Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Benders rustar för digitaliseringsboom

bendersWEBB.jpg

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

– Vi i byggbranschen är lite som bankerna innan bankdosorna och apparna kom och alla höll på och ringde. Men det känns som att det börja röra på sig nu, vilket inte minst märks hos stora kunder som byggvarukedjorna, så då gäller det att hänga på, säger Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

En traditionell bransch

Kundtjänst, kundtjänst, kundtjänst. Det är dit du ofta vänder dig om du har en byggbutik och har frågor om leveranser eller material eller liknande. Det beror inte minst på att byggbranschen överlag inte har ett lika systematiserat upplägg på sina leveranser som många andra branscher.

Vi vet hur vi tar hand om våra kunder på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark.

Mathias Olsson , Operativchef Benders

Så är också fallet på Benders – ett familjeföretag som sedan 1960 verkar inom bygg- och anläggningssektorn.

Det finns mycket att göra när det handlar om att på ett smidigare sätt tillgängliggöra information till kunder, och flytta saker från papper till dator, och att man har varit svårstartade har sina troligen sina förklaringar, enligt Mathias Olsson.

– Byggbranschen är säkert 20-30 år efter fordons- eller tillverkningsbranschen när det handlar om att förnya sig. Bygg är ju en relativt traditionell bransch som i grunden är ett hantverk, och min gissning är att man inte har lagt så mycket fokus som man skulle kunna ha gjort på att utveckla de mer administrativa sidorna av yrket, säger han.

Integrera alla system

På Benders är man nu i full gång med att ta tjuren vid hornen och söka bli smartare och smidigare. Ett första steg är att integrera olika system via en gemensam plattform för att effektivisera informationsutbyten. På så sätt skapar man möjligheter att skapa de lösningar verksamheten och i förlängningen kunderna vill ha, menar Mathias Olsson.

Så ser det inte ut i nuläget. Vi är ganska trögrörliga när det gäller att skapa lösningar. En delorsak till detta är just att vi saknar vissa komponenter till att bli mer digitala i vår affär. Det behöver kunna gå fort, lösningar skall kunna förändras och förädlas relativt enkelt utan att det alltid behöver bli ett stort resurskrävande projekt, men där är vi inte än, säger han.

En förutsättning för det arbetet är att köra så möjligt av sin it inhouse.

– På sikt skulle man kunna tänka sig att vi närmar oss en hybridlösning. Att drifta servrar och patcha och uppdatera program kan andra göra; vi ska i första hand ha en stark it-avdelning som kan Benders och dess kritiska system och vårt affärssystem för att skapa bra förutsättningar för våra kunder, säger Mathias Olsson.

mathiasWEBB.jpg

Mathias Olsson, operativchef Benders

Bygg på nätet

Än så länge är det svårt att sia vad nästa steg blir för Benders. Man tittar bland annat på att utveckla tjänster till sina kunder där de själva kan specificera i detalj vad för typ av ombyggnation de planerar att göra, så att Benders sedan kan föreslå material och metoder.

– För oss handlar det nödvändigtvis inte om att uppfinna något helt nytt; vi ska ta vara på den breda kunskap vi har inom bolaget och föra över den till digitala kanaler, men jag ser också stor potential att ta inspiration från andra branscher som har kommit längre, och titta närmare på deras lösningar. Där skulle en bygg-själv-applikation kunna vara ett spår. Vi vet hur vi tar hand om våra kunder mellan fyra ögon och på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark, säger Mathias Olsson.         

19 oktober 2017 Uppdaterad 20 oktober 2017 Reporter Tim Leffler ledarskap Foto Benders

Rekommenderad läsning