Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så går fiber från marken till luften

Så kallat radiofiber skulle kunna bli ett fullgott alternativ till vanlig fiberuppkoppling, och då kanske framförallt i glesbygden.

Text Tim Leffler Foto MircoNät 1 september 2017 Digit

radioWEBB.jpg

Med den nya tekniken riktas radiostrålarna likt en vattenstråle och uppkopplingen blir på så sätt lika vass som nedgrävda fiber.

 Både kommuner och företag är intresserade av det vi har utvecklat, säger Jonas Hellström, vd för det Örnsköldsvikbaserade teknikföretaget MicroNät, som utvecklat en teknik som tar fiber från marken till luften.

Att gräva ner fibrer i marken för att tillhandahålla en tillförlitlig internetuppkoppling har länge varit en nödvändighet för många företag och privatpersoner runtom i Sverige. Men nu kan det komma att ändras – tack vare så kallat radiofiber.

– Namnet radiofiber är helt enkelt något vi har valt att kalla det, eftersom vi kombinerar de nedgrävda fibrerna med radiosändare. Fibrerna är kopplade till redan befintliga radiomaster eller till master vi bygger själva. Där sätter vi sändare som sedan kopplas till mottagare på hushåll eller företag, och på så sätt kan vi leverera en internetuppkoppling som är likvärdig den man får av fibrer, säger Jonas Hellström.

Min känsla är att den här tekniken kommer att spridas.

Jonas Hellström , vd MicroNät

Två år av utveckling

Hade du frågat Jonas Hellström om radiofibrernas kvalitet för två år sedan, hade svaret blivit att vanliga fiberkablar i marken var överlägset. Men sedan dess har utvecklingen gått undan. Det som framförallt har gjort att MicroNät radiofiber nu står i paritet med nedgrävda fiber som dras till villor och mindre företag, är att man lyckats rikta radiostrålen mot varje enskild mottagare.

Man kan likna det vid att radiostrålarna tidigare skickades ut som vatten ur en vattenspridare, men att de nu kan riktas likt vattenstrålen från en vattenslang.

Vi har själva utvecklat mycket av tekniken de senaste två åren, som nu dessutom både är billigare och snabbare att installera än fiber i marken. Just nu är vi ensamma med den här typen av lösningar, men eftersom fördelarna är så många så räknar vi med att fler företag kommer vilja titta närmare på det här, säger han.

Kommer det verkligen kunna ersätta fiber?

Tanken är inte att det helt och hållet ska ersätta fiber, utan snarare utnyttja redan befintlig fiber och sprida en likvärdig uppkoppling till glesbygdsområden och inom städer, säger Jonas Hellström.

Precis som elkablar till ditt hus eller företag gör att du binder upp dig till ett visst elnät, blir du också bunden till de företag som gräver fiber till ditt hus. Den här typen av monopol är det många som vill undvika, menar Jonas Hellström. Dessutom är det väldigt dyrt att gräva ner fiber, vilket gör att det inte sällan förekommer höjningar av avgifterna efter första bindningstiden.

micronät reser mast.jpg

MicroNät reser en av sina master som tar fibertekniken upp i luften med hjälp av radiovågor.

För ett antal år sedan beslutade man att bygga ut fibernätet ordentligt i Sverige, och där och då var det säkert rätt beslut att fatta. Men idag är det vansinnigt att gräva sönder överallt för att lägga ner fibertrådar. Det är väl snarare om man gräver av andra anledningar som det kan vara smart att passa på att även gräva ner fibrer, säger Jonas Hellström.

En halv miljard kronor

De närmaste sju åren planerar MicroNät att satsa runt en halv miljard kronor i sin radiofiber-teknik. I dagsläget kan de erbjuda tjänsten i bland annat Örnsköldsvik, Kramfors, och Sundsvall, men förhoppningen är att expandera så att fler privatpersoner och företag kan ta del av tjänsten.

Min känsla är att den här tekniken kommer att spridas till betydligt fler platser, säger Jonas Hellström.  

Rekommenderad läsning

clas-ohlson-store-960x640.jpg

Clas Ohlson: "Bra it ska bara fungera"

5 dec 2016 digit

Ingen digitaliseringsresa är den andra lik. Vissa har kommit långt medan andra precis lämnat perrongen. För Clas Ohlson handlar det om att bygga en solid och skalbar infrastruktur.

Axfood-ny.jpg

Kundnytta i fokus för Axfood

18 apr 2017 digit

Molnförflyttningar och tjänster som skapar en förbättrad kundupplevelse. Det är några av hållplatserna på den digitala resan som Axfood gör just nu.

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

linbäckWEBB.jpg

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

en ljus och en mörk hund står på gräset på en kulle.jpg video

Ica säkrar med big data

4 jan 2018 digit

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

husWEBB1.jpg
Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

ikeaWEBB3.jpg video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.