Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons 3 oktober 2017 digit

Hur har MFF:s digitaliseringsresa sett ut?

– De senaste åren har vi byggt upp ett trådlöst nätverk som var klart för ungefär två år sedan. Det innebär att hårdvaran nu finns på plats för att utveckla andra tjänster. Vi har exempelvis skapat en app där man kan följa matchen och se repriser av det som just hänt på planen, och den håller vi nu på att utveckla med andra tjänster, säger Niclas Carlnén, vd för Malmö FF.

Det här är en satsning som bland annat kommer från Svensk elitfotboll, inte sant?

– Ja, tanken är att du som åskådare och supporter ska kunna komma hit och logga in på nätverket som heter @fotboll och det är samma nätverk på andra arenor, som till exempel Borås. Då loggas telefonen automatiskt in på det nätverket och du får tillgång till samma features som du har när du är här.

Vilka är de största utmaningarna med att digitalisera en fotbollsklubb och -arena?

– Det finns nog likheter med hur det ser ut när ett företag digitaliserar sin verksamhet. Det handlar om att få alla system med befintliga data att prata med varandra, så att du tillslut får en bild av vem din supporter är. Den datan kan sedan användas för att förbättra upplevelsen, för vi vill ju att digitaliseringen ska göra det bättre för våra åskådare.

Vad har ni fått för gensvar så här långt?

– Det här med att kunna se matcherna i repris har vi fått väldigt positiv respons från. Där ser vi att det är en rätt stor nedladdningsfrekvens. Det är det stora nu, men ju fler saker vi kan koppla till mobilen desto bättre borde det bli. Till exempel att kunna köpa i kiosken; att man beställer och betalar i telefonen och sen bara hämtar maten. Utmaningen är att kunna serva 24 000, när det är fullsatt, under de 15 minuter, som pausen är och dessutom veta var åskådaren sitter så att rätt kiosk kan förbereda hämtningen.

Rekommenderad läsning

klockorrrWEBB.jpg
video

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

hotel at six.jpg
video

AI för hotellgästens skull

5 okt 2017 digit

På det nyöppnade designhotellet At Six i Stockholm är digitaliseringen ett självklart verktyg för bästa hotellupplevelsen. I framtiden kommer varje gäst att få en anpassad vistelse.

snip zelly.JPG
video

Zelly slopar bindningstiden

5 okt 2017 digit

Företaget Zelly är en ny spelare inom mjukvara och som vill nischa sig som en helhetsleverantör utan bindningstid.

snip swedbank1.JPG
video

Swedbank automatiserar för säkerhet

6 okt 2017 digit

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

scaniaWEBB.jpg
video

W10 gör Scania enhetligt

6 okt 2017 digit

Scania började implementera Windows 10 till medarbetarna på kontoren under våren 2016. Nu är det dags för produktionsenheterna att få tillgång till plattformen och vinsterna är stora - men det finns också utmaningar.

train 960640.jpg
video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

karlstad2WEBB.jpg
video

Karlstad kommun ställer krav

26 sep 2017 ledarskap

Ett framgångsrikt digitaliseringsarbete ställer krav på hela organisationen. I Karlstad kommun får samtliga ledningsgrupper arbeta med vad det konkret innebär för dem.

AtlasCopco2_960x640.jpg
video

Utmaningarnas tid för Atlas Copco

25 okt 2016 digit

Atlas Copco är mitt inne i deras digitala resa, en resa med vissa prövningar. Sven Lindell, it-manager för Sverige och Danmark, ser gränsdragningarna mellan it- och verksamhetsleverans samt tidspressen för it-implementering som några av de främsta utmaningarna framöver.