transportsystem hade tidigare varit att de tjänster de beställde inte riktigt levde upp till deras förväntningar. Bland annat fungerade systemet som skulle registrera servicen av deras maskiner inte riktigt som de hade förväntat sig.

De började då bygga sina egna program och appar. Först i Sharepoint men inte heller det var optimalt och valet föll istället tillslut på Azure.

– Där kunde vi bygga våra egna appar som nu är i full gång för oss. Bland annat ett system där vi registrerar att maskinerna har blivit kontrollerade. Tidigare krävdes det att man fyllde i ett helt A5-papper efter en besiktning, men det är ett minne blott, säger Fredrik Engberg.

Bygget fortsätter

Efter att kontrollkortsappen rullats ut kom idén om att lägga till en felanmälningsfunktion för när maskinerna inte klarar den dagliga tillsynen.

Vidare började man se över det som då kändes som ett ganska dammigt sätt att ta emot jobb: en person som satt på kontoret och antingen tog emot samtal från chaufförer som behövde jobb som sedan delegerades ut, eller som ringde upp chaufförer och delade ut jobb.

Nu har Engbergs istället byggt en app där chaufförer lätt kan gå in och se vilka körningar som behövs och kan schemalägga körningar som återkommer med jämna mellanrum.

– Det fina är att dessa sedan går att arbeta med i O365. Chaufförerna har sina plattor med sig ute i maskinerna och behöver inte ringa eller åka inom kontoret för att få lägesrapporter, säger Fredrik Engberg.

Plan 2020

Engbergs Transportsystem har kommit en bra bit på vägen. Det märker de inte minst när it-bolag tar kontakt med dem för att höra huruvida de saknar några tjänster och får svaret att Engbergs bygger sina egna appar.

Just nu håller de på att titta hur de snabbare kan få upp realtidsuppdateringar från sina servrar till molnet. Men förhoppningen är att även det ska bli ett minne blott i framtiden.

– Den största utmaningen just nu är nog det här med att vi har några av systemen och programmen i molnet, och några kvar på marken i våra egna lokaler. Just nu har vi som mål att vi år 2020 inte ska ha någon infrastruktur lokalt; allt ska ligga i molnet. Det är ett ambitiöst mål som jag hoppas att vi kan klara, säger Fredrik Engberg.

6 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Engbergs Transportsystem

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng