Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer pedagogik i Visby med O365

Smidigare administration, enklare kommunikation och mer tid för pedagogik och erfarenhetsutbyte blev resultatet när har S:t Hansskolan i Visby införde 0ffice 365.

Text Tim Leffler Foto Adobe Stock, S:t Hansskolan 24 oktober 2017 it i skolan

gotlandWEBB.jpg

– Det blir så mycket lättare om man ser på digitalisering som problemlösning; om man låter det växa fram från personalen, och lyssnar på vilka problem de står inför, för då kan man hitta lösningarna i exempelvis O365 som vi nu använder. Det har bland annat lett till att vi på våra personalmöten kan lägga betydligt mer tid på att behandla pedagogiska frågor istället för att snacka administration. Det är absolut den största vinsten så här långt, säger Cecilia Magnusson, biträdande rektor på S:t Hansskolan på Gotland.

Först mail

Precis som på många andra skolor har digitaliseringen pågått mer eller mindre sen slutet av 90-talet på S:t Hansskolan. Men systemet man arbetat i med alltifrån kommunikation till föräldrar till bedömningsunderlag för eleverna, började kännas yxigt och ålderdomligt.

Berörda lärare identifierade ett problem och såg hur O365 kunde vara lösningen.

Cecilia Magnusson , biträdande rektor, S:t Hansskolan

När Cecilia Magnusson tog över som rektor 2013 fattade introducerade hon därför mail som den huvudsakliga kommunikationskanalen för all personal.

– Det började så. Vi tassade och prövade oss fram, och med tanke på att vi är mitt uppe i två andra stora satsningar, där läslyftet är ett av dem, har vi valt att skynda långsamt. På sikt introducerade vi sedan olika gruppmail i O365, säger Cecilia Magnusson.

Sedan sommarfritidslistor

Men så inför sommarledigheten började den långsamma skyndsamheten att snabbas på.

På somrarna läggs nämligen fritids från S:t Hansskolan och två andra skolor under ett och samma tak på Norrbackaskolan, vilket brukar innebära en hel del arbete med att sammanställa alla elevlistor. Så fort en ändring görs måste i slutändan en utsedd lärare få reda på det så att hon eller han kan gå in och för hand ändra informationen i listorna, och då råder det inte sällan en osäkerhet om vad som egentligen är den sista versionen.

När man så på ett möte inför sommaren tog upp den här problematiken, började berörda lärare att diskutera möjligheten att skriva in listorna i OneDrive – som de lärt känna blott en månad tidigare under lönesamtal.

– Saken var klar. Inga fler utskrivna osäkra lappar, utan alla involverade fick istället skriva in ändringar och lägga till elever i ett gemensamt dokument. Att det gick så smidigt beror helt enkelt på att berörda lärare identifierade ett problem, och såg hur O365 kunde vara en del av lösningen, säger Cecilia Magnusson.

Följt av protokoll

Omställningen från papper till delade dokument för fritidslistorna blev som en sorts hjälp-till-självhjälp. Snart började man även föra protokoll i molntjänsten, som mötesanteckningar av olika slag.

gotland2WEBB.png

En del av skolgården på S:t Hansskolan i Visby.

Dessutom var det ett utmärkt sätt för annars tämligen isolerade lärargrupper att hitta ett smidigt sätt att utbyta idéer, och dokument som fungerade som forumtrådar dök upp på löpande band.

– Bara en sådan enkel sak som att fritidspersonalen nu i veckan ville höra efter med lärarna om de kunde ta eleverna en kvart tidigare från sina lektioner eftersom man skulle på en utflykt. Tidigare hade man behövt ringa och få kontakt med lärarna och riskerade att inte få svar i tid. Nu kunde man istället skriva in en förfrågan i ett delat dokument, för att snabbt få svar på samma ställe, säger Cecilia Magnusson.

Hur ser det ut framöver med digitaliseringen?

– Nu har fokus mer och mer skiftats till hur vi kan överföra vår erfarenhet med O365 till våra elever, och hur vi kan använda det tillsammans med dem. Ett första steg är att försöka ordna så att alla elever får var sin dator/padda, vilket inte är fallet i nuläget, och för det krävs att vårt nätverk blir något pålitligare. Därefter är det helt enkelt learning by doing som gäller. Dessutom inför vi programmering i våra läroplaner i höst, och våra yngsta elever har redan börjat kika på det. Det i sig är en spännande utmaning.

Cecilia Magnussons tips

- Problem först, teknik sen. Om personal själv identifierar problem, blir det mycket lättare att använda de nya digitaliserade verktygen eftersom de faktiskt hjälper och effektiviserar.

- Var stringent – och lite naiv. Har du sagt att det är dags att börja använda OneDrive för en viss typ av delade dokument, sluta då att sätta upp dessa lappar på anslagstavlor. Det kan ge dubbla budskap. Om inte annat får man låtsas lite som att alla borde ha sett den informationen, eftersom det ju finns i det avsedda dokumentet.

- Grindvaktsrollen. Man kan inte göra precis allt samtidigt. Om man redan har åtagit sig att styra om andra saker på skolan som man anser är viktiga, får helt enkelt vissa digitaliseringsmoment vänta.

 

Rekommenderad läsning

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

carl heath.jpg carl heath.jpg carl heath.jpg

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

voisterpodden

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

Inför nationella it-strategin

Skellefteå packar väskan med programmering

2 aug 2017 it i skolan

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun har tagit ett nytt grepp på en stor utmaning. Hela 18 specialutvecklade kodväskor ska inspirera lärare och elever till ett digitalt arbetssätt i klassrummen.

Hololens ska locka barn till skolan

24 aug 2017 it i skolan

hololens 960640.jpg hololens 960640.jpg hololens 960640.jpg

Karlskoga kommun har i en förstudie börjat testa Hololens som ett redskap för att få tillbaka elever som av olika anledningar inte kommer till skolan. 

Därför väljer Sandvikens skolor den gula knappen

17 maj 2017 it i skolan

AdobeStock_108282998_2.jpg AdobeStock_108282998_2.jpg AdobeStock_108282998_2.jpg

Med Power BI har skolledarna i Sandvikens kommun fått en smart stig genom djungeln av statistik och listor. Nu är det lättare att ta fram rätt underlag för svåra diskussioner och beslut.

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg AdobeStock_90046923_2.jpg video

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.

Kodning på dagis i Ystad

3 nov 2017 it i skolan

småbarnWEBB.jpg småbarnWEBB.jpg småbarnWEBB.jpg

Green screen, Blue-Bots och virtuella kiosker. På Soldalens förskola i Ystad är digitala verktyg en självklar del av pedagogiken.

"Sorry Trump, det är vi som bestämmer"

31 okt 2017 ledarskap

james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg

Data kommer att tjäna och styra våra liv. James Whittaker, Microsoft, spanar in en framtid som är väldigt nära och som kommer att förändra allt.