Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Benders rustar för digitaliseringsboom

bendersWEBB.jpg

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

– Vi i byggbranschen är lite som bankerna innan bankdosorna och apparna kom och alla höll på och ringde. Men det känns som att det börja röra på sig nu, vilket inte minst märks hos stora kunder som byggvarukedjorna, så då gäller det att hänga på, säger Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

En traditionell bransch

Kundtjänst, kundtjänst, kundtjänst. Det är dit du ofta vänder dig om du har en byggbutik och har frågor om leveranser eller material eller liknande. Det beror inte minst på att byggbranschen överlag inte har ett lika systematiserat upplägg på sina leveranser som många andra branscher.

Vi vet hur vi tar hand om våra kunder på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark.

Mathias Olsson , Operativchef Benders

Så är också fallet på Benders – ett familjeföretag som sedan 1960 verkar inom bygg- och anläggningssektorn.

Det finns mycket att göra när det handlar om att på ett smidigare sätt tillgängliggöra information till kunder, och flytta saker från papper till dator, och att man har varit svårstartade har sina troligen sina förklaringar, enligt Mathias Olsson.

– Byggbranschen är säkert 20-30 år efter fordons- eller tillverkningsbranschen när det handlar om att förnya sig. Bygg är ju en relativt traditionell bransch som i grunden är ett hantverk, och min gissning är att man inte har lagt så mycket fokus som man skulle kunna ha gjort på att utveckla de mer administrativa sidorna av yrket, säger han.

Integrera alla system

På Benders är man nu i full gång med att ta tjuren vid hornen och söka bli smartare och smidigare. Ett första steg är att integrera olika system via en gemensam plattform för att effektivisera informationsutbyten. På så sätt skapar man möjligheter att skapa de lösningar verksamheten och i förlängningen kunderna vill ha, menar Mathias Olsson.

Så ser det inte ut i nuläget. Vi är ganska trögrörliga när det gäller att skapa lösningar. En delorsak till detta är just att vi saknar vissa komponenter till att bli mer digitala i vår affär. Det behöver kunna gå fort, lösningar skall kunna förändras och förädlas relativt enkelt utan att det alltid behöver bli ett stort resurskrävande projekt, men där är vi inte än, säger han.

En förutsättning för det arbetet är att köra så möjligt av sin it inhouse.

– På sikt skulle man kunna tänka sig att vi närmar oss en hybridlösning. Att drifta servrar och patcha och uppdatera program kan andra göra; vi ska i första hand ha en stark it-avdelning som kan Benders och dess kritiska system och vårt affärssystem för att skapa bra förutsättningar för våra kunder, säger Mathias Olsson.

mathiasWEBB.jpg

Mathias Olsson, operativchef Benders

Bygg på nätet

Än så länge är det svårt att sia vad nästa steg blir för Benders. Man tittar bland annat på att utveckla tjänster till sina kunder där de själva kan specificera i detalj vad för typ av ombyggnation de planerar att göra, så att Benders sedan kan föreslå material och metoder.

– För oss handlar det nödvändigtvis inte om att uppfinna något helt nytt; vi ska ta vara på den breda kunskap vi har inom bolaget och föra över den till digitala kanaler, men jag ser också stor potential att ta inspiration från andra branscher som har kommit längre, och titta närmare på deras lösningar. Där skulle en bygg-själv-applikation kunna vara ett spår. Vi vet hur vi tar hand om våra kunder mellan fyra ögon och på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark, säger Mathias Olsson.         

19 oktober 2017 Uppdaterad 20 oktober 2017 Reporter Tim Leffler ledarskap Foto Benders

Rekommenderad läsning

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

3D Bild Över Eu Länder Med Flagga För Varje Land

Svenskt e-leg inom EU

19 jan 2021 digit

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

pat gelsinger.jpg

Lämnar VMware för Intel

14 jan 2021 digit

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Kvinna Orange Bakgrund 960640

Jämställd 2050

16 dec 2020 digit

It och telekom är fortsatt en mansdominerad bransch. Trots en viss ökning av antalet kvinnor i branschen sker förändringen långsamt och det kan ta upp till 30 år innan branschen är jämställd.

Kretskort Leab 960640
video
Ett samarbete med Microsoft

Leab kretsar kring Azure

4 dec 2020 digit

Leab går från att drifta sin it lokalt till att nu lägga det mesta i Microsoft Azure. Det ska förenkla det dagliga arbetet och ge ökad säkerhet och flexibilitet.

Vitt Snus
video
ett samarbete med microsoft

Fint snus med Azure

20 nov 2020 digit

Med 500 000 kunder i 30 länder har snusåterförsäljaren Haypp växt fort. För att snabbare och smidigare kunna skala upp sin verksamhet har bolaget nu valt att lägga sin e-handelsplattform i Microsoft Azure.

Studenter Håller Upp Studentmössor

Regionens 27 framtidspaket

9 nov 2020 digit

Region Uppsala ska bli bäst på digitalisering och nu är grunden lagd. Under två år har en arbetsgrupp tagit fram 27 arbetspaket och nästa steg är att de ska bearbetas av en arkitekturorganisation för att sedan implementeras. 

Paraplyer Hylte
video
ett samarbete med hpe

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Ikea Hållbarhet

Black Friday Back

13 okt 2020 digit

Under Black Friday i år kommer Ikea köpa tillbaka begagnade möbler på 28 olika marknader. Utöver det lanserar Ikea Sverige ett verktyg som gör att kunder kan värdera sina möbler digitalt.