Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT är Coors nya vapen

Internet of things, prediktivt underhåll och drönarinspektioner. För Coor Service Management är digitaliseringen en naturlig del av utvecklingen.

Text Miguel Guerrero Foto Adobe Stock 23 augusti 2017 digit

illustration jpg 960 640.jpg

I takt med att allt fler väljer att outsourca driften av sina arbetsplatser kommer mer av fastighetsservicen att handla om att skapa upplevelser ur ett konsumentperspektiv. Det menar Fredrik Sandquist, innovationschef på Coor Service Management.

– Allt fler väljer att bygga campusliknande strukturer där man blandar kaféer med forskare, startups och företag för att skapa en plats där det händer saker hela tiden. Där kommer erbjudanden också att bli mer individualiserade. Restaurangerna kanske skapar effektivare matsedlar efter vilka som är i huset och vad de brukar äta. Det viktiga är att allting sker på individens villkor. Därför är vi beroende av ett fungerande ekosystem.

Vad Coor Service Management erbjuder i ekosystemet är kunskap om både företags- och kundnytta. Med sina 6 200 anställda och många fastigheter man sköter om är den kunskapen värdefull för många hårdvaruleverantörer som använder återkopplingen för sin egen forskning och utveckling.

– Även om vi vänder oss till företagskunder har våra kunder anställda som i sin tur ger oss ett slutkundsperspektiv. Vi driver till exempel 130-140 restauranger som ger oss data om konsumenter. Det är där jag tror att vi kommer att ha en av hörnstenarna, nämligen värdeperspektivet.

Företag kan säga att de har ett aktivitetsbaserat kontor men det är känslan man får när man kommer dit som avgör om man tar jobbet.

Fredrik Sandquist , innovationschef på Coor Service Management.

Idag blir det allt vanligare att man bygger varumärken kring byggnader och i det ingår tjänsteutbudet som en viktig faktor, inte minst för att attrahera personal.

– Det är inte längre ett företagsnamn som pryder byggnaderna utan ett varumärke där man paketerar tjänster mot slutanvändaren. Det kan vara allt från att ha en cykelreparatör i källaren till att få maten levererad till dig på kontoret. Företag kan säga att de har ett aktivitetsbaserat kontor men det är känslan man får när man kommer dit som avgör om man tar jobbet. För många är fastigheter inte kärnverksamhet utan man väljer att outsourca driften, och där blir värdeperspektivet en viktig del i rekryteringsprocessen, säger Fredrik Sandquist.

Ett annat ben där digitaliseringen har stor betydelse är självklart tekniken. ”Mobilt först” är idag nästan ett måste och där är facility management-system mycket viktiga.

– Varför ska man inte kunna ha en enda app där man både kan boka konferensrum och beställa takeaway från restaurangen i huset? Vi tittar mycket på olika digitala ekosystem som samverkar. Till exempel använder vi Flowscape i aktivitetsbaserade kontor. Då kan man göra sig synlig så att andra vet var man befinner sig. Kopplar man ihop det med sensorer kan man se vilka rum som är lediga om man behöver ha ett spontant möte, och man kan se att om bokade rum inte utnyttjas eftersom sensorerna säger att ingen sitter där. Att optimera ytan sparar både pengar och är mer hållbart ur ett resursperspektiv.

Vi har mätt allt från koldioxidhalt och temperatur till hur rummen används genom sensorer under borden eller i taken i tre års tid nu.

Fredrik Sandquist , innovationschef på Coor Service Management

Ett problem har varit att många lösningar är byggda i vertikaler vilket begränsar möjligheterna att förädla lösningarna. På Coor jobbar man bland annat med Yanzi som plattform som gör att man kan behandla data flexibelt.

– Vi har mätt allt från koldioxidhalt och temperatur till hur rummen används genom sensorer under borden eller i taken i tre års tid nu. Än så länge samlar vi mest in informationen för att få basdata för insikt, och att helt analysera all data tror jag ligger längre fram i tiden, men det kommer säkert, säger Fredrik Sandquist.

Bland de nya sätten att jobba finns bland annat en smart virtuell reception där man kan koppla upp sig mot en receptionist på en annan plats. För företag med multinationell närvaro innebär det att besökaren till exempel kan välja en receptionist efter språk. Kontakten sker via ett digitalt möte, och man kan även få hjälp att boka rum och få dokument utskrivna.

– Vi har också QR-koder överallt så man enkelt kan skanna in dem och rapportera in exakt position om något är trasigt direkt till vårt ärendehanteringssystem. Det gör att man både kan planera underhåll och reparationer bättre och sparar resurser eftersom man bara springer på det som behövs.

Innovationen går dock längre än så. Coor använder drönare till bland annat inspektion av tak och digitala displayer för att förmedla information till anställda.

– Den största utmaningen är egentligen inte tekniken utan att få folk att tänka efter. Instinktivt söker man upp ett skrivbord eftersom man är van att göra det, men man kanske lika gärna kan sitta någon annanstans. Istället för att ockupera ett grupprum kanske man kan samlas vid ett ståbord.

Fredrik Sandquist menar att det är traditionella branscher som till exempel finansbranscher som tagit till sig den moderna arbetsplatsen bäst.

– De har alla gått in i sådana här miljöer eftersom de förstår att det sparar pengar och bidrar till att attrahera talang.

Rekommenderad läsning

Intel inför IoT i skolorna

3 jul 2017 digit

Intel_IoT_skola_960x640.jpg Intel_IoT_skola_960x640.jpg Intel_IoT_skola_960x640.jpg

IoT i horisontaler ger innovation. Ett exempel är att använda teknik för aktivitetsbaserade kontor i skolorna. Anders Huge, chef för publik sektor på Intel i Norden, förklarar hur det fungerar.

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

calle bootcamp snip.JPG calle bootcamp snip.JPG calle bootcamp snip.JPG video

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

Ny teknik gör Scanias möten effektiva

5 jun 2017 digit

Scania_960x640.jpg Scania_960x640.jpg Scania_960x640.jpg

Scanias lastbilar kanske rullar på, men på kontoret och i synnerhet konferensrummen finns otaliga fartgupp. Därför jobbar man nu på att effektivisera sina möten med hjälp av smartare konferensrum och aktivitetsbaserade kontor.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Telenor skapar smarta städer

11 jul 2017 digit

TelenorConexion_960x640.jpg TelenorConexion_960x640.jpg TelenorConexion_960x640.jpg video

Uppkopplade glasbehållare och parkeringsplatser är bara några av fördelarna i de nya smarta städerna. För att nå fram krävs dock standardisering och öppenhet i plattformarna menar Martin Whitlock, CTO för Telenors IoT-bolag Conexion. 

Familjen först för Dafgårds

9 okt 2017 digit

dafgards 960640.jpg dafgards 960640.jpg dafgards 960640.jpg

Familjeföretaget Dafgårds är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med Gorbys piroger som en av storsäljarna. Också när det gäller företagets digitalisering är receptet att hålla det i familjen och ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang.

Drönare hittar elfel

1 dec 2017 digit

kraftledning snö.jpg kraftledning snö.jpg kraftledning snö.jpg

Blockkedjor som har hela historiken på alla flygplansdelar och drönare som upptäcker brott i kraftledningar. Ny teknik kan effektivisera många av dagens problem. Det menar Bas de Vos på IFS Labs.

Vinka till Amazons drönare

28 mar 2018 digit

skog-drönare-960640.jpg skog-drönare-960640.jpg skog-drönare-960640.jpg

Amazons nya patent innebär att drönare kommer att förstå mänsklig kommunikation. Bolaget planerar att drönaren bland annat ska användas vid distribution av varor.