Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI gör Västtrafik personligt

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 20 oktober 2017 digit

Vad är viktigast för er nu när det kommer till digitalisering?

– Framförallt hur vi kan spinna vidare på vår app Västtrafik To Go som är som en liten Västtrafik i fickan och som vi lanserade för ungefär ett år sedan. En stor grej handlar om hur vi skulle kunna använda all den data som vi genererar genom appen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Hur skulle den datan kunna användas?

– Tricket är att kunna få kollektivtrafiken att uppfattas som mer ”för mig” och ett steg är att få appen kunna uppfylla varje enskilds resenärs behov bättre. Jag åker en viss sträcka till jobbet varje dag och då vill jag veta ifall det är vägarbete eller liknande längs med just min resväg och jag bryr mig inte så mycket om Västtrafiks alla andra 1 000-tals rutter. På så sätt får jag som resenär själv kontroll och kan bedöma min situation mycket bättre.

Du nämnde att det är ungefär 400 000 som reser med er varje dag. Hur får ni den mängden att öka?

– Även är digitalisering nyckeln. De allra flesta, 95 procent, som reser med oss är nöjda med sin resa. Men det är framförallt de som inte reser med oss så mycket som vi vill sänka tröskeln för, och underlätta biljettköp med mera. Digitala biljetter och personifierad information är ett steg i den riktningen. Och detta kommer behövas. Här i Göteborg kommer det att byggas mycket de kommande åren och det kommer vara svårt att ta sig fram på vissa platser, framförallt för bilister. Där har vi ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar men då måste vi vara på tårna.

Har ni samarbete med andra kollektivtrafikbolag som till exempel SL eller Skånetrafiken?

– Ja, vi tillsammans med ett bolag som heter Samtrafiken, gjort så att man inte ska behöva ladda ner nya appar i Stockholm eller Skåne, utan biljetterna som finns i vår app kan bli godkända även i dessa städer. Just sådana här samarbeten är väldigt spännande, och behöver inte bara involvera andra kollektivtrafikbolag. Här i Göteborg drar vi exempelvis snart igång en pilot tillsammans med ett parkeringsbolag där man ska kunna lösa parkering för sin bil innan man byter till en spårvagn i en och samma app, allt för att göra resandet så friktionsfritt som möjligt.

 Har ni en egen it-avdelning som utvecklar detta?

– Västtrafik To Go utvecklades i ett samarbete mellan oss och konsulter. Men med tanke på att den redan i dag står för 20 procent av all vår försäljning, kommer det krävas en kärnkompetens för att underhålla och utveckla det systemet, även då i en mix vad vi kan erbjuda och vad andra kan hjälpa oss med.

Rekommenderad läsning

train 960640.jpg
video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

ronald caous snip.JPG
video

Appar underlättar för hemtjänsten i Göteborg

19 okt 2016 digit

10 000 medarbetare i Göteborgs stad kommer snart att göra en stor del av administrationen med hjälp av en smart mobil. Piloten omfattar 700 personer i hemtjänsten där ett antal appar kommer att underlätta.
– Tänk digitalt först och fråga användarna hur de vill jobba, tipsar Ronald Caous, projektledare e-samhället i Göteborgs stad.

En Grön Och Lila Kålplanta

Smart it för odling

16 sep 2020 digit

Ett hållbart lantbruk behöver automatisering och robotar. Det menar Joakim Stehn, it-chef på Sydgrönt, som även vill utöka spårbarheten av grödorna.

kupolen.jpg (2)

RPA skapar tid

30 sep 2019 digit

Borlänges RPA beräknas spara två arbetsdagar i månaden. Nu visar flera andra verksamheter intresse för en liknande lösning. 

fartyg i yilports hamn i gävle.jpg

Mot framtidens hamn

22 okt 2019 digit

Yilport i Gävle har med teknikens hjälp blivit mer transparent gentemot sina kunder. Nu siktar hamnen på att öka kundnyttan ännu mer, bland annat med hjälp av ett nytt lagringssystem och fjärrstyrda lyftkranar.

ingång över träbro till centrala kalmar.jpg

Sveriges bästa vatten

9 jan 2020 digit

Sveriges vatten- och avloppsnät behöver en rejäl upprustning och digitalisering och ny teknik är avgörande för att effektivisera verksamheten. Det menar Thomas Bergfeldt, vd Kalmar Vatten.

massa bilddelar utspridda på vitt underlag.jpg
video

Stenas hållbara data

2 dec 2019 digit

Med 70 000 kunder har Stena Recycling ett gyllene läge att driva bolag mot hållbarare tillverkningsprocesser. Att skapa nytta av all den data som bolagen samlar in om sina kunders avfall kommer att vara en central del i arbetet. Det säger Mattias Hermansson, CDO Stena Metall.

coronaviruset.jpg

App hittar corona

10 mar 2020 digit

Många är oroliga för framfarten av coronaviruset och antalet smittade ökar. Nu jobbar forskare intensivt för att under de närmaste veckorna lansera en app som på mindre än en minut kan berätta om du är frisk eller bör söka läkare för Covid-19-provtagning.