Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kungsbacka fokuserar på framgång

kungsbacka.jpg

Målbilden för Kungsbacka 2020 har på några år gått från fromma förhoppningar till en tydligt bättre vardag för kommunens invånare och medarbetare. Nu är Kungsbacka en av fem finalister i Sveriges Digitaliseringskommun 2017.

– För oss har digitalisering hela tiden varit en verksamhetsfråga och inte en it-fråga. Målet har varit att erbjuda medborgare, företagare och medarbetare ökad delaktighet, bättre service till lägre kostnad och ett mer hållbart samhälle, säger Ann-Charlotte Järnström, kommundirektör i Kungsbacka kommun som är en av fem finalister i tävlingen Sveriges Digitaliseringskommun 2017 med SKL som en av initiativtagarna.

Kort om Sveriges Digitaliseringskommun

De nominerade till Sveriges Digitaliseringskommun 2017 är Falkenberg, Karlskrona, Kungsbacka, Stockholm och Uppsala. Bakom nomineringarna står SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, Kvalitetsmässan, Finansdepartementet, VINNOVA, PwC och IT&Telekomföretagen.

Till Sveriges Digitaliseringskommun utses den kommun som har lyckats bäst med att använda it och digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet. Vinnaren tillkännages den 14 november.

Alla åldrar

Med den tekniska plattformen på plats var 2012 året när det strategiska arbetet med Kungsbackas digitalisering drog igång med full kraft. Då formulerades också e-målbilden. Programmet Kungsbacka 2020 är resultatet av tankar, inspel och önskemål från såväl kommuninvånare i alla åldrar som från kommunens anställda. Innehållet mejslades fram och förankrades under en ledarskapsdag. Men utan engagerade tjänstemän hade målen kanske inte omsatts från ord till handling.

– Vi har hela tiden haft stöd från kommunens högsta ledning. Men för att ta vara på kraften i organisationen och få med tjänstemannaledet har vi bland annat arbetat med kommunikation, förändringsledare i respektive förvaltning samt regelbundna informationsmöten och workshops. Vi har också varit noga med att alla föreslagna förändringar ska utgå från tydligt, konkret nytta.

Ann_Charlotte_J_2.jpg

"Resultatet är att vi har fått fram kreativitet och en vilja att försöka som inte fanns från början", säger Ann-Charlotte Järnström, kommundirektör i Kungsbacka kommun.

Ingen räkmacka

Ann-Charlotte Järnström är stolt över kommunens anställda och den resa de gjort tillsammans.

– Det har inte varit en räkmacka för någon av våra 7 000 medarbetare. Det är tufft för alla att ändra beteenden och vanor. Men vi har jobbat mycket för att stötta cheferna med ledarskap i förändring och in i den digitala världen. För att inspirera medarbetarna har vi bland annat lyft goda exempel från verkligheten. Resultatet är att vi har fått fram kreativitet och en vilja att försöka som inte fanns från början. 

Framåtanda

Kommunala e-tjänster och smarta lösningar för tryggare äldreboenden och stöd för skolelever med särskilda behöv är bara några resultat av Kungsbackas digitalisering så här långt. Kommunikation och delaktighet har varit framgångsfaktorer också för att få kommuninvånarnas engagemang.

– Vi jobbar mycket med Facebook. Senast bjöd vi in barnen för att hjälpa oss forma framtidens lekplats. Det var jättestort intresse och blev en fin dag med lek och saft till alla. 

Kommundirektören är nöjd med nuläget men blickar hela tiden framåt mot 2020.

– Redan i dag ser vi den tydliga nyttan av det som för fem år sedan var luddiga mål. Nu fortsätter vi i samma anda och tempo. Vi blir aldrig färdiga men vi kan bli ännu bättre. Om tre år har vi fler e-tjänster, mer digitaliserade interna processer och på så sätt mer skattepengar till kärnverksamheten.

Vad betyder nomineringen till Sveriges Digitaliseringskommun 2017?

– Jag ser det som ett kvitto på att våra invånare lever i en bra kommun. Det är också ett välförtjänt erkännande till alla våra chefer och medarbetare.

Några resultat av Kungsbackas digitalisering

Smarta e-tjänster för kommuninvånarna

  • Registrera livsmedelsverksamhet direkt i ärendehanteringssystemet där det också diarieförs.
  • Ansöka om bygglov. Invånaren söker bygglov digitalt och kan följa sitt ärende på webben.
  • Boka simskola. Tiden bokas online och avgiften betalas direkt med kort.
  • Leta och boka förskoleplats.

Ökad tryggheten och delaktigheten för äldre

  • Kungsbacka har blivit först i Sverige med att initiera och implementera ett verktyg för inkontinensutredningar med hjälp av sensorer för personer som lider av urinläckage. Informationen skickas till en databas som hjälper personalen att planera toalettbesök samt typ av inkontinensskydd. Brukarens välbefinnande ökar och behovet av inkontinensskydd minskar.
  • Intraphone som verktyg för insatsregistrering och dokumentation i mobilen. Personal kan planera dagen och registrera insatserna hos kunderna. Den lagstyrda dokumentationen görs direkt i mobilen - både genom att skriva, att tala in (talet omvandlas till skrift som ska godkännas), scanna en tagg och få en platsbekräftelse. Besöken följs upp effektivt och personalens planering ändras enkelt i realtid för att bättre möta kundernas verkliga behov. Intraphone är kopplat till verksamhetssystemet som uppdateras var 10:e minut.

Aktivitetsbaserat arbetssätt

Kommunens medarbetare kan arbeta mobilt oberoende av tid och rum. Detta har möjliggjort införande av aktivitetsbaserade arbetssätt och lokaler utan personliga arbetsplatser. Planering pågår för att fler medarbetare ska omfattas av aktivitetsbaserat arbetssätt. Detta skapar möjligheter för samarbete, kreativitet och effektivitet.

Några av projekten under utveckling

  • E-tjänsten Mitt Kungsbacka, motsvarande Mina sidor.
  • Posthantering med Kivra

 

29 augusti 2017 Uppdaterad 11 januari 2021 Reporter anne hammarskjöld digit Foto kungsbacka kommun

Rekommenderad läsning

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

Buss Göteborg

Gratis busstrafik

22 jan 2021 digit

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Cevt Redigerad
video
Ett samarbete med Nutanix

Hypereffektiva Cevt

22 jan 2021 digit

För att kunna arbeta med VDI:er med höga grafikkrav har Cevt investerat i ett hyperkonvergerat datacenter från Nutanix. Flexibiliteten och snabbheten uppskattas, vilket även lett till att det tidigare ljumma intresset för VDI:er har ökat.

pat gelsinger.jpg

Lämnar VMware för Intel

14 jan 2021 digit

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Celler 960640

ML läser virus

22 dec 2020 digit

Fysiker vid Göteborgs universitet har tagit fram en programvara som mäter krafter som verkar på mikroskopiska partiklar. Utvecklingen kan vara viktig för att förstå partiklarnas struktur och funktion.

Båt 960640

Första 3D-båten

21 dec 2020 digit

Europas första 3D-printade båt har sjösatts i Göteborg. 3D-utskrift av båtar ska bland annat kunna öka designfriheten och sänka kostnaderna.

Tiger 960640

Data mot utrotning

18 dec 2020 digit

Ett nytt program, baserat på offentligt tillgänglig data, ska kunna förutsäga utrotningar av djur. Det menar en forskargrupp vid Göteborgs universitet.orgs universitet.

Kvinna Orange Bakgrund 960640

Jämställd 2050

16 dec 2020 digit

It och telekom är fortsatt en mansdominerad bransch. Trots en viss ökning av antalet kvinnor i branschen sker förändringen långsamt och det kan ta upp till 30 år innan branschen är jämställd.

Gaming Beroende

Hjälp mot spelberoende

4 nov 2020 digit

Den första mottagningen för dataspelsberoende har öppnat på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. I Skåne och Stockholm startas liknande satsningar.