Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Gävle satsar på kollegacoacher

Gävle kommun jobbar framgångsrikt med kollegacoacher i skolan och skulle gärna se att det sprider sig även till andra områden inom kommunen.

Vad är högst på din agenda just nu?

– En viktig sak är att fortsätta tillhandahålla en bra teknisk plattform till alla våra verksamheter, och en annan är att hjälpa alla våra olika kärnverksamheter i sin verksamhetsutveckling – där naturligtvis it och digitalisering är viktiga komponenter.

Så det handlar om att arbeta produktivt?

– Ja, både när det gäller enheterna men också förhållningssättet mot dem vi ska serva, oavsett om det gäller en skolelev, omvårdnadspatient eller en som ansöker om bygglov till exempel.

– Användarna i kommunen är duktiga men jag upplever att vi och vår bransch skulle kunna vara mycket duktigare på att stödja dem i deras användning. Vi ger dem kompetenta verktyg men relativt lite råd hur de ska användas.

Ni har kommit långt inom många områden, bland annat när det gäller Office 365. Hur kan man bli bättre på att användarna funktionerna som finns där?

– Vår skolverksamhet har ett intressant grepp – de har utbildat något som de kallar kollegacoacher. Man låter några personer bli superanvändare på olika områden men också ha uppdraget att sprida den kunskapen vidare. Det tycker jag flera andra verksamheter skulle kunna ta efter, att man hjälper och lär varandra.

Hur ligger ni till när det gäller återtag och återvinning av it-produkter?

– Där ligger vi bra till. Vi köper arbetsplats som tjänst samt server och lagring som tjänst. Vi har en förutbestämd livscykel på alla produkter redan när vi får dem, därmed blir de också återtagna när de är färdiganvända. Det ingår i tjänsten. En morot i det är att om man inte inte lämnar tillbaka produkterna så får man betala mer och det är ganska effektivt.

Framöver, vad blir viktigast för dig?

– Det är mycket kring temat digitalisering och effektivisering. Vi kommer fortsätta nyttja ny teknik i våra plattformar men vi måste också få dra nytta av vad tekniken kan när vi utformar våra arbetssätt. Vi går på något vis från att ha datoriserat processer till att vi faktiskt gör om processer och digitaliserar dem. Det är ett stort jobb i en kommunal verksamhet, exempelvis socialtjänst, omvårdnad och så vidare.

25 september 2017 Uppdaterad 23 september 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning