Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

"Mellanmjölk från regeringen"

I Skellefteå kommun hade man väntat sig något skarpare innehåll när beslutet om digitaliseringsstrategin från regeringen offentliggjordes i förra veckan. Men med programmeringsämnets intåg i kursplanerna vet man ändå var man skall lägga sitt krut.

Vad var din reaktion på beslutet?

– Att det blev mycket mellanmjölk. Förslaget var mycket skarpare och tydligare vad vi kommuner förväntas leverera, men själva beslutet är betydligt mer utslätat, säger Magdalena Kågström, chef för digitalt lärande i Skellefteå kommun.

Hur kommer ni på it-avdelningen att jobba med det här, Anna Källsved, it-chef i Skellefteå kommun?

– It-avdelningen stödjer ju alla kommunens verksamheter i sin digitalisering och skolan är en stor del av kommunens kärnverksamhet där det händer otroligt mycket. Därför gäller det för oss att rigga upp och se till att vi kan stötta Magdalena och de andra i vad de beslutar sig för att göra av den här strategin.

Det handlar mycket om att lärare ska ha rätt utbildning. Har de det idag, Magdalena?

– Vi har mycket fokus sen tidigare på kompetensutvecklingsinsatser och alla förskolechefer och chefer på skol- och kulturkontoret samt vår nämndsordförande går det som kallas för det digitala ledarlyftet från Skolverket. Där är Anna med som en viktig spelare som kommer att vara på en av dessa träffar och prata om hennes roll.

 Det blir som ett samarbete mellan it och skolan och det är viktigt att vi alla förstår våra roller. Vi finns ju till för att hjälpa skolan, men vi har även en gemensam it-miljö som vi måste förhålla oss till. Socialkontoret, exempelvis, är i samma it-miljö som skolan och vi behöver förstå varandras verksamheter för att få det här att lira helt och hållet, säger Anna Källsved.

– Lagom till träffen då Anna kommer och besöker oss ska cheferna ha läst skolverkets häfte om ekosystem och fått en insikt i bakgrunden; då kommer Anna att prata om hela perspektivet, och inte bara skolans digitala ekosystem, säger Magdalena Kågström.

Vad är viktigast för lärare och pedagoger när det gäller it, Magdalena?

– Programmering och förberedelser på att det nu blir skarpt läge i läroplanen första juli år 2018. Vi har och har haft mycket fokus på det eftersom det är ett helt nytt område.

Hur kan ni stötta den efterfrågan, Anna?

– Det gäller för oss att hela tiden fundera över vad som händer i omvärlden och rigga om vår verksamhet till det. För bara något år sedan talade vi mycket om förvaltning och support; de sista åren har det mer och mer gått över till att handla om utveckling som bland annat syns med programmeringsämnet ner i skolåldrarna. Det är utmanande men också otroligt roligt och det är också en fantastiskt spännande tid vi lever i.

26 oktober 2017 Uppdaterad 8 december 2017 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning