Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI gör Västtrafik personligt

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 20 oktober 2017 digit

Vad är viktigast för er nu när det kommer till digitalisering?

– Framförallt hur vi kan spinna vidare på vår app Västtrafik To Go som är som en liten Västtrafik i fickan och som vi lanserade för ungefär ett år sedan. En stor grej handlar om hur vi skulle kunna använda all den data som vi genererar genom appen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Hur skulle den datan kunna användas?

– Tricket är att kunna få kollektivtrafiken att uppfattas som mer ”för mig” och ett steg är att få appen kunna uppfylla varje enskilds resenärs behov bättre. Jag åker en viss sträcka till jobbet varje dag och då vill jag veta ifall det är vägarbete eller liknande längs med just min resväg och jag bryr mig inte så mycket om Västtrafiks alla andra 1 000-tals rutter. På så sätt får jag som resenär själv kontroll och kan bedöma min situation mycket bättre.

Du nämnde att det är ungefär 400 000 som reser med er varje dag. Hur får ni den mängden att öka?

– Även är digitalisering nyckeln. De allra flesta, 95 procent, som reser med oss är nöjda med sin resa. Men det är framförallt de som inte reser med oss så mycket som vi vill sänka tröskeln för, och underlätta biljettköp med mera. Digitala biljetter och personifierad information är ett steg i den riktningen. Och detta kommer behövas. Här i Göteborg kommer det att byggas mycket de kommande åren och det kommer vara svårt att ta sig fram på vissa platser, framförallt för bilister. Där har vi ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar men då måste vi vara på tårna.

Har ni samarbete med andra kollektivtrafikbolag som till exempel SL eller Skånetrafiken?

– Ja, vi tillsammans med ett bolag som heter Samtrafiken, gjort så att man inte ska behöva ladda ner nya appar i Stockholm eller Skåne, utan biljetterna som finns i vår app kan bli godkända även i dessa städer. Just sådana här samarbeten är väldigt spännande, och behöver inte bara involvera andra kollektivtrafikbolag. Här i Göteborg drar vi exempelvis snart igång en pilot tillsammans med ett parkeringsbolag där man ska kunna lösa parkering för sin bil innan man byter till en spårvagn i en och samma app, allt för att göra resandet så friktionsfritt som möjligt.

 Har ni en egen it-avdelning som utvecklar detta?

– Västtrafik To Go utvecklades i ett samarbete mellan oss och konsulter. Men med tanke på att den redan i dag står för 20 procent av all vår försäljning, kommer det krävas en kärnkompetens för att underhålla och utveckla det systemet, även då i en mix vad vi kan erbjuda och vad andra kan hjälpa oss med.

Rekommenderad läsning

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Bjurfors om att möta 00-generationen

19 okt 2016 digit

snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG video

Bjurfors är en av Sveriges största mäklare av fastigheter. Kraven på it-avdelningen är solklara: ständig tillgänglighet, kunna jobba var som helst och mobile first. Madelene Johansson, it-chef på Bjurfors, beskriver framtidens utmaningar.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg video

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

Från papper till appar i Kungälv

2 nov 2017 it i vården

fästingWEBB.jpg fästingWEBB.jpg fästingWEBB.jpg video

I Kungälvs kommun sköts snart all läkemedelshantering helt digitalt. Utmaningarna har varit att hitta lösningar som ger rätt effekt och samtidigt bygga infrastrukturen.

RPA fixar lönen i Östersund

28 sep 2018 digit

tjej-ostersund-rpa-960640.jpg tjej-ostersund-rpa-960640.jpg tjej-ostersund-rpa-960640.jpg video

Under 2018 har en RPA arbetat på Östersunds kommuns löneavdelning. Den har frigjort tid för de anställda som kunnat fokusera på utveckling och nu tittar kommunen på ytterligare arbetsområden för roboten.

Geomatikk gör digitala avtryck

8 okt 2018 digit

blå himmel och stora elledningar i en skog.jpg blå himmel och stora elledningar i en skog.jpg blå himmel och stora elledningar i en skog.jpg video

När Geomatikks fälttekniker undersöker marken efter ledningar räcker det numera att de har en telefon. Nästa steg kan vara att projicera i var ledningarna finns, med hjälp av mixed reality.

Vinnova stödjer AI-centrum

6 sep 2018 digit

ai-centrum-i-goteborg.jpg ai-centrum-i-goteborg.jpg ai-centrum-i-goteborg.jpg

I november invigs Data & Factory Arena, en nationell samverkansplattform för artificiell intelligens, på Lindholmen i Göteborg. Målet är att erbjuda aktörer från industrin, akademin samt offentlig förvaltning och sjukvård en arena för att accelerera AI-relaterad forskning och innovation i Sverige och utomlands.

Plattor säker succé i gruvan

13 sep 2018 digit

bolidens-smaltverk.jpg bolidens-smaltverk.jpg bolidens-smaltverk.jpg video

När Boliden inför plattor i en av sina underjordsgruvor är skiftlagens delaktighet helt avgörande. Tillgången till poddradio 1 300 meter ner i berget har blivit en oväntad ambassadör för digitalisering.