Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klockan som hittar din telefon

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 4 oktober 2017 digit

Kronabys klocka lanserades i mars i år. Hur har det gått?

– Det har gått över förväntan, och Sverige har varit en fantastisk marknad för oss. Vi började sälja i april och vi har uppnått bra resultat och kommit in i två stora klockkedjor som har hjälpt oss att nå topp tio-listor på antal sålda enheter, säger Sarandis Kalogeropulos, medgrundare av bolaget, Anima.

Er klocka är också smart. På vilket sätt då?

– För det första vill vi att det ska vara en snygg klocka som man ska vilja ha på sig. Men vi har även lagt in smarthet i den; där finns alltså funktioner som gör att man kan styra sin telefon via den. Där finns bland annat en ”hitta-din-telefon”-funktion och möjlighet att starta din musikspelare. Du kan också göra att vissa samtal kopplas till klockan och får den att vibrera, vilket kan vara värdefullt när du inte vill bli störd, förutom om dina barn ringer, till exempel.

Varför tror du att den har fått så mycket uppmärksamhet?

– Jag tror att det framförallt beror på att det ser ut som en traditionell klocka; man tänker inte att det är något annat. Men när man får reda på att det finns en smarthet i den får man nog en liten wow-känsla. Det blir två världar som möts.

Kronaby heter klockan och företaget heter Anima. Hur många är ni på företaget?

– Vi är runt 65 personer, konsulter och anställda tillsammans. Och det var först i september förra året när vi utökade vår personalstyrka som idén föddes till den här klockan.

Vad blir nästa steg?

– Att följa branschens trender i utseendet av snygga klockor, samtidigt som vi kan utöka och förfina den smarta funktionalitet som redan finns, så att vi får ännu fler relevanta features i klockan.

Rekommenderad läsning

malmöffWEBB.jpg
video

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Kronaby klocka 960640.jpg

Analogt yttre med digitalt inre

20 mar 2017 digit

Sedan klockföretaget Anima lanserade hybridklockorna Kronaby i januari har de diskuterats flitigt. Nu börjar leveranserna. 

snip botond.JPG
video

Pokemon Go-lik app ger ett nytt språk

14 nov 2016 digit

AlphaCE är ett företag som jobbar med få ut människor i arbete, speciellt de allra längst bort från arbetsmarknaden. Just nu forskas det kring en Pokemon Go-liknande app som ska hjälpa nyanlända att snabbare lära sig svenska.  

snip swedbank.JPG
video

Swedbank: Vi vill göra affärer på biblioteket

20 okt 2016 ledarskap

Swedbank vill möjliggöra att deras rådgivare ska kunna göra affärer - som exempelvis betala ut lån - utanför bankkontoren, men det finns vissa säkerhetsaspekter att lösa först.

snip per andersson.JPG
video

Så ska Scania nå sina mål

20 okt 2016 ledarskap

Scania ska via programmet Scania Enterprise Collaboration nå sina långsiktiga mål när det gäller bland annat försäljningsvolymer. Programmet ska leda till modernare och effektivare arbetsverktyg och ansvarig över det är Per Andersson.

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

JönköpinRoy_960x640.jpg
video

"Jag är inte längre en bromskloss"

27 okt 2016 digit

Alltmer komplexa kundprojekt krävde en ny it-miljö för webbyrån Capo. Istället för att uppgradera befintlig miljö valde de Azure och fick mer tid för utveckling.