Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 3 oktober 2017 digit

Hur har MFF:s digitaliseringsresa sett ut?

– De senaste åren har vi byggt upp ett trådlöst nätverk som var klart för ungefär två år sedan. Det innebär att hårdvaran nu finns på plats för att utveckla andra tjänster. Vi har exempelvis skapat en app där man kan följa matchen och se repriser av det som just hänt på planen, och den håller vi nu på att utveckla med andra tjänster, säger Niclas Carlnén, vd för Malmö FF.

Det här är en satsning som bland annat kommer från Svensk elitfotboll, inte sant?

– Ja, tanken är att du som åskådare och supporter ska kunna komma hit och logga in på nätverket som heter @fotboll och det är samma nätverk på andra arenor, som till exempel Borås. Då loggas telefonen automatiskt in på det nätverket och du får tillgång till samma features som du har när du är här.

Vilka är de största utmaningarna med att digitalisera en fotbollsklubb och -arena?

– Det finns nog likheter med hur det ser ut när ett företag digitaliserar sin verksamhet. Det handlar om att få alla system med befintliga data att prata med varandra, så att du tillslut får en bild av vem din supporter är. Den datan kan sedan användas för att förbättra upplevelsen, för vi vill ju att digitaliseringen ska göra det bättre för våra åskådare.

Vad har ni fått för gensvar så här långt?

– Det här med att kunna se matcherna i repris har vi fått väldigt positiv respons från. Där ser vi att det är en rätt stor nedladdningsfrekvens. Det är det stora nu, men ju fler saker vi kan koppla till mobilen desto bättre borde det bli. Till exempel att kunna köpa i kiosken; att man beställer och betalar i telefonen och sen bara hämtar maten. Utmaningen är att kunna serva 24 000, när det är fullsatt, under de 15 minuter, som pausen är och dessutom veta var åskådaren sitter så att rätt kiosk kan förbereda hämtningen.

Rekommenderad läsning

klockorrrWEBB.jpg
video

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

smart hem 960640.jpg
video

Modio har koll på IoT-säkerhet

13 okt 2017 säkerhet

Gartner spår att drygt 20 miljarder enheter kommer att vara uppkopplade 2020. Det ställer helt nya krav på säkerhet i smarta hem och arbetsplatser, vilket är företaget Modios kärnverksamhet.

 

studenter i gräs 960640.jpg

Universitetet med Europas bästa support

30 okt 2017 digit

Linnéuniversitetet har i en årlig studentbarometer fått utmärkelsen Europas bästa it-support. Dessutom är det småländska universitetet näst bäst i världen. 

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

fästingWEBB.jpg
video

Från papper till appar i Kungälv

2 nov 2017 it i vården

I Kungälvs kommun sköts snart all läkemedelshantering helt digitalt. Utmaningarna har varit att hitta lösningar som ger rätt effekt och samtidigt bygga infrastrukturen.

webbhotell 960640.jpg
video

Webbhotellet Loopia storsatsar

27 okt 2017 digit

Nästan hälften av alla svenska företag saknar fortfarande en hemsida. Webbhotellet Loopia i Västerås satsar nu på att bli störst i Norden.
skolbarnWEBB.jpg
video

"Mellanmjölk från regeringen"

26 okt 2017 it i skolan

I Skellefteå kommun hade man väntat sig något skarpare innehåll när beslutet om digitaliseringsstrategin från regeringen offentliggjordes i förra veckan. Men med programmeringsämnets intåg i kursplanerna vet man ändå var man skall lägga sitt krut.

marieWEBB.png
video

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.