Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

husWEBB1.jpg

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

– Det var ett väldigt lyckat pilotprojekt med vår Battery box som vi satte upp i Bromma. För att våra kunder ska bli vana vid den här sortens uthyrningsplatser måste vi dock ha betydligt fler sådana boxar, kanske uppemot hundra stycken, och det tittar vi på nu, säger Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Petra Sundström är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Genom en app bokar du de verktygen du behöver och vilken tid du vill hämta dem och via blåtand öppnar du sedan boxen där verktyget finns. Allt för att göra produkter mer tillgängliga för personer som inte vill köpa maskiner som bara ska användas vid något enstaka tillfälle.

Samarbete på många fronter

Lösningar som Husqvarnas Battery box är ett exempel på hur digitaliseringen kräver att många samarbetar, menar Petra Sundström.

– För att det här skulle kunna bli verklighet behövde vi vara ett ekosystem av partners där exempelvis Telenor tillhandahöll sim-kort och bidrog med expertis inom sitt område med mobila lösningar. Det var ett nytt arbetssätt för oss, men vid sådana här satsningar måste man våga söka partners utanför företaget. Även inom Husqvarna står vi inför många spännande utmaningar, säger hon.

De tre benen

I grova drag sker Husqvarna Groups digitaliseringsarbete inom tre olika områden. Det första handlar om att rikta sig till kunder som driver företag och hur man kan underlätta för dem att hitta och beställa reservdelar.

Det andra handlar om den smarta utrustningen till trädgården, alltifrån robotgräsklippare till sensorer i marken som detekterar luftfuktighet, och hur man ska lösa det så smidigt som möjligt för användaren.

Det tredje området är att samla manualerna till alla produkter i ett och samma digitala verktyg.   

– Fokus nu är att hitta en balans mellan alla våra divisioner och hitta en gemensam plattform som alla kan luta sig mot. Samtidigt står givetvis varje division i sig själv inför egna utmaningar och anpassningar måste skräddarsys efter kundens behov. Det är väldigt olika vad för slags mjukvarulösningar som efterfrågas på en byggarbetsplats och hemma i trädgården eller hemmet, säger Petra Sundström.

Vad ser du för trender inom din bransch just nu?

Petra F Sundström.jpg

Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

– Det har skett en jätteförändring de senaste åren. På hemmafronten har jättar som Ikea och Apple slagit sig in med olika trådlösa lösningar och på byggsidan ser vi mer och mer batteridrivna produkter. Överhuvudtaget har produkter som man kan koppla samman med uppkopplade små enheter ökat betydligt. Det är inte så enkelt att bara kasta på en blåtand i produkterna och sen köra, utan vi måste hela tiden ha ett helhetsperspektiv på de produkter vi utvecklar där inte bara hårdvaran utan framförallt mjukvaran kommer att spela en allt större roll i framtiden. 

26 september 2017 Uppdaterad 28 februari 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Husqvarna/Mats Lundqvist

Rekommenderad läsning

Coopanställd Scannar Vara Med App

Coop scannar hållbarhet

15 apr 2021 digit

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

3D Bild Över Eu Länder Med Flagga För Varje Land

Svenskt e-leg inom EU

19 jan 2021 digit

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Ikea Hållbarhet

Black Friday Back

13 okt 2020 digit

Under Black Friday i år kommer Ikea köpa tillbaka begagnade möbler på 28 olika marknader. Utöver det lanserar Ikea Sverige ett verktyg som gör att kunder kan värdera sina möbler digitalt.

Skor På Orange Bakgrund

Ökat tryck på AI

1 sep 2020 digit

Globala investeringar i AI kommer att fördubblas de fyra kommande åren, från 50 miljarder dollar 2020 till 110 miljarder dollar 2024. Det menar analysföretaget IDC. 

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

snygga-accessoarer-i-svart.jpg

Motvind för e-handeln

24 sep 2018 digit

Utländska webbutiker har vunnit mark i Sverige de senaste åren och trenden ser ut att fortsätta. Wish, Zalando och Ebay ligger på topp-10-listan och då har inte Amazon ens kommit igång med sin nyetablering, visar en ny rapport.

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar.