Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Hur har MFF:s digitaliseringsresa sett ut?

– De senaste åren har vi byggt upp ett trådlöst nätverk som var klart för ungefär två år sedan. Det innebär att hårdvaran nu finns på plats för att utveckla andra tjänster. Vi har exempelvis skapat en app där man kan följa matchen och se repriser av det som just hänt på planen, och den håller vi nu på att utveckla med andra tjänster, säger Niclas Carlnén, vd för Malmö FF.

Det här är en satsning som bland annat kommer från Svensk elitfotboll, inte sant?

– Ja, tanken är att du som åskådare och supporter ska kunna komma hit och logga in på nätverket som heter @fotboll och det är samma nätverk på andra arenor, som till exempel Borås. Då loggas telefonen automatiskt in på det nätverket och du får tillgång till samma features som du har när du är här.

Vilka är de största utmaningarna med att digitalisera en fotbollsklubb och -arena?

– Det finns nog likheter med hur det ser ut när ett företag digitaliserar sin verksamhet. Det handlar om att få alla system med befintliga data att prata med varandra, så att du tillslut får en bild av vem din supporter är. Den datan kan sedan användas för att förbättra upplevelsen, för vi vill ju att digitaliseringen ska göra det bättre för våra åskådare.

Vad har ni fått för gensvar så här långt?

– Det här med att kunna se matcherna i repris har vi fått väldigt positiv respons från. Där ser vi att det är en rätt stor nedladdningsfrekvens. Det är det stora nu, men ju fler saker vi kan koppla till mobilen desto bättre borde det bli. Till exempel att kunna köpa i kiosken; att man beställer och betalar i telefonen och sen bara hämtar maten. Utmaningen är att kunna serva 24 000, när det är fullsatt, under de 15 minuter, som pausen är och dessutom veta var åskådaren sitter så att rätt kiosk kan förbereda hämtningen.

3 oktober 2017 Uppdaterad 16 maj 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons

Rekommenderad läsning