Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klockan som hittar din telefon

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 4 oktober 2017 digit

Kronabys klocka lanserades i mars i år. Hur har det gått?

– Det har gått över förväntan, och Sverige har varit en fantastisk marknad för oss. Vi började sälja i april och vi har uppnått bra resultat och kommit in i två stora klockkedjor som har hjälpt oss att nå topp tio-listor på antal sålda enheter, säger Sarandis Kalogeropulos, medgrundare av bolaget, Anima.

Er klocka är också smart. På vilket sätt då?

– För det första vill vi att det ska vara en snygg klocka som man ska vilja ha på sig. Men vi har även lagt in smarthet i den; där finns alltså funktioner som gör att man kan styra sin telefon via den. Där finns bland annat en ”hitta-din-telefon”-funktion och möjlighet att starta din musikspelare. Du kan också göra att vissa samtal kopplas till klockan och får den att vibrera, vilket kan vara värdefullt när du inte vill bli störd, förutom om dina barn ringer, till exempel.

Varför tror du att den har fått så mycket uppmärksamhet?

– Jag tror att det framförallt beror på att det ser ut som en traditionell klocka; man tänker inte att det är något annat. Men när man får reda på att det finns en smarthet i den får man nog en liten wow-känsla. Det blir två världar som möts.

Kronaby heter klockan och företaget heter Anima. Hur många är ni på företaget?

– Vi är runt 65 personer, konsulter och anställda tillsammans. Och det var först i september förra året när vi utökade vår personalstyrka som idén föddes till den här klockan.

Vad blir nästa steg?

– Att följa branschens trender i utseendet av snygga klockor, samtidigt som vi kan utöka och förfina den smarta funktionalitet som redan finns, så att vi får ännu fler relevanta features i klockan.

Rekommenderad läsning

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG video

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg video

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg video

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Analogt yttre med digitalt inre

20 mar 2017 digit

Kronaby klocka 960640.jpg Kronaby klocka 960640.jpg Kronaby klocka 960640.jpg

Sedan klockföretaget Anima lanserade hybridklockorna Kronaby i januari har de diskuterats flitigt. Nu börjar leveranserna. 

Så förbättrade SSAB sin servicedesk

6 okt 2016 digit

SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG video

En global servicedesk med lokal förankring gav bästa resultatet. Anders Svensson, globalt ansvarig för supporten på SSAB berättar om arbetet.

En digitalisering i förändring

12 okt 2016 digit

snip inge hansson.JPG snip inge hansson.JPG snip inge hansson.JPG video

Digitalisering går mer och mer mot automatisering - vilket innebär att väldigt många branscher kommer behöva se om sina affärsmodeller framöver, tror Inge Hansson, konsult i förändringsledningen på Xmentor.

Dalakraft går mot strömmen med VR

14 okt 2016 digit

snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG video

Dalakraft AB har i den traditionella och prisfokuserade elbranschen försökt nischa sig genom VR-kampanjer och kundquiz – nu satsar de vidare, ihop med bland annat föreningar.