Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

Text Tim Leffler Foto Husqvarna/Mats Lundqvist 26 september 2017 digit

husWEBB1.jpg

– Det var ett väldigt lyckat pilotprojekt med vår Battery box som vi satte upp i Bromma. För att våra kunder ska bli vana vid den här sortens uthyrningsplatser måste vi dock ha betydligt fler sådana boxar, kanske uppemot hundra stycken, och det tittar vi på nu, säger Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Petra Sundström är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Genom en app bokar du de verktygen du behöver och vilken tid du vill hämta dem och via blåtand öppnar du sedan boxen där verktyget finns. Allt för att göra produkter mer tillgängliga för personer som inte vill köpa maskiner som bara ska användas vid något enstaka tillfälle.

Samarbete på många fronter

Lösningar som Husqvarnas Battery box är ett exempel på hur digitaliseringen kräver att många samarbetar, menar Petra Sundström.

– För att det här skulle kunna bli verklighet behövde vi vara ett ekosystem av partners där exempelvis Telenor tillhandahöll sim-kort och bidrog med expertis inom sitt område med mobila lösningar. Det var ett nytt arbetssätt för oss, men vid sådana här satsningar måste man våga söka partners utanför företaget. Även inom Husqvarna står vi inför många spännande utmaningar, säger hon.

De tre benen

I grova drag sker Husqvarna Groups digitaliseringsarbete inom tre olika områden. Det första handlar om att rikta sig till kunder som driver företag och hur man kan underlätta för dem att hitta och beställa reservdelar.

Det andra handlar om den smarta utrustningen till trädgården, alltifrån robotgräsklippare till sensorer i marken som detekterar luftfuktighet, och hur man ska lösa det så smidigt som möjligt för användaren.

Det tredje området är att samla manualerna till alla produkter i ett och samma digitala verktyg.   

– Fokus nu är att hitta en balans mellan alla våra divisioner och hitta en gemensam plattform som alla kan luta sig mot. Samtidigt står givetvis varje division i sig själv inför egna utmaningar och anpassningar måste skräddarsys efter kundens behov. Det är väldigt olika vad för slags mjukvarulösningar som efterfrågas på en byggarbetsplats och hemma i trädgården eller hemmet, säger Petra Sundström.

Vad ser du för trender inom din bransch just nu?

Petra F Sundström.jpg

Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

– Det har skett en jätteförändring de senaste åren. På hemmafronten har jättar som Ikea och Apple slagit sig in med olika trådlösa lösningar och på byggsidan ser vi mer och mer batteridrivna produkter. Överhuvudtaget har produkter som man kan koppla samman med uppkopplade små enheter ökat betydligt. Det är inte så enkelt att bara kasta på en blåtand i produkterna och sen köra, utan vi måste hela tiden ha ett helhetsperspektiv på de produkter vi utvecklar där inte bara hårdvaran utan framförallt mjukvaran kommer att spela en allt större roll i framtiden. 

Rekommenderad läsning

petraSWEBB.png
video

Sverige startup-favorit för Husqvarna

28 nov 2017 digit

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

robotgräsklippare-husqvarna-960640.jpg

Klipp gräset med rösten

16 mar 2018 digit

Snart kan du klippa gräset med hjälp av Amazons röstassistent Alexa. Husqvarna lanserar nämligen i september röststyrning av sin Automower genom nya Just Ask Alexa.

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Ikeas hållbara paket

13 mar 2018 digit

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar. 

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

AI ersätter personal på Zalando

22 mar 2018 digit

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.

 

snygga-accessoarer-i-svart.jpg

Motvind för e-handeln

24 sep 2018 digit

Utländska webbutiker har vunnit mark i Sverige de senaste åren och trenden ser ut att fortsätta. Wish, Zalando och Ebay ligger på topp-10-listan och då har inte Amazon ens kommit igång med sin nyetablering, visar en ny rapport.