Bättre skola i Luleå

Ett grundligt förarbete och samarbete över gränserna har resulterat i att skolorna i Luleå kommun nu är redo för digitalisering.

– Istället för att formulera utmaningar så kan man formulera framgångsfaktorer. För oss är de tre faktorerna tydlighet i uppdrag, ledarskap och kompetensutveckling mycket viktiga för att lyckas i skolan, säger Ann Isaksson Pelli, verksamhetsutvecklare på Luleå kommun och ledare för skolprojektet Digital Agenda för skolor i Luleå.

Hur jobbar ni med digitalisering idag?

– Vi kom igång våren 2015 eftersom att det aviserades att det skulle bli förändringar i styrdokumenten vad gäller skolan och digitaliseringen. Då tog skolchefen i Luleå ett beslut om att göra ett förvaltningsövergripande arbete, eftersom man bland annat hade sett att likvärdigheten var satt ur spel när det gällde digitala verktyg och hur de användes i skolan.

– Utifrån det som vi kom fram till då bestämde vi oss för att förlänga projektet och arbeta fram en it-strategi för skolan i Luleå för att samlas mot ett gemensamt mål, oavsett vilken typ av skola det handlade om. Vi arbetade med den under ett år och bildade bland annat it-råd med lärare och chefer. Processen var nog det som gjorde att vi nådde stor framgång med arbetet; det blev inte bara en it-strategi som handlade om vad vi gör i klassrum, utan även om resurser och hållbarhet med mera. Där kopplas Britt-Marie Ejnestrand med Digitaliseringsprojektet och it-kontoret på så att vi jobbar tillsammans.

Vad är Digitaliseringsprojektet?

– Det är ett projekt som drivs kommunövergripande och som innehåller en mängd olika effektmål. En av de viktigaste delarna är att vi behöver samverka på ett annat sätt i digitaliseringsfrågorna än vad vi har gjort hittills, säger Britt-Marie Ejnestrand, administrativ chef på Barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun och projektledare för Digitaliseringsprojektet.

– Tidigare har förvaltningen gjort sina digitaliseringsresor för sig, men nu ska försöka se till att de övergripande digitaliseringsinsatserna görs gemensamt. För skolan har det bland annat inneburit att vi har bildat it-råd för varje skolform, alltså för för-, grund-, och gymnasieskola, som dels tar upp olika operativa frågor kring digitaliseringen och dels önskemål om olika saker som behöver göras. Därefter kopplar vi bland annat på it-avdelningen för att arbeta fram vad som är möjligt.

21 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng