Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

AI för hotellgästens skull

På det nyöppnade designhotellet At Six i Stockholm är digitaliseringen ett självklart verktyg för bästa hotellupplevelsen. I framtiden kommer varje gäst att få en anpassad vistelse.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobe Stock 5 oktober 2017 digit

Vad är Hotel At Six?

– Hotel At Six är en del av kedjan Nordic Hotel and Resort. Det är ett designhotell som öppnade i slutet av mars i år i Stockholm. Det är unikt i sin design och vi kan erbjuda en verkligt annorlunda upplevelse för våra gäster, säger Vaidotas Urbanavicius, it-chef på Hotel At Six.

Vad är ditt ansvar som it-chef?

– Jag har dagliga it-rutiner; jag hjälper vår personal att bli mer produktiva men också gäster eller konferensbesökare med att svara på olika frågor som handlar om it. Det finns många verktyg som kan hjälpa till att automatisera arbetet för personalen, så att de kan lägga mer av sin uppmärksamhet på gästerna, och det är ju det som är det viktiga i vår bransch; att kunderna får ett så bra bemötande som möjligt och känner sig välkomna.

Hur tror du att ni kommer arbeta annorlunda framöver?

– Jag tror framförallt på att mer och mer AI kommer att inkorporeras i verksamheten. Det kan verkligen hjälpa säljavdelningen med statistiska undersökningar. Andra bitar vi kan utveckla är arbetet med sociala medier, och där kan man se en framtid där vi har bättre koll på varje unik gäst i sig, och erbjuda var och en en unik upplevelse.

Rekommenderad läsning

Pensionsmyndigheten gör det enklare

20 okt 2016 digit

Pensionsmyndigheten har lanserat tjänsten Efterlevandeguiden som ska underlätta för närstående vid dödsfall. De har också kommit ut med en ny mer funktionell hemsida.

Swedbank: Vi vill göra affärer på biblioteket

20 okt 2016 ledarskap

Swedbank vill möjliggöra att deras rådgivare ska kunna göra affärer - som exempelvis betala ut lån - utanför bankkontoren, men det finns vissa säkerhetsaspekter att lösa först.

Så ska Scania nå sina mål

20 okt 2016 ledarskap

Scania ska via programmet Scania Enterprise Collaboration nå sina långsiktiga mål när det gäller bland annat försäljningsvolymer. Programmet ska leda till modernare och effektivare arbetsverktyg och ansvarig över det är Per Andersson.

Zelly slopar bindningstiden

5 okt 2017 digit

Företaget Zelly är en ny spelare inom mjukvara och som vill nischa sig som en helhetsleverantör utan bindningstid.

Swedbank automatiserar för säkerhet

6 okt 2017 digit

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

Service on-prem eller i molnet

20 sep 2016 digit

Loxysoft levererar lösningar inom kundservice och försäljning med kontor i Sverige, Norge och USA. Utmaningen är att leverera kundanpassade lösningar inte minst på den krävande USA-marknaden.

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Fastighetsbranschen växer med tjänstefiering

21 sep 2016 digit

Diös fastigheter är ett fastighetsbolag verksamma från Borlänge i syd till Luleå i norr. På företaget är Peter Fors it-ansvarig, och han är helt säker på att digitaliseringen kommer att påverka branschen.