Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Swedbank automatiserar för säkerhet

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 6 oktober 2017 digit

– Jag skulle vilja slå ett slag för den automatiseringen vi har idag. Vi jobbar hårt med att upprätthålla det vi redan har, men också med att utveckla nya. Både för att bibehålla stabilitet, men också för att minimera risken att göra fel; det vi kallar den mänskliga faktorn, säger Linda Asplund, domain manager, Swedbank.

Vad är det ni automatiserar?

– Sedan många år tillbaka har vi haft automatiserade klientinstallationer; att en ny medarbetare startar och får en dator placerad på sitt bord från det att ordern är skapad och vad för applikationer den ska innehålla. Det innebär att vi kan frigöra människor till att jobba med annat, i det här fallet utveckling. Just utveckling är ett område som vi arbetar mycket med just nu; att frigöra människor från manuell hantering och förvaltningsarbete.

Och vad är ert nästa steg?

– Installationer av servrar är en stor del av vårt arbete just nu, inte minst för att våra utvecklare ska få testmiljöer att arbeta i. Vi är strax färdiga, och man kommer då kunna beställa hela sin utvecklingsmiljö med ett par klick, och sen har du din virtuella miljö färdig och klar via ett mejl. Också det är en helgjuten process där vi har minimerat möjligheten för den mänskliga faktorn att ställa till med något.

Rekommenderad läsning

Swedbank: Vi vill göra affärer på biblioteket

20 okt 2016 ledarskap

Swedbank vill möjliggöra att deras rådgivare ska kunna göra affärer - som exempelvis betala ut lån - utanför bankkontoren, men det finns vissa säkerhetsaspekter att lösa först.

Pensionsmyndigheten gör det enklare

20 okt 2016 digit

Pensionsmyndigheten har lanserat tjänsten Efterlevandeguiden som ska underlätta för närstående vid dödsfall. De har också kommit ut med en ny mer funktionell hemsida.

Så ska Scania nå sina mål

20 okt 2016 ledarskap

Scania ska via programmet Scania Enterprise Collaboration nå sina långsiktiga mål när det gäller bland annat försäljningsvolymer. Programmet ska leda till modernare och effektivare arbetsverktyg och ansvarig över det är Per Andersson.

Nordic Paper tar hjälp av robot

26 sep 2017 digit

Nordic Paper tillverkar specialpapper, som bakplåtspapper, på tre bruk i Värmland och ett i Norge. Patric Johansson, it-chef, förklarar hur digitaliseringsprocessen har hjälpt dem att bli effektivare. 

 

AI för hotellgästens skull

5 okt 2017 digit

På det nyöppnade designhotellet At Six i Stockholm är digitaliseringen ett självklart verktyg för bästa hotellupplevelsen. I framtiden kommer varje gäst att få en anpassad vistelse.

Zelly slopar bindningstiden

5 okt 2017 digit

Företaget Zelly är en ny spelare inom mjukvara och som vill nischa sig som en helhetsleverantör utan bindningstid.

Service on-prem eller i molnet

20 sep 2016 digit

Loxysoft levererar lösningar inom kundservice och försäljning med kontor i Sverige, Norge och USA. Utmaningen är att leverera kundanpassade lösningar inte minst på den krävande USA-marknaden.

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Fastighetsbranschen växer med tjänstefiering

21 sep 2016 digit

Diös fastigheter är ett fastighetsbolag verksamma från Borlänge i syd till Luleå i norr. På företaget är Peter Fors it-ansvarig, och han är helt säker på att digitaliseringen kommer att påverka branschen.