Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sophie Hackford om datan i rymden

Framtidsspanaren och Wired-journalisten Sophie Hackford menar att vi håller på att förvandla världen till en dator. Satelliter, självkörande bilar och drönare används som medel för att samla in data som sedan kan omsättas i pengar.

Text Tim Leffler Foto Dell EMC 23 oktober 2017 ledarskap

hackfordWEBB.jpg

– Vi bygger tidsmaskiner idag. Det finns så oerhört många sätt som man kan gå tillbaka och se efter hur, varför, eller när ett händelseförlopp utvecklats med hjälp av drönare och satelliter. Det kvittar om det handlar om en jordbävning eller ett extra stort köptryck i en butikskedja i Kairo, säger Sophie Hackford, journalist och framtidsspanare.

Sedan den första privata satelliten skickades upp i en omloppsbana runt jorden för några år sedan har tusentals nya tillkommit. Företag har inte varit sena med att köpa in sig på dessa när de väl är uppe i luften. Varför? För att där finns data som kan användas.

Till exempel har företaget Orbital Insight idag uppsikt över runt 250 000 parkeringsplatser runtom i USA. Och där finns information att hämta som man kanske inte anar.

– Med dessa data och satellitbilder får man en överblick som man inte har haft tidigare. Man kan se i detalj när kundernas bilar kommer och lämnar stora köpcentra. De kan också bli användbara för taxiföretag, som via satellitbilder kan de få information om var det finns mycket folk och vart deras bilar med fördel kan köra för att plocka upp folk, säger Sophie Hackford.

Satelliterna tar bilder från hela världen och gör det även möjligt att få nya detaljerade kartor över bostadsområden i exempelvis Kenya som inte har funnits tidigare. Eller varför inte spana efter tjuvar eller för att mäta konkurrenter? Till exempel kan företag som Tesla kontrolleras utifrån hur många lastbilar som kör in och ut ur dess nya jättefabrik i Nevada.

Från luften till marken…

Även på marken förekommer datainsamling där vi minst anar det. I en del amerikanska städer åker självkörande bilar, utrustade med 360-kameror, och samlar in data om platser de passerar och om hur trafiken ser ut, och genom analyser av dessa videos kan man få information om hur de självkörande bilarna tar sig fram.

– En känslig och debatterad fråga är vem som i slutändan äger den här datan. Du som ägare av bilen, eller den som har tillverkat den. Överhuvudtaget kokas all den här enorma datainsamlingen ner till frågor om personlig integritet, säger Sophie Hackford.

…vidare in i ditt ansikte

Satelliter samlar data om oss på makronivå, och bilarna på marknivå. Men i vårt vardagliga liv då? Jo, här händer det också mycket, enligt Sophie Hackford. Det handlar bland annat om kameror med ansiktsigenkänning.

– I staden Yancheng i Kina finns det kameror vid en del övergångställen som känner igen ditt ansikte och som registrerar dig om du går mot rött, säger Sophie Hackford.

Men också om pacemakers som löser mordgåtor.

– Det dök upp ett fall i USA där en man anklagades att ha tänt eld på sitt hus för att få ut pengar på försäkring. Han nekade till brott och hävdade att han hade packat ihop viktiga saker och slagit sönder ett fönster för att ta sig ut. Hans doktor däremot menade att detta var högst osannolikt eftersom data från mannens pacemaker visade något annat. Tillsammans med andra bevis, som pekade mot att mannen var skyldig, kunde han fällas. Ytterligare ett exempel på hur data förändrar vår vardag.

Rekommenderad läsning

vita blommor längs med en gata.jpg

Snart smidigare städer

11 feb 2019 digit

Rise har tagit fram en plan för hur framtidens städer måste se ut för att skapa en smartare och effektivare framkomlighet. I deras forskningsrapport presenteras bland annat ett förslag om att införa flytande tunnlar. 

forare-pratar-i-kommradion.jpg

Tunga krav på regeringen

17 dec 2018 digit

För transportsektorn innebär det nuvarande stora teknikskiftet mot uppkopplade och självkörande bilar stora möjligheter för klimatet, ekonomin och rekryteringen. Men för att ta vara på fördelarna krävs en del insatser från såväl Skolinspektionen som regeringen.

Louise Koch 960640.jpg

"Det är ett arbete som aldrig slutar"

6 jul 2017 ledarskap

Louise Koch är hållbarhetsansvarig över hela EMEA på Dell EMC. Den här veckan är hon på plats i Almedalen för att få fart på it-branschens miljötänk, där hon ska delta i hållbarhetsprojektet ASF.

barn med pinne i handen går mot bil.jpg video

Snart en självkörande skolbuss

8 jan 2018 digit

Färdtjänst och skolskjuts är två områden som serviceföretaget Samres är verksamma inom. Nu gör bolaget sig redo för självkörande fordon.

ett japanskt tempel i förgrunden och ett snötäckt berg i bakgrunden.jpg

Japan i allmänhetens tjänst

6 mar 2018 digit

Bilföretaget Nissan är tillsammans med den japanska mobilplattformsjätten DeNa på väg att lansera robotbilstjänsten Easy Ride.

flygtaxi från kitty hawk i luften.jpg

Har du beställt taxi?

20 mar 2018 digit

Google-medgrundaren Larry Page har med sitt företag Kitty Hawk lite i hemlighet utvecklat vad som kan bli världens första autonoma flygtaxi.

utryckning-pa-motorvag-i-rusning.jpg

Självkörande bilar hjälper blåljus

4 apr 2018 digit

Rise, SOS Alarm, Ericsson och Volvo är några av intressenterna i det forskningsprojekt som ska ta fram en molnbaserad plattform för utbyte av trafikinformation mellan utryckningsfordon och självkörande bilar.

dellplastWEBB.jpg video
Ett samarbete mellan Dell EMC och Voister

Rena hav med hållbarhetskrav

29 nov 2017 digit

Med nästan allt förpackningsmaterial tillverkat av återvunnen plast vill Dell EMC gå i bräschen i hållbarhetsfrågan. Bland annat genom att använda plast som annars skulle åkt ut i haven.

fet-snorojning-pa-vagen.jpg

Bättre vägunderhåll med IoT

11 apr 2018 digit

Miljontals kronor kommer att kunna sparas för drift och underhåll av Sveriges vägar. Det menar Svevia som utvecklar en digital lösning med data från bland annat vägsensorer och uppkopplade fordon.