Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sophie Hackford om datan i rymden

hackfordWEBB.jpg

Framtidsspanaren och Wired-journalisten Sophie Hackford menar att vi håller på att förvandla världen till en dator. Satelliter, självkörande bilar och drönare används som medel för att samla in data som sedan kan omsättas i pengar.

– Vi bygger tidsmaskiner idag. Det finns så oerhört många sätt som man kan gå tillbaka och se efter hur, varför, eller när ett händelseförlopp utvecklats med hjälp av drönare och satelliter. Det kvittar om det handlar om en jordbävning eller ett extra stort köptryck i en butikskedja i Kairo, säger Sophie Hackford, journalist och framtidsspanare.

Sedan den första privata satelliten skickades upp i en omloppsbana runt jorden för några år sedan har tusentals nya tillkommit. Företag har inte varit sena med att köpa in sig på dessa när de väl är uppe i luften. Varför? För att där finns data som kan användas.

Till exempel har företaget Orbital Insight idag uppsikt över runt 250 000 parkeringsplatser runtom i USA. Och där finns information att hämta som man kanske inte anar.

– Med dessa data och satellitbilder får man en överblick som man inte har haft tidigare. Man kan se i detalj när kundernas bilar kommer och lämnar stora köpcentra. De kan också bli användbara för taxiföretag, som via satellitbilder kan de få information om var det finns mycket folk och vart deras bilar med fördel kan köra för att plocka upp folk, säger Sophie Hackford.

Satelliterna tar bilder från hela världen och gör det även möjligt att få nya detaljerade kartor över bostadsområden i exempelvis Kenya som inte har funnits tidigare. Eller varför inte spana efter tjuvar eller för att mäta konkurrenter? Till exempel kan företag som Tesla kontrolleras utifrån hur många lastbilar som kör in och ut ur dess nya jättefabrik i Nevada.

Från luften till marken…

Även på marken förekommer datainsamling där vi minst anar det. I en del amerikanska städer åker självkörande bilar, utrustade med 360-kameror, och samlar in data om platser de passerar och om hur trafiken ser ut, och genom analyser av dessa videos kan man få information om hur de självkörande bilarna tar sig fram.

– En känslig och debatterad fråga är vem som i slutändan äger den här datan. Du som ägare av bilen, eller den som har tillverkat den. Överhuvudtaget kokas all den här enorma datainsamlingen ner till frågor om personlig integritet, säger Sophie Hackford.

…vidare in i ditt ansikte

Satelliter samlar data om oss på makronivå, och bilarna på marknivå. Men i vårt vardagliga liv då? Jo, här händer det också mycket, enligt Sophie Hackford. Det handlar bland annat om kameror med ansiktsigenkänning.

– I staden Yancheng i Kina finns det kameror vid en del övergångställen som känner igen ditt ansikte och som registrerar dig om du går mot rött, säger Sophie Hackford.

Men också om pacemakers som löser mordgåtor.

– Det dök upp ett fall i USA där en man anklagades att ha tänt eld på sitt hus för att få ut pengar på försäkring. Han nekade till brott och hävdade att han hade packat ihop viktiga saker och slagit sönder ett fönster för att ta sig ut. Hans doktor däremot menade att detta var högst osannolikt eftersom data från mannens pacemaker visade något annat. Tillsammans med andra bevis, som pekade mot att mannen var skyldig, kunde han fällas. Ytterligare ett exempel på hur data förändrar vår vardag.

23 oktober 2017 Uppdaterad 14 mars 2019 Reporter Tim Leffler ledarskap Foto Dell EMC

Rekommenderad läsning

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

tecknade hjärtan i olika former mot röd bakgrund.jpg
video

Innovation kräver kärlek

20 feb 2020 ledarskap

Förändring kräver modiga människor och organisationer. Det finns ingen som kan tvinga någon till innovation. Allt som krävs är mycket mod och att våga ta risker. Det säger Thomas Anglero, Nordic Director of Innovation, IBM.

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

vita blommor längs med en gata.jpg

Snart smidigare städer

11 feb 2019 digit

Rise har tagit fram en plan för hur framtidens städer måste se ut för att skapa en smartare och effektivare framkomlighet. I deras forskningsrapport presenteras bland annat ett förslag om att införa flytande tunnlar. 

rallybil slirar med framdäcken i närbild.jpg

Samarbete för snabbare bilar

15 jan 2019 digit

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

Foto Martin Unell 960x640nr2.jpg

När Sverige brann

21 dec 2018 ledarskap

Sommaren 2018 upplevde Sverige de mest omfattande skogsbränderna i modern historia. I Färila skola i Ljusdal ledde Länsstyrelsen Gävleborg Camp Färila, som blev ett viktigt kitt mellan fältarbetet och omvärlden. 

forare-pratar-i-kommradion.jpg

Tunga krav på regeringen

17 dec 2018 digit

För transportsektorn innebär det nuvarande stora teknikskiftet mot uppkopplade och självkörande bilar stora möjligheter för klimatet, ekonomin och rekryteringen. Men för att ta vara på fördelarna krävs en del insatser från såväl Skolinspektionen som regeringen.

batar-vid-sodermalm.jpg
video

Söders digitala höjder

30 okt 2018 ledarskap

Efter en omfattande inventering ser Södermalms stadsdelsförvaltning konturerna av en allt mer digitaliserad verksamhet med lika fokus på medborgare och medarbetare. Nu börjar det strategiska arbetet för att bli en organisation i framkant.

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Grönt ljus i FN

26 okt 2018 digit

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.