Gävle gillar programmering
Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.
– Programmering är mycket efterfrågat bland skolorna hos oss. Vi har utmaningen med den nya skrivna läroplanen, och där har jag en it-samordnare och en processledare till min hjälp, där den senare jobbar mycket med att inspirera och hjälpa skolorna i programmeringsämnet, Mikael Svensson, IKT-strateg på Gävle kommun.
– Den andra utmaningen skulle jag säga är att alla administrativa verktyg nu blir digitala verktyg. I vårt fall handlar det om att gå över till Office365, och det finns nu överallt i alla skolor.
Du jobbar på utbildningsförvaltningen och har jobbat parallellt som lärare i skolan. Hur fungerar det?
– Ja, min sista klass var 2012, och har inte varit lärare på heltid sedan 2000, men jag har alltid funnits kvar i skolan, och har bland annat varit rektor. Men år 2014 så kände jag att ”jag måste ha en fot kvar”, så jag ringde upp den gamla skolan och sa ”jag kan undervisa hos er; jag har ingen tjänst men jag kan ta en klass i matematik”. Jag var helt enkelt nyfiken på att se hur våra satsningar slår; om lärare och elever fångar upp dem, och hur de känner.
Vad fick du höra i lärarrummet då?
– Högt och lågt. Men det viktiga var att se om våra satsningar träffar rätt, och det jag har lärt mig under åren är att det inte är verktygen i sig, utan arbets- och förhållningssättet; det är ju inte administrativa frågor, utan det är verkligen pedagogiska frågor.
Det arbetssättet kanske är något för andra att ta efter?
– Ja, jag tror det, och nu pratar vi mycket om att det kanske inte är vilken device du har framför dig som är det viktigaste, utan de pedagogiska processerna är så mycket mer intressanta. Det tror jag är vedertaget nu, men det tog ett tag att komma dit.
Läs mer om ämnet: