Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Härmapa eller härmbot?

Personliga assistenter och botar har en bit kvar att förstå subtil mänsklig kommunikation och för att lyckas krävs ett tätt samarbete mellan lingvistiker, programmerare och psykologer. Voister har träffat robotforskaren Catherine Pelachaud.

Text Tim Leffler Foto CNRS, Tim Leffler 25 augusti 2017 digit

interWEBBB.jpg

– Skrattet har varit det som har varit mest utmanande att implementera i våra botar, eller agenter som vi kallar dem, säger Catherine Pelachaud, forskningsledare på National Center for Scientific Research, CNRS, i Paris.

Hon och hennes kollegor fokuserar i huvudsak på fyra olika aspekter av mänskliga beteenden i sociala sammanhang: leende, skratt, kroppspråk och avbrutna meningar, det vill säga när man avbryter varandra i en konversation.

Alla dessa är viktiga men ofta subtila signaler som vi använder oss av när vi samtalar och interagerar med varandra, och det har krävts mycket forskning för att utveckla dessa modeller för Catherine Pelachaud och hennes kollegor.

Utmaningarna är många inom forskningsområdet som söker implementera mänskliga egenskaper i datoriserade agenter.

Pinsamt med fel skratt

För att till exempel försöka fånga upp olika skratt har man kopplat upp i olika anordningar och registrerat hur de rör sig när de skrattar. Allt från andningsmönster till hur huvud, axlar rör sig och i vilken rytm spelar in när vi läser av varandra. När botarna väl är programmerade får de interagera med människor som får bedöma hur de uppfattar dem.

– Från människa-till-människa-interaktion vet vi ju att om vi inte skrattar vid rätt tillfälle så kan det bli väldigt pinsamt. Dessutom finns det många olika typer av skratt beroende på hur situationen ser ut. Ibland skrattar vi för att vara artiga, ibland för att vi ser andra skratta, och så vidare, säger Catherine Pelachaud.

catherineWEBBLOL.png

Dominerande korsade armar

– Det går förvånansvärt fort för personer att faktiskt börja behandla botarna som människor och upptäcka subtila signaler. Till exempel skillnaden när vår intervju-bot frågar vad försökspersonen gjorde på sitt förra arbete och sedan sitta still och vänta på svar vid ett tillfälle, och vid ett annat tillfälle lägga armarna i kors. Det senare är ett uttryck för en sorts dominans, säger Catherine Pelachaud.

Finns det några användningsområden för era modeller redan idag?

– Vi har bland annat använt dem som en sorts virtuell rekryterare för att hjälpa ungdomar hur olika sociala signaler kan se ut under till exempel en arbetsintervju. I framtiden tror jag att det är som assistenter de framförallt kan bli användbara.

Viktiga egenskaper

Att försöka utveckla botar som liknar oss människor är ett oerhört stort forskningsfält där allt från lingvister och psykologer till programmerare är med och bidrar. Catherine Pelachauds förhoppning att egenskaperna som hennes agenter förses med idag i framtiden ska kunna bli värdefulla i fler sammanhang.

Skrattet har varit mest utmanande att implementera.

Catherine Pelachaud , Forskningsledare, CNRS

– Man kan säga att jag och mina kollegor samlar in data om alla de tysta signaler som vi människor fångar upp när vi interagerar, och söker omsätta dessa i praktiken i våra datoriserade agenter. Ju bättre vi blir på att utveckla botar som blir bättre på att kunna engagera sig i meningsutbyten med oss människor av olika slag, desto nyttigare kan vår forskning komma att bli.

Interspeech 2017

Chatherine Pelachaud var en av keynote-talarna på konferensen Interspeech2017, som i år hölls på Stockholms universitet. Interspeech är en årlig internationell konferens som organiseras av International Speech Communication Association (ISCA). Årets kongress är samorganiserad av Stockholms universitet, Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Karolinska institutet och går av stapeln vid Stockholms universitet. Under fem dagar fylls Stockholms universitet med närmare 2 000 forskare, studenter och företag från hela världen – samtliga involverade i forskning och utveckling av talkommunikation. Vid konferensen möts humanister och tekniker för att diskutera samspelet mellan grundforskning och tekniska innovationer

 

Rekommenderad läsning

Tre Färgglada Kugghjul

2025 gör maskiner jobbet

23 okt 2020 digit

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Massa Piller Mot Ljusblå Bakgrund
video

Säker medicin i Helsingborg

2 okt 2020 digit

Hemvården i Helsingborgs stad välkomnar en ny hjälpreda. Det är en medicinpåminnare som ger rätt medicin på rätt tid och som både ska avlasta medarbetarna och vårdtagarna. 

En Grön Och Lila Kålplanta

Smart it för odling

16 sep 2020 digit

Ett hållbart lantbruk behöver automatisering och robotar. Det menar Joakim Stehn, it-chef på Sydgrönt, som även vill utöka spårbarheten av grödorna.

Röda Blad På Ett Träd I Förgrunden Med En Man På En Sjö Och Japanskt Berg I Bakgrunden (1)

Mindre ensam med robot

16 sep 2020 digit

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

tre söta robotar städar mot gul bakgrund.jpg
video
Voister Paper - IBM RPA

Botten som lyfter kundtjänst

17 feb 2020 digit

Arbetet i kundernas CRM-system blev snabbt allt mer tidskrävande för Fastighetssnabben. IBM:s molnbaserade RPA-lösning ger mer tid till medarbetarna att ägna sig åt kunder och att genomföra förbättringar.

blå luftfuktighetsmätare mot röd bakgrund.jpg
video

Skellefteås IoT-satsning

11 dec 2019 it i skolan

Från robotar i klassrummet till sensorer som mäter lärarnas rörelser under lektionen. Skellefteå kommun ser nyttan med smarta digitala lösningar i undervisningen. Nästa steg är att mäta vilka vinster skolan gör med den nya tekniken.

grönsaskdisk i svensk affär.jpg

Smart lagerrobot

28 nov 2019 digit

Orkla Food testar självgående lagerrobotar som kan samarbeta både med varandra och med människor. Robotarnas smarthet, i kombination med låga kostnad, gör att allt fler företag kan använda sig av avancerad automation.

chattbot-960640.jpg
Voister förklarar

Chattbot

3 okt 2019 Voister förklarar

Allt mer företag och organisationer använder chattbottar för att svara på frågor och beställa tjänster. De är än så länge vanligast inom e-handel och kundservice men i takt med att bottarna blir allt smartare får de allt fler arbetsuppgifter. Voister förklarar allt du behöver veta om chattbottar.