Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 3 oktober 2017 digit

Hur har MFF:s digitaliseringsresa sett ut?

– De senaste åren har vi byggt upp ett trådlöst nätverk som var klart för ungefär två år sedan. Det innebär att hårdvaran nu finns på plats för att utveckla andra tjänster. Vi har exempelvis skapat en app där man kan följa matchen och se repriser av det som just hänt på planen, och den håller vi nu på att utveckla med andra tjänster, säger Niclas Carlnén, vd för Malmö FF.

Det här är en satsning som bland annat kommer från Svensk elitfotboll, inte sant?

– Ja, tanken är att du som åskådare och supporter ska kunna komma hit och logga in på nätverket som heter @fotboll och det är samma nätverk på andra arenor, som till exempel Borås. Då loggas telefonen automatiskt in på det nätverket och du får tillgång till samma features som du har när du är här.

Vilka är de största utmaningarna med att digitalisera en fotbollsklubb och -arena?

– Det finns nog likheter med hur det ser ut när ett företag digitaliserar sin verksamhet. Det handlar om att få alla system med befintliga data att prata med varandra, så att du tillslut får en bild av vem din supporter är. Den datan kan sedan användas för att förbättra upplevelsen, för vi vill ju att digitaliseringen ska göra det bättre för våra åskådare.

Vad har ni fått för gensvar så här långt?

– Det här med att kunna se matcherna i repris har vi fått väldigt positiv respons från. Där ser vi att det är en rätt stor nedladdningsfrekvens. Det är det stora nu, men ju fler saker vi kan koppla till mobilen desto bättre borde det bli. Till exempel att kunna köpa i kiosken; att man beställer och betalar i telefonen och sen bara hämtar maten. Utmaningen är att kunna serva 24 000, när det är fullsatt, under de 15 minuter, som pausen är och dessutom veta var åskådaren sitter så att rätt kiosk kan förbereda hämtningen.

Rekommenderad läsning

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG video

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg video

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg video

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Så förbättrade SSAB sin servicedesk

6 okt 2016 digit

SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG video

En global servicedesk med lokal förankring gav bästa resultatet. Anders Svensson, globalt ansvarig för supporten på SSAB berättar om arbetet.

En digitalisering i förändring

12 okt 2016 digit

snip inge hansson.JPG snip inge hansson.JPG snip inge hansson.JPG video

Digitalisering går mer och mer mot automatisering - vilket innebär att väldigt många branscher kommer behöva se om sina affärsmodeller framöver, tror Inge Hansson, konsult i förändringsledningen på Xmentor.

Dalakraft går mot strömmen med VR

14 okt 2016 digit

snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG video

Dalakraft AB har i den traditionella och prisfokuserade elbranschen försökt nischa sig genom VR-kampanjer och kundquiz – nu satsar de vidare, ihop med bland annat föreningar.

Bjurfors om att möta 00-generationen

19 okt 2016 digit

snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG video

Bjurfors är en av Sveriges största mäklare av fastigheter. Kraven på it-avdelningen är solklara: ständig tillgänglighet, kunna jobba var som helst och mobile first. Madelene Johansson, it-chef på Bjurfors, beskriver framtidens utmaningar.