Haglöfs nya rutiner efter branden

skogsbrandWEBB.jpg

Branden i Västmanland 2014 var nära att nå Haglöfs datacenter i Avesta. Det blev en väckarklocka för bolaget som numera har nya rutiner för både backup och eventuella katastrofer.

– Vi har förstås backuper som alla andra men de hjälper ju inte oss omedelbart om olyckan är framme i våra datacenter. Nu testar vi en molnlösning som innefattar en så kallad disaster recovery. Allt arbete vi utför digitalt i vår verksamhet kopieras samtidigt till molnet och skulle något hända med vår utrustning kan vi arbeta från molnet tills vi har ny hårdvara på plats, säger Per-Ola Axelsson, it-chef på Haglöfs.

En ny typ av backup…

Det var den stora branden i Västmanland 2014 som blev en väckarklocka för Per-Ola Axelsson och hans kollegor på Haglöfs.

Jag har behandlat det som en försäkringskostnad snarare än it-kostnad.

Per-Ola Axelsson, It-chef, Haglöfs

– Vi har kontor på många orter men våra datacenter ligger i Avesta som ju den här branden inte var överdrivet långt ifrån att nå. Röken låg bokstavligt talat tät runt omkring oss, säger han.

De började därför fundera på hur förberedda de egentligen var om olyckan skulle vara framme på allvar och förstöra deras datacenter och började leta efter ytterligare alternativ till den backupen som redan fanns på plats.

Valet föll på Microsofts molntjänst Azure för databearbetning, där de nu är inne i ett proof of concept-arbete.

– Man pratar mycket i branschen om så kallade backup-rutiner, det vill säga vikten att ha en backup, var den ligger, sätter en bock, och går vidare. Men det pratas mindre om en restore-rutin eller rentav disaster-rutin. Det vill säga att ta reda på vad som behövs för att vi så snabbt som möjligt ska vara helt återställda och kunna fortsätta med det dagliga arbetet efter en eventuell katastrof, säger Per-Ola Axelsson.

…som fungerar som en försäkring

Man kan säga att det finns en kategorisk skillnad mellan traditionella backuper och den molnbaserade tjänsten. Den förra fungerar mer som en datalagring medan den senare i första hand ser till att företagets infrastruktur finns intakt om något skulle gå snett med originalservrarna.

För Per-Ola Axelsson blir det meningsfullt att se på molntjänsten som en försäkring snarare än en traditionell backup.

– Eftersom det är en löpande kostnad som vi inte får ut så mycket av bör man snarare se det som en försäkring; och när man väl tänker på det så är det ett förhållandevis billigt sätt att se till att alla våra system finns sparade på mer än ett ställe, säger han

Har det varit svårt att implementera?

perolaWEBB.jpg

Per-Ola Axelsson, it-chef Haglöfs

– Inte alls. En dags workshop med leverantörer för att sätta upp ett proof of concept, en halv dag för att följa upp för att se hur det fungerade och ytterligare en halv dag för att bli redo att sätta det i produktion. Att själva fixa och installera ny hårdvara hade varit betydligt dyrare och hade tagit längre tid.

13 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng