Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Från spelutveckling till rehab

gleechi 3 960640.jpg

Med två världsledande forskare inom robotik har det före detta spelbolaget Gleechi nu en position inom både industrin och vården. Den egenutvecklade mjukvaran VirtualGrasp tar VR till nya nivåer.

När Gleechi korades till Årets superstartup av Veckans affärer 2015 låg bolagets fokus på spelutveckling.

– Det känns som en evighet sedan för det har hänt så mycket sedan dess. I grunden jobbar vi fortfarande med världsledande forskning med konkret användning och det är fortfarande lika roligt. Men från att fokusera på spel i VR har vi tagit vidare vår teknik för att stödja hur hjärnan lär nytt och lär om. Våra studier visar att om hjärnan upplever att handen greppar saker på ett naturligt sätt förbättras inlärningen med 50 procent. Det gör en signifikant skillnad i en inlärningssituation, säger Jakob Johansson, vd och affärsutvecklare på Gleechi.

Industrins utmaningar

Gleechis mjukvara VirtualGrasp gör det möjligt för artificiella händer att röra sig och interagera fritt och naturligt. Två av företagets grundare är världsledande forskare inom robotik på KTH där de började sitt arbete med den unika mjukvaran. Det finns alltså flera beröringspunkter när Gleechi i dag samarbetar med bland annat robottillverkaren ABB.

jakob_2.jpg

"VR öppnar nya möjligheter för kontinuerlig, individanpassad kunskapsöverföring", säger Jakob Johansson, vd och affärsutvecklare på Gleechi.

– I dagsläget utvecklar vi slutanvändarlösningar i samarbete med flera olika företag och organisationer. I samarbetet med Lernia och RISE SICS är uppgiften bland annat att ta fram lösningar för industriträning för till exempel nya maskiner och sällanmoment. Rent generellt står tillverknings- och processindustrin idag inför stora utmaningar i form av generationsskifte och brist på kompetens. VR öppnar nya möjligheter för kontinuerlig, individanpassad kunskapsöverföring och kompetensutveckling.

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Den 22 november talar Jakob Johansson på Digitala strategier som äger rum på Stockholm Waterfront Congress. Anmäl dig här.

15 miljoner

Ett relaterat spår för Gleechi är rehabilitering av bland annat strokepatienter. Varje år drabbas cirka 15 miljoner människor i hela världen av stroke med motoriska problem som resultat. Problem som ofta kräver mycket träning för att patienten ska återfå så mycket som möjligt av sina tidigare förmågor.

– I VR-miljö kan strokepatienten träna när och där det passar honom eller henne. Du kan ha rehabiliteringen enkelt tillgänglig och helt individanpassad i ditt hem. Till exempel kan du kontrollera din hand i VR-miljö och simulera olika typer av uppgifter, allt ifrån att spela spel till något så vardagligt som att koka kaffe. På så sätt tränas finmotoriken samtidigt som patienten känner sig mer motiverad att fortsätta försöka. Detta är en intressant teknik som vi ser fram emot att ta till kund.

Robotar i vården

Tillbaka till Gleechi och ABB som tillsammans med Karolinska sjukhuset driver ett Vinnovafinansierat projekt.

– Det är ett projekt för att göra det möjligt för robotar att samarbeta med personal i vården och utföra arbetsmoment på ett flexibelt sätt. Det är ett spännande område om än på ett tidigt stadium. Gleechi upplever en expansiv tid och jag ser fram emot att se vad våra algoritmer kan innebära för robotik och VR inom vård och industri, avslutar Jakob Johansson.

6 oktober 2017 Uppdaterad 10 oktober 2017 Reporter anne hammarskjöld it i vården Foto gleechi

Rekommenderad läsning

mountainbikes-i-tuff-terrang.jpg

Skräddarsydd hälsodata

11 okt 2018 it i vården

Med ett vanligt aktivitetsarmband, en trådlös blodtrycksmätare och machine learning har forskare kunnat avgränsa den exakta orsaken till en stor hälsorisk och vilken individuell vardagsvana som behöver förändras för att minska den.

kvinna i blåkläder arbetar vid en industrimaskin.jpg

VR gör utbildningar effektiva

27 jun 2018 digit

VR-teknik kan innebära stora kliv för processindustrin i sin kompetensutveckling. Därför finansierar nu Vinnova ett projekt för VR-baserade utbildningar.

easy-diabetes-960640.jpg

Easy Diabetes hyllas

17 maj 2018 it i vården

Innovation Award 2018 har delats ut till Easy Diabetes. Bolaget har utvecklat ett AI-verktyg för bättre och mer precis behandling av diabetes.

personal-pa-sjukhus-i-rorelse.jpg

Bättre vård med VR

14 maj 2018 it i vården

Forskare vid Högskolan i Skövde skapar virtuella miljöer för att förbättra design och produktionsprocesser. På så sätt kan simuleringar för sjukvård och industri optimeras och resultaten omsättas till verkligheten.

Stetoskop och dator.jpg

Vårdåret 2017

29 dec 2017 it i vården

Appar för läkarbesök, VR för strokepatienter och plattor som sparar en timme per personal och arbetspass - det råder ingen brist på smarta lösningar inom vården. Men mycket återstår att göra för att säkra vår välfärd och samverkan är nyckeln till långsiktig framgång.

AdobeStock_124370064_2.jpg

Bättre för varje dag i Kalmar

10 okt 2017 it i vården

Kalmar län har seglat upp som en förebild inom digitalisering bland Sveriges landsting. Kanske för att fokus inte ligger på teknik utan på nytta. Här drivs utvecklingen av användarna och bara om den tydligt förbättrar verksamheten.

Screenshot 6 - VR_2.jpg

MS för en dag med Mercks VR-app

27 jun 2017 it i vården

Symptomen på den svåra neurologiska sjukdomen MS är många gånger diffusa för såväl patienter som deras läkare och anhöriga. När läkemedelsbolaget Merck lanserar sin VR-app för symptomsimulering får alla för första gången möjlighet att uppleva samma verklighet.

autonom båt svartvit.jpg

Dags för digital demokrati

31 maj 2017 digit

Den demokratiska digitaliseringen innebär pappersrobotar i skolan, VR i äldrevården och självkörande båtar - och än har vi bara sett början.