Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kungsbacka fokuserar på framgång

Målbilden för Kungsbacka 2020 har på några år gått från fromma förhoppningar till en tydligt bättre vardag för kommunens invånare och medarbetare. Nu är Kungsbacka en av fem finalister i Sveriges Digitaliseringskommun 2017.

Text anne hammarskjöld Foto kungsbacka kommun 29 augusti 2017 digit

kungsbacka.jpg

– För oss har digitalisering hela tiden varit en verksamhetsfråga och inte en it-fråga. Målet har varit att erbjuda medborgare, företagare och medarbetare ökad delaktighet, bättre service till lägre kostnad och ett mer hållbart samhälle, säger Ann-Charlotte Järnström, kommundirektör i Kungsbacka kommun som är en av fem finalister i tävlingen Sveriges Digitaliseringskommun 2017 med SKL som en av initiativtagarna.

Kort om Sveriges Digitaliseringskommun

De nominerade till Sveriges Digitaliseringskommun 2017 är Falkenberg, Karlskrona, Kungsbacka, Stockholm och Uppsala. Bakom nomineringarna står SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, Kvalitetsmässan, Finansdepartementet, VINNOVA, PwC och IT&Telekomföretagen.

Till Sveriges Digitaliseringskommun utses den kommun som har lyckats bäst med att använda it och digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet. Vinnaren tillkännages den 14 november.

Alla åldrar

Med den tekniska plattformen på plats var 2012 året när det strategiska arbetet med Kungsbackas digitalisering drog igång med full kraft. Då formulerades också e-målbilden. Programmet Kungsbacka 2020 är resultatet av tankar, inspel och önskemål från såväl kommuninvånare i alla åldrar som från kommunens anställda. Innehållet mejslades fram och förankrades under en ledarskapsdag. Men utan engagerade tjänstemän hade målen kanske inte omsatts från ord till handling.

– Vi har hela tiden haft stöd från kommunens högsta ledning. Men för att ta vara på kraften i organisationen och få med tjänstemannaledet har vi bland annat arbetat med kommunikation, förändringsledare i respektive förvaltning samt regelbundna informationsmöten och workshops. Vi har också varit noga med att alla föreslagna förändringar ska utgå från tydligt, konkret nytta.

Ann_Charlotte_J_2.jpg

"Resultatet är att vi har fått fram kreativitet och en vilja att försöka som inte fanns från början", säger Ann-Charlotte Järnström, kommundirektör i Kungsbacka kommun.

Ingen räkmacka

Ann-Charlotte Järnström är stolt över kommunens anställda och den resa de gjort tillsammans.

– Det har inte varit en räkmacka för någon av våra 7 000 medarbetare. Det är tufft för alla att ändra beteenden och vanor. Men vi har jobbat mycket för att stötta cheferna med ledarskap i förändring och in i den digitala världen. För att inspirera medarbetarna har vi bland annat lyft goda exempel från verkligheten. Resultatet är att vi har fått fram kreativitet och en vilja att försöka som inte fanns från början. 

Framåtanda

Kommunala e-tjänster och smarta lösningar för tryggare äldreboenden och stöd för skolelever med särskilda behöv är bara några resultat av Kungsbackas digitalisering så här långt. Kommunikation och delaktighet har varit framgångsfaktorer också för att få kommuninvånarnas engagemang.

– Vi jobbar mycket med Facebook. Senast bjöd vi in barnen för att hjälpa oss forma framtidens lekplats. Det var jättestort intresse och blev en fin dag med lek och saft till alla. 

Kommundirektören är nöjd med nuläget men blickar hela tiden framåt mot 2020.

– Redan i dag ser vi den tydliga nyttan av det som för fem år sedan var luddiga mål. Nu fortsätter vi i samma anda och tempo. Vi blir aldrig färdiga men vi kan bli ännu bättre. Om tre år har vi fler e-tjänster, mer digitaliserade interna processer och på så sätt mer skattepengar till kärnverksamheten.

Vad betyder nomineringen till Sveriges Digitaliseringskommun 2017?

– Jag ser det som ett kvitto på att våra invånare lever i en bra kommun. Det är också ett välförtjänt erkännande till alla våra chefer och medarbetare.

Några resultat av Kungsbackas digitalisering

Smarta e-tjänster för kommuninvånarna

  • Registrera livsmedelsverksamhet direkt i ärendehanteringssystemet där det också diarieförs.
  • Ansöka om bygglov. Invånaren söker bygglov digitalt och kan följa sitt ärende på webben.
  • Boka simskola. Tiden bokas online och avgiften betalas direkt med kort.
  • Leta och boka förskoleplats.

Ökad tryggheten och delaktigheten för äldre

  • Kungsbacka har blivit först i Sverige med att initiera och implementera ett verktyg för inkontinensutredningar med hjälp av sensorer för personer som lider av urinläckage. Informationen skickas till en databas som hjälper personalen att planera toalettbesök samt typ av inkontinensskydd. Brukarens välbefinnande ökar och behovet av inkontinensskydd minskar.
  • Intraphone som verktyg för insatsregistrering och dokumentation i mobilen. Personal kan planera dagen och registrera insatserna hos kunderna. Den lagstyrda dokumentationen görs direkt i mobilen - både genom att skriva, att tala in (talet omvandlas till skrift som ska godkännas), scanna en tagg och få en platsbekräftelse. Besöken följs upp effektivt och personalens planering ändras enkelt i realtid för att bättre möta kundernas verkliga behov. Intraphone är kopplat till verksamhetssystemet som uppdateras var 10:e minut.

Aktivitetsbaserat arbetssätt

Kommunens medarbetare kan arbeta mobilt oberoende av tid och rum. Detta har möjliggjort införande av aktivitetsbaserade arbetssätt och lokaler utan personliga arbetsplatser. Planering pågår för att fler medarbetare ska omfattas av aktivitetsbaserat arbetssätt. Detta skapar möjligheter för samarbete, kreativitet och effektivitet.

Några av projekten under utveckling

  • E-tjänsten Mitt Kungsbacka, motsvarande Mina sidor.
  • Posthantering med Kivra

 

Rekommenderad läsning

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg ÅSA-Z-foto-skarpt.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

landshövding linköping snip.JPG landshövding linköping snip.JPG landshövding linköping snip.JPG video

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.

Virtuell konkurrens med Automation region

19 okt 2017 digit

AdobeStock_89871457_2.jpg AdobeStock_89871457_2.jpg AdobeStock_89871457_2.jpg

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

"Vi måste bli mer disruptiva"

2 nov 2017 ledarskap

minc 960640.jpg minc 960640.jpg minc 960640.jpg

Sverige är bra på digitalisering inom offentlig förvaltning men det saknas driv att ta en tätposition och att välja vertikaler. Jeanette Andersson, Minc och medlem i Digitaliseringsrådet hoppas på kompetens inom alla områden. 

Universitetet med Europas bästa support

30 okt 2017 digit

studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg

Linnéuniversitetet har i en årlig studentbarometer fått utmärkelsen Europas bästa it-support. Dessutom är det småländska universitetet näst bäst i världen. 

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg video

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

Sophie Hackford om datan i rymden

23 okt 2017 ledarskap

hackfordWEBB.jpg hackfordWEBB.jpg hackfordWEBB.jpg

Framtidsspanaren och Wired-journalisten Sophie Hackford menar att vi håller på att förvandla världen till en dator. Satelliter, självkörande bilar och drönare används som medel för att samla in data som sedan kan omsättas i pengar.

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

marieWEBB.png marieWEBB.png marieWEBB.png video

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.