Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”De snabba äter de långsamma”

Med kunden i fokus och ett hungrigt driv att erövra ännu mer av digitaliseringen öppnade Stefan Alariksson och John Clifford Dell EMC Forum i Stockholm.

Text Tim Leffler Foto Dell EMC 20 oktober 2017 ledarskap

alarikssonWEBB.jpg

– Banker idag fungerar mer som it-bolag med banklicens; våra barn äter, tittar på tv, gör sina läxor, och tittar i telefonen samtidigt, och inom några år kommer handeln med IoT uppnå en billion dollar. Teknologi förändrar hur vi lever våra liv och hur vi sköter våra arbeten snabbare än någonsin tidigare, säger John Clifford, Vice President World Wide Executive Briefing Program, Dell EMC.

Snabbfotad ett måste

John Clifford minns hur det var att arbeta på ett stort telefonbolag på 90-talet; hur det var standard att det tog 18-24 månader innan man kom från ax till limpa med ett projekt vilket-som-helst. Så är det inte längre.

john-cliffordWEBB.jpg

John Clifford, Dell EMC

– Det man hade arbetat med i nästan två år kunde då vara förlegat när det var färdigt. Idag är det ett för långsamt sätt att arbeta; idag är det inte stora som äter små – det är snabba som äter långsamma, säger han.

Dessa enorma och smarta verksamheter har satt en helt ny ribba för hur mycket man kan växa som företag.

– Kunderna måste vara vårt fokus. Det blir ofta mycket hype kring nya trender som till exempel molntjänster, men bakom denna hype finns ofta ett nyttoperspektiv allteftersom digitalisering sprider ut sig i verksamheterna. Till syvende och sist handlar det om överlevnad, säger Stefan Alariksson, vd Dell EMC Sverige.

När Dell och EMC slogs ihop blev det den största it-affären i historien. Men det finns andra exempel som är minst lika iögonfallande.

– Häromåret såg vi köpet av Whatsapp. De var 50 anställda och hade funnits i fem år när det köptes för 19 miljarder dollar, och hade en användarbas på 300 miljoner. Det visar hur snabbt det går, säger John Clifford.

Molnen flyger högt

– Undersökningar har gjorts på den så kallade Y-generationen (barn födda efter 1982) som visar att nästan hälften av dem, som jobbar på kontor, vill göra sina arbetsplatser smartare – och knappt hälften är dessutom är beredda att lämna sin arbetsplats om tekniken är undermålig, säger John Clifford.

För att tillgodose den här generationens behov och krav finns det i bland annat ett stort fokus på Dell EMC att hitta rätt molntjänster för sina kunder.

– Man brukar traditionellt säga att 80 procent av utgifterna för it på ett företag går till att underhålla sina befintliga system, och 20 procent går till förändring. Med vår breda palett av färdigheter har vi alla möjligheter att vara med och stötta i dessa förändringar, inte minst när det handlar om molntjänster, där utmaningen att flytta plattformar och system mellan olika typer av tjänster.

– Hela 95 procent av alla företag som använder Dell EMC:s produkter eller tjänster är på en digitaliseringsresa, och den ska vi hjälpa dem på, säger John Clifford.

Rekommenderad läsning

Startskottet har gått för Dell EMC

15 sep 2016 ledarskap

AlarikssonOretorp.jpg AlarikssonOretorp.jpg AlarikssonOretorp.jpg

Världens största it-affär, Michael Dells uppköp av EMC, har precis blivit klar och nu väntar en transformering när de båda bolagen ska börja en gemensam resa framåt.

Premiär för Dell EMC

6 feb 2017 ledarskap

DellEMC-StefanA_960x640.jpg DellEMC-StefanA_960x640.jpg DellEMC-StefanA_960x640.jpg video

Måndagen den 6 februari är första dagen för det gemensamma bolaget Dell EMC. I höstas stod det klart att Dell köpte upp EMC. Sedan dess har man jobbat på att smidigt fusionera de båda företagen organisatoriskt till ett enda bolag som nu sjösätts formellt.

 

"Det är ett arbete som aldrig slutar"

6 jul 2017 ledarskap

Louise Koch 960640.jpg Louise Koch 960640.jpg Louise Koch 960640.jpg

Louise Koch är hållbarhetsansvarig över hela EMEA på Dell EMC. Den här veckan är hon på plats i Almedalen för att få fart på it-branschens miljötänk, där hon ska delta i hållbarhetsprojektet ASF.

Sophie Hackford om datan i rymden

23 okt 2017 ledarskap

hackfordWEBB.jpg hackfordWEBB.jpg hackfordWEBB.jpg

Framtidsspanaren och Wired-journalisten Sophie Hackford menar att vi håller på att förvandla världen till en dator. Satelliter, självkörande bilar och drönare används som medel för att samla in data som sedan kan omsättas i pengar.

Dell EMC storsatsar på forskning

5 dec 2017 digit

forskning research.jpg forskning research.jpg forskning research.jpg

Dell EMC toppar listan när Gartner rankar de mest innovativa företagen inom server och lagring. Nu arbetar och investerar företaget för att förbättra positionen på toppen genom bland annat ett bedömningsverktyg och en tre års kundnöjdhetsgaranti. 

Ett samarbete mellan Dell EMC och Voister

Rena hav med hållbarhetskrav

29 nov 2017 digit

dellplastWEBB.jpg dellplastWEBB.jpg dellplastWEBB.jpg video

Med nästan allt förpackningsmaterial tillverkat av återvunnen plast vill Dell EMC gå i bräschen i hållbarhetsfrågan. Bland annat genom att använda plast som annars skulle åkt ut i haven.

Teknik som utvecklar människan

1 maj 2018 digit

dell-ljusare.jpg dell-ljusare.jpg dell-ljusare.jpg

Fyra sorters transformation och mänsklig utveckling genom teknologi var några av punkterna från Michael Dells inledande keynote under Dell Technologies World. Dessutom hyllades två svenska bolag från scenen.

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

snip scen prisutdelning.JPG snip scen prisutdelning.JPG snip scen prisutdelning.JPG video

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

Dell EMC sår IoT-frön

3 maj 2018 digit

aerofarm-960640.jpg aerofarm-960640.jpg aerofarm-960640.jpg video

Det amerikanska bolaget Aerofarms använder big data och sensorer för att optimera vertikala odlingar inomhus. Aerofarms togs upp som ett exempel under Dell Technologies World hur teknik och kunskap inom IoT kan användas för att skapa nya affärsmodeller. Kirsten Billhardt, marketing director IoT, berättar om Dells planer framåt.