Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

App för lärarvikarier sparar tid

vikarieWEBB2222.jpg

En norskutvecklad app gör det enklare att hitta lärarvikarier. Pilotstudien visar att StepIn-appen sparar både tid och pengar och nu väntar en internationell lansering. 

– Idag kan det ta så mycket som en halv arbetsvecka för den läraren på skolan som är vikariesamordnare att ordna vikarier. Med den här appen kan istället berörda lärare sköta det mesta av arbetet på ett betydligt smidigare sätt, säger Anders B. Hovden, skapare av appen StepIN.

En kväll i november

Det var när Anders sambo Tonje arbetade som lärare på Tegleverket skola i Oslo som Anders efter någon tid märkte hur stressad hon hade blivit. En kväll i november när de satt och pratade undrade Anders vilken den största utmaningen var. Svaret från Tonje kom direkt: ”Att hitta vikarier.”

– På skolan som Tonje arbetar på är hon tvungen att kontakta vikariesamordnaren som i sin undersöker vem som skulle kunna ta vikarieplatsen och ringa. Vikariesamordnaren arbetar också som lärare, och måste göra detta på mornar och kvällar. Det lät inte som en smidig process, så då började jag fundera på hur man bättre skulle kunna lösa det, säger Anders B. Hovden.

Appen letar i första hand efter vikarier internt på skolan.

Anders B. Hovden , CEO Stepin

Lärare bokar själva  

Efter att ha sökt runt utan att hitta några hållbara verktyg för att förenkla vikarieletande och -bokande, bestämde sig Anders B. Hovden för att ta saken i egna händer, och tillsammans med en investerare började han utveckla appen.

– För det första avlastar vi vikariesamordnaren. Nu söker lärarna upp vikarier som registrerat sig i appen, vilket vikariesamordnaren bara behöver godkänna. Men det viktigaste är att appen i första hand letar efter lärare internt på skolan.

Sparar pengar

Det var detta som de flesta lärare och rektorer som Anders pratade med tryckte på: vikarier kostar mycket pengar och ofta finns det lärare på skolan som skulle kunna ta lektionerna. Därför skickas först en förfrågan ut till lärare på skolan när du ansöker om en vikarie; först om ingen av dessa lärare kan kontaktas externa vikarier.

– Skolan betalar per lärare som använder appen och man kan dessutom även få tillgång till statistik och data. Skolor som använder Stepin-appen ​får tillbaka 10 procent av vårt överskott. Pengar som är öronmärkta för att exempelvis underhålla fotbollsplanen eller annat som kommer barnen till del även utanför skoltid, säger Anders B Hovden.

Likadant i hela Norden

Stepin-appen är i full gång i en pilot på Tegleverkskolan i Oslo. I oktober kommer appen att finnas tillgänglig på en global marknad.

anders.hovden - big.jpg

Anders B. Hovden, CEO Stepin

Förhoppningen är att fler skolor, även i Sverige, ska få användning för appen, för att kunna hålla kostnader nere och spara tid.

– Från vad vi har hört av våra samarbetspartners ser situationerna ganska lika ut i hela Norden. Vi har nu vår pilot igång och än så länge har vi fått bra bemötande för dess användarvänlighet. Vi har nyligen utvecklat en ny funktion som gör att vikarier kan lägga sina scheman i appen utifrån när de lediga, säger Anders B. Hovden.

12 oktober 2017 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobe Stock, Stepin

Rekommenderad läsning

mellanskog-960640.jpg

Säkrare skog med laser

6 mar 2018 digit

Skogsägarföreningen Mellanskog digitaliserar på många olika fronter. För att göra verksamheten mer mobil har de utvecklat en fältapp, och samtidigt har de börjat använda sig av laserdata och planerar även en framtida drift med drönare.

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Ny forskning om Pokémon Go

5 feb 2018 it i skolan

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

Academedia_960x640.jpg
podcast

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

HillarLoor-artikel_barn_960x640.jpg

"Skolans silor hämmar digitaliseringen"

13 jul 2017 it i skolan

Skolans administrativa system måste bli öppnare. Annars riskerar digitaliseringen att hamna på efterkälken säger Hillar Loor, utvecklare på Imcode.

RossMahon_960x640.jpg
video

Google tar VR till svenska klassrum

12 jul 2017 it i skolan

Ett större fokus på det digitala ekosystemet runt eleven snarare än enheterna i sig. Det är en av de hetaste trenderna inom den svenska skolan menar Ross Mahon, Head of education Nordics, Google.

ElinWallberg_samsung_960x640.jpg
video

Samsung skildrar livet med adhd

10 jul 2017 digit

Med hjälp av specialskriven mjukvara och ett antal surfplattor vill Samsung visa hur det är att leva med adhd.
– Ny teknik kan på ett enkelt och effektivt sätt låta andra uppleva vardagen för personer med adhd, säger Elin Wallberg, corporate citizen manager, Samsung.

LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg
video

Förstärkt verklighet ger utbildningar nytt djup

5 jul 2017 it i skolan

Visualisering i 3D av komplicerade molekyler är bara en av tillämpningarna för förstärkt verklighet, augmented reality, i undervisningen. Nu vill Eva Mårell-Olsson, lektor vid Umeå universitet, och Linda Mannila, forskare vid Linköpings universitet, slå ett slag för tekniken. 

SurfaLugnt_960x640.jpg

”GDPR hotar skolans digitalisering”

3 jul 2017 it i skolan

Ett sent inslängt tillägg till GDPR kan hota framstegen inom digitaliseringen av den svenska skolan. Nu vill organisationen Surfa lugnt med ordförande Kristina Axén Olin i spetsen blåsa liv i diskussionen om åldergränser på nätet.