Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer pedagogik i Visby med O365

Smidigare administration, enklare kommunikation och mer tid för pedagogik och erfarenhetsutbyte blev resultatet när har S:t Hansskolan i Visby införde 0ffice 365.

Text Tim Leffler Foto Adobe Stock, S:t Hansskolan 24 oktober 2017 it i skolan

gotlandWEBB.jpg

– Det blir så mycket lättare om man ser på digitalisering som problemlösning; om man låter det växa fram från personalen, och lyssnar på vilka problem de står inför, för då kan man hitta lösningarna i exempelvis O365 som vi nu använder. Det har bland annat lett till att vi på våra personalmöten kan lägga betydligt mer tid på att behandla pedagogiska frågor istället för att snacka administration. Det är absolut den största vinsten så här långt, säger Cecilia Magnusson, biträdande rektor på S:t Hansskolan på Gotland.

Först mail

Precis som på många andra skolor har digitaliseringen pågått mer eller mindre sen slutet av 90-talet på S:t Hansskolan. Men systemet man arbetat i med alltifrån kommunikation till föräldrar till bedömningsunderlag för eleverna, började kännas yxigt och ålderdomligt.

Berörda lärare identifierade ett problem och såg hur O365 kunde vara lösningen.

Cecilia Magnusson , biträdande rektor, S:t Hansskolan

När Cecilia Magnusson tog över som rektor 2013 fattade introducerade hon därför mail som den huvudsakliga kommunikationskanalen för all personal.

– Det började så. Vi tassade och prövade oss fram, och med tanke på att vi är mitt uppe i två andra stora satsningar, där läslyftet är ett av dem, har vi valt att skynda långsamt. På sikt introducerade vi sedan olika gruppmail i O365, säger Cecilia Magnusson.

Sedan sommarfritidslistor

Men så inför sommarledigheten började den långsamma skyndsamheten att snabbas på.

På somrarna läggs nämligen fritids från S:t Hansskolan och två andra skolor under ett och samma tak på Norrbackaskolan, vilket brukar innebära en hel del arbete med att sammanställa alla elevlistor. Så fort en ändring görs måste i slutändan en utsedd lärare få reda på det så att hon eller han kan gå in och för hand ändra informationen i listorna, och då råder det inte sällan en osäkerhet om vad som egentligen är den sista versionen.

När man så på ett möte inför sommaren tog upp den här problematiken, började berörda lärare att diskutera möjligheten att skriva in listorna i OneDrive – som de lärt känna blott en månad tidigare under lönesamtal.

– Saken var klar. Inga fler utskrivna osäkra lappar, utan alla involverade fick istället skriva in ändringar och lägga till elever i ett gemensamt dokument. Att det gick så smidigt beror helt enkelt på att berörda lärare identifierade ett problem, och såg hur O365 kunde vara en del av lösningen, säger Cecilia Magnusson.

Följt av protokoll

Omställningen från papper till delade dokument för fritidslistorna blev som en sorts hjälp-till-självhjälp. Snart började man även föra protokoll i molntjänsten, som mötesanteckningar av olika slag.

gotland2WEBB.png

En del av skolgården på S:t Hansskolan i Visby.

Dessutom var det ett utmärkt sätt för annars tämligen isolerade lärargrupper att hitta ett smidigt sätt att utbyta idéer, och dokument som fungerade som forumtrådar dök upp på löpande band.

– Bara en sådan enkel sak som att fritidspersonalen nu i veckan ville höra efter med lärarna om de kunde ta eleverna en kvart tidigare från sina lektioner eftersom man skulle på en utflykt. Tidigare hade man behövt ringa och få kontakt med lärarna och riskerade att inte få svar i tid. Nu kunde man istället skriva in en förfrågan i ett delat dokument, för att snabbt få svar på samma ställe, säger Cecilia Magnusson.

Hur ser det ut framöver med digitaliseringen?

– Nu har fokus mer och mer skiftats till hur vi kan överföra vår erfarenhet med O365 till våra elever, och hur vi kan använda det tillsammans med dem. Ett första steg är att försöka ordna så att alla elever får var sin dator/padda, vilket inte är fallet i nuläget, och för det krävs att vårt nätverk blir något pålitligare. Därefter är det helt enkelt learning by doing som gäller. Dessutom inför vi programmering i våra läroplaner i höst, och våra yngsta elever har redan börjat kika på det. Det i sig är en spännande utmaning.

Cecilia Magnussons tips

- Problem först, teknik sen. Om personal själv identifierar problem, blir det mycket lättare att använda de nya digitaliserade verktygen eftersom de faktiskt hjälper och effektiviserar.

- Var stringent – och lite naiv. Har du sagt att det är dags att börja använda OneDrive för en viss typ av delade dokument, sluta då att sätta upp dessa lappar på anslagstavlor. Det kan ge dubbla budskap. Om inte annat får man låtsas lite som att alla borde ha sett den informationen, eftersom det ju finns i det avsedda dokumentet.

- Grindvaktsrollen. Man kan inte göra precis allt samtidigt. Om man redan har åtagit sig att styra om andra saker på skolan som man anser är viktiga, får helt enkelt vissa digitaliseringsmoment vänta.

 

Rekommenderad läsning

robotbett_960x640.jpg video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

finn upp bild tjej.jpg

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

programmering barn .jpg

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

programmering .jpg

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

_MG_8395.jpg

Dataläraren: Med rätt att inspirera

8 sep 2016 it i skolan

Teknikläraren Fredrik Johansson är en av de senast utnämnda Microsoft Innovative Educator Experts (MIEE) – och ingår nu i ett globalt nätverk som ska inspirera kollegor världen över att använda digitala verktyg.

LindaLiukas_960x640.jpg

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

programmering snip.JPG

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

wpc2.jpg

Nytt tänk hos Microsoft

15 jul 2016 ledarskap

Microsofts årliga partnerevent Worldwide Partner Conference (WPC) hölls i veckan och Ateas Anders Grönlund var en av tusentals partners på plats.
 Tjänstefieringen, virtual reality-genombrottet och samhällsengagemanget är tre av sakerna jag tar med mig hem, säger han.