Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smarta lösningar i svenska gruvor

Digitalisering, 5G-nät, och maskiner som rattas ovan jord ska effektivisera svensk gruvdrift och göra den säkrare. Målet är att svenska företag ska gå i bräschen när det kommer till automatisering i branschen.

Text Tim Leffler Foto Boliden 31 augusti 2017 digit

pimmWEBB.jpg

I framtiden finns möjligheten att hjullastare styrs från styrhyttar långt utanför gruvorna.

– Detta har inte gjorts någon annanstans tidigare; vi bryter ny mark. Vi har samlat ihop ledande svenska företag från vitt skilda områden som har samarbetat, och jag kan inte minnas något projekt jag har lett där alla har varit så entusiastiska, säger Eilert Johansson från Research Institutes of Sweden, RISE, och projektledare för det så kallade PIMM-projektet.

Det handlar bland annat om att ratta hjullastare som arbetar 400 meter ner i marken, från en trygg hytt ovan jord, men också om så kallade smarta gruvbultar – uppemot två meter långa bultar som borras in i berget för att säkra nya schakt, men som också förses med sändare som kan skvallra om exempelvis vibrationer inuti berget.

Vanligtvis måste man dra kablar från dessa bultar och andra sensorer, men med den nya 5G-tekniken så blir allt otroligt mycket lättare. När hela gruvan är försedd med den senaste 5G-tekniken underlättar det oerhört för att hålla koll på alla arbetare och att de är i säkerhet, säger Eilert Johansson.

3F4A3009.jpg

400 meter ovanför Kankbergs mörka gruvor sitter personalen och fjärrstyr sina hjullastare.

Gruvdrift som ny tjänstesektor

En uppkopplad gruva leder potentiellt inte bara till en betydligt effektivare gruvdrift, utan också till mycket säkrare arbetsplats för alla som arbetar i gruvan. I det här fallet Kankbergsgruvan några mil utanför Skellefteå.

Men för Eilert Johansson är kanske den största vinsten att kartan för hur man bedriver gruvdrift helt och hållet kan ritas om.

Tidigare har det varit så att den som äger gruvan kanske har köpt in maskiner, anställt personal, och hyrt in entreprenörer i de områden de har behövts. Men tack vare digitaliseringen kan man tänka sig att nya innovationer kan utvecklas av driftiga entreprenörer som i första hand inte sysslar med gruvdrift, och som sedan säljer in sina tjänster. På så sätt kan bli gruvindustrin bli en helt ny typ av tjänstesektor, säger han.

Automatisera mera

Digitaliseringsprojektet i Kankbergsgruvan kallas för PIMM och står för Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining. Det drog igång för lite drygt två år sedan och företag som Volvo, Telia, Ericsson, Boliden, och ABB har alla varit med och bidragit med kompetens och utrustning för att helt och hållet söka digitalisera Kankbergsgruvan.

7893671934_85d79d60ff_k.jpg

Eilert Johansson, projektledare PIMM-projektet

Efter två första lyckade år, återstår ytterligare två år för att alla aktörer ska bli på det klara med exakt hur den här nya typen av gruvdrift ska kunna implementeras i en gruva vilken-som-helst på en rimlig driftskala.

Vi var ett gäng personer som tyckte att både teknik och uppkopplingshastigheter hade nått så långt att vi i praktiken på allvar kunde börja testa det i en riktig gruva. Automatisering är faktiskt inte så långt kommen inom gruvdrift som man kanske kan tro, men inom fem år tror jag att flera av våra svenska gruvor kan ha liknande system som det i Kankberg, och förhoppningen från de inblandade företagen är förstås att attackera gruvmarknaden runt om i världen, säger Eilert Johansson.

Rekommenderad läsning

burmanWEBB.jpg

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

bolidengruva.jpg

Första 5G under jord

12 jul 2019 digit

Telia, Boliden och Ericsson har byggt världens första 5G-nät under jord i Bolidens gruva i Kankberg. Nätet ska användas för att förfina lösningar för automatiserad och hållbar gruvdrift. 

gruvdrift-960640.jpg

Skellefteås smarta gruva

25 sep 2019 digit

Björkdalsgruvan digitaliserar sin eldistribution. Det ska innebära en ökad säkerhet, sänkt risk för strömavbrott och en fördubblad effektkapacitet. 

två killar på boliden med en platta i en gruva.jpg
video

BI gör Boliden bättre

16 dec 2019 digit

Boliden tar hjälp av Power BI för att få struktur och koll på all data. I kombination med plattor i gruvorna är planen att verktygen ska förbättra bolagets processer och även vara ett stöd för medarbetarna att ta nya digitala kliv.

maskinist nere i bolidens gruva står och fjärrstyr en maskin.jpg
video

Bolidens plan för 2024

21 okt 2019 digit

Uppkopplade gruvor med hjälp av 5G, allt fler medarbetare som jobbar digitalt och en konstant, hög säkerhet. Det är planen för Boliden, enligt CIO Göran Kördel. 

boliden-gruva.jpg
video

Säker automation hos Boliden

20 aug 2019 digit

Boliden satsar på automation och nya digitala verktyg för en säkrare och mer produktiv drift, bland annat med hjälp av digitala produktionsrapporter. 

ventilation-rör.jpg

Data och automation för Roxtec

2 sep 2019 digit

Roxtecs digitala satsning innebär ett ökat fokus på mjukvara, automation och data. För att lyckas i transformationen krävs ny digital kompetens och ett ökat samarbete mellan it och verksamhet.

kvinna tittar ointresserat och besviket i kameran.jpg

Missen med RPA

11 dec 2019 digit

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

tre gula batterier mot gul bakgrund.jpg
video

Grönare gruvor med AI

21 nov 2019 digit

Med AI och ny batteriteknik planerar Epiroc att fasa ut gruvindustrins dieseldrift av maskiner. Planen är att miljontals liter diesel om året ska ersättas med batterier.