Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AI gör Västtrafik personligt

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

Vad är viktigast för er nu när det kommer till digitalisering?

– Framförallt hur vi kan spinna vidare på vår app Västtrafik To Go som är som en liten Västtrafik i fickan och som vi lanserade för ungefär ett år sedan. En stor grej handlar om hur vi skulle kunna använda all den data som vi genererar genom appen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Hur skulle den datan kunna användas?

– Tricket är att kunna få kollektivtrafiken att uppfattas som mer ”för mig” och ett steg är att få appen kunna uppfylla varje enskilds resenärs behov bättre. Jag åker en viss sträcka till jobbet varje dag och då vill jag veta ifall det är vägarbete eller liknande längs med just min resväg och jag bryr mig inte så mycket om Västtrafiks alla andra 1 000-tals rutter. På så sätt får jag som resenär själv kontroll och kan bedöma min situation mycket bättre.

Du nämnde att det är ungefär 400 000 som reser med er varje dag. Hur får ni den mängden att öka?

– Även är digitalisering nyckeln. De allra flesta, 95 procent, som reser med oss är nöjda med sin resa. Men det är framförallt de som inte reser med oss så mycket som vi vill sänka tröskeln för, och underlätta biljettköp med mera. Digitala biljetter och personifierad information är ett steg i den riktningen. Och detta kommer behövas. Här i Göteborg kommer det att byggas mycket de kommande åren och det kommer vara svårt att ta sig fram på vissa platser, framförallt för bilister. Där har vi ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar men då måste vi vara på tårna.

Har ni samarbete med andra kollektivtrafikbolag som till exempel SL eller Skånetrafiken?

– Ja, vi tillsammans med ett bolag som heter Samtrafiken, gjort så att man inte ska behöva ladda ner nya appar i Stockholm eller Skåne, utan biljetterna som finns i vår app kan bli godkända även i dessa städer. Just sådana här samarbeten är väldigt spännande, och behöver inte bara involvera andra kollektivtrafikbolag. Här i Göteborg drar vi exempelvis snart igång en pilot tillsammans med ett parkeringsbolag där man ska kunna lösa parkering för sin bil innan man byter till en spårvagn i en och samma app, allt för att göra resandet så friktionsfritt som möjligt.

 Har ni en egen it-avdelning som utvecklar detta?

– Västtrafik To Go utvecklades i ett samarbete mellan oss och konsulter. Men med tanke på att den redan i dag står för 20 procent av all vår försäljning, kommer det krävas en kärnkompetens för att underhålla och utveckla det systemet, även då i en mix vad vi kan erbjuda och vad andra kan hjälpa oss med.

20 oktober 2017 Uppdaterad 5 mars 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning