Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Digital psykologi minskar tröskeln

Den psykiska ohälsan ökar i Sverige. Som ett komplement till den traditionella vården finns digital psykologi, som ska göra det lättare att söka hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 1 november 2017 it i vården

– Digital psykologi innebär att vi arbetar med digitala tjänster och insatser som ett komplement till traditionell vård. I vårt fall innebär det att vi har en helt digital psykologmottagning där du kan söka hjälp, få en psykologbedömning och få behandling digitalt. Oavsett om det är behandling via en videokontakt där du pratar med en psykolog eller om det är via ett internetbehandlingsprogram, säger David Brohede, Psykologpartners.

Varför anser du att ni behövs?

– Vi ökar tillgängligheten på flera sätt. Vi kan erbjuda hjälp till vem som helst var som helst i landet. Man är helt geografiskt obunden och slipper resa, och det öppnar upp jättemycket möjligheter. Det blir också en lägre tröskel att ringa in och söka hjälp.

– Vi vet att många som lider av psykisk ohälsa inte söker hjälp eller gör det för sent i processen. Det hade varit till nytta att komma till en kvalitativ vård tidigare och det här kan sänka tröskeln. Det är lättare att du från ditt vardagsrum tar kontakt med psykolog än att du ska ta dig ner på stan och hitta en psykologmottagning.

Vad står ni inför för utmaningar?

– Förutom den här digitala mottagningen så har vi ett antal behandlingsprogram som är KBT-baserade. De levereras via nätet och förutom att vi levererar de själva så används de även i Landstingets regi och via andra vårdgivare. Det jag tänker mest på när det gäller utmaningar är att implementera den här typen av insatser i en vårdkedja så att det blir en integrerad del som faktiskt fungerar.

– Vi vet från samarbeten med olika regioner och landsting att implementeringsfrågorna är viktiga. Är rätt personer inblandade? Finns det finansiering? Finns det incitament för alla i vården att arbeta med det här? När man tar de frågorna på allvar så får man digitala insatser som faktiskt fungerar och blir till hjälp. Tar man dem inte på allvar så är det lätt hänt att det blir ett fint projekt men det rinner ut i sanden och det blir inget av det. Det kommer inga patienter, läkarna remitterar inte och så vidare. Så implementeringsbitarna är nog den största utmaningen gentemot dem som använder våra program.

Rekommenderad läsning

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

händer med penna och miniräknare och en dator framför sig mot ljusblå bakgrund.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Smartare fakturor i molnet

31 jan 2020 digit

Medius använder sig av hela utbudet i Microsoft 365. Utöver den ökade säkerheten får företaget även tillgång till Windows Autopilot. Lösningen innebär att all hantering av de anställdas datorer, och snart även mobiler, är molnbaserad.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

stor fest med massor av rosa balonger i barcelona.jpg
video

Ny köpkraft till Nyköping

18 okt 2018 Tim Leffler

Föreningen Nysam vill locka fler människor att uppleva Nyköping och i det arbetet är de digitala kanalerna oumbärliga. De menar Kristin Spaarf, projektledare på Nysam. 

flicka stoltserar med en robot.jpg
video

Den nya it-avdelningen

24 sep 2018 ledarskap

I Skellefteå kommun är it-avdelningen en partner till kommunens verksamheter. En av nycklarna till att det fungerar är kommunen har anställt en kvalitetsutvecklare som kan samla in nya idéer från verksamheterna.

ungdomar.jpg

Sökes: Framtidens it-kompetens

12 dec 2017 digit

Handelskammaren i Mälardalen vill bidra till att skapa bättre förutsättningar för regionens it-bolag, inte minst när det gäller rekryteringsmöjligheter.

skövdeWEBB.jpg

Så jobbar Skövde smart

7 dec 2017 digit

E-klient, DelaDigitalt, SmartareVälfärd och ÖppnaData är exempel på gemensamma lösningar som flera kommuner i Sverige delar. Det är helt rätt väg att gå, menar Theres Ahlberg, chef för teknikenheten i Skövde kommun.

ljungdalen bergs kommun.jpg
video

Stora utmaningar i glesbygd

21 nov 2017 ledarskap

Bergs kommun är en glesbygdskommun med 7 000 invånare. Just nu är fokus att få fiber till samtliga kommuninvånare och att utveckla kommunens e-tjänster. 

skolkidsWEBB.jpg
video

Bättre skola i Luleå

21 nov 2017 it i skolan

Ett grundligt förarbete och samarbete över gränserna har resulterat i att skolorna i Luleå kommun nu är redo för digitalisering.