Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inför nationella it-strategin

Skolverket utbildar i digitalisering

Många bland Sveriges lärare och skolpersonal saknar nödvändiga kunskaper om digitalisering och programmering. Skolverkets nya utbildningar erbjuder verktygen som behövs för att möta kraven i den nationella it-strategin.

Text Anne Hammarskjöld Foto Adobestock, Benjamin Thorén 19 juli 2017 it i skolan

AdobeStock_138792084_2.jpg

Skolverket har kompletterat sin Lärportal med kompetensutveckling om digitalisering för grund- och gymnasieskolan. De fyra moduler som ingår - Leda och lära i tekniktäta klassrum, Digitalt berättande, Kritisk användning av nätet samt Säker användning av nätet - är summan av konkreta önskemål.

– Bakgrunden är dels den it-undersökning som vi genomförde under 2015 och som visade på ett stort behov och intresse för kompetensutveckling inom digitalisering. Vi har också träffat lärare, skolledare och specialpedagoger för att fråga vad de behöver som vi kan hjälpa till med. Lärmodulerna om Digitalisering är ett resultat av deras svar, säger Jessika Paulsson, undervisningsråd på Skolverkets avdelning för skolutveckling.

Jessika 2_3.jpg

Jessika Paulsson, undervisningsråd på Skolverkets avdelning för skolutveckling.

Utvecklas med forskare

Som alltid när Skolverket tar fram ett utbildningsmaterial utvecklas innehållet i samarbete med forskare, experter och lärare. Så långt påminner lärmodulerna om Digitalisering om till exempel Matematiklyftet. Men förutsättningarna för genomförandet ser lite annorlunda ut. Delvis för att det inte utgår statsbidrag som för till exempel Mattelyftet.

– Vi har i nuläget inget statsbidrag eller handledarutbildning till de nya lärmodulerna. Det ger skolorna en större frihet i hur de använder kompetensutvecklingen. Varje skola och grupp kan själva bestämma tid, tempo och om man genomför hela eller delar av utbildningen. Vi ser framför oss att exempelvis it-pedagoger och handledare från Matematiklyftet eller Läslyftet med kunskaper inom digitalisering kan ta ansvar för genomförandet på skolorna.

Kollegialt utbyte

Forskningen rekommenderar kompetensutveckling i form av kollegialt utbyte och det är också formen för de nya lärmodulerna.

– Allt material finns fritt tillgängligt på Lärportalen och tanken är att till exempel ett arbetslag genomför utbildningen tillsammans. Varje del omfattar teori, diskussioner, genomförande i klassrummet och en gemensam uppföljning.

Arbetet med lärmodulerna om Digitalisering startade förra året, och nu arbetar Skolverket med en liknande satsning för förskolorna med planerad lansering under våren 2018. Men det finns fler utbildningssatsningar att se fram emot, berättar Jessika Paulsson.

– Vi håller på att ta fram webbkursen Om programmering, som vänder sig till alla som arbetar inom skola och förskola och vill få en överblick över vad programmering är, lära sig viktiga begrepp och få reda på hur programmering påverkar undervisningen, eleverna och den enskilde läraren. Om programmering kommer till hösten. Vi kommer också att presentera specifika satsningar för lärare i matematik och teknik.

 

Mer inom samma serie

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

carl heath.jpg carl heath.jpg carl heath.jpg

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

Inför nationella it-strategin

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Inför nationella it-strategin

Skellefteå packar väskan med programmering

2 aug 2017 it i skolan

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun har tagit ett nytt grepp på en stor utmaning. Hela 18 specialutvecklade kodväskor ska inspirera lärare och elever till ett digitalt arbetssätt i klassrummen.

Inför nationella it-strategin

Fridolin: Inga nya svar om nationella it-strategin

3 aug 2017 it i skolan

gustav-fridolin_2.jpg gustav-fridolin_2.jpg gustav-fridolin_2.jpg

Kommer det försenade förslaget för den nationella it-strategin att påverka tidplanen? Blir det tvingande? Detta är några viktiga frågor som skolledare, lärare och kommunala beslutsfattare behöver svar på från utbildningsminister Gustav Fridolin. Men hans svar är bara gammal skåpmat. 

AdobeStock_138792084_2.jpg

Skolverket utbildar i digitalisering

Artikel 1 av 5: Inför nationella it-strategin

carl heath.jpg

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna inför nästa höst

Artikel 2 av 5: Inför nationella it-strategin

AdobeStock_106130956_2.jpg

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

Artikel 3 av 5: Inför nationella it-strategin

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Skellefteå packar väskan med programmering

Artikel 4 av 5: Inför nationella it-strategin

gustav-fridolin_2.jpg

Fridolin: Inga nya svar om nationella it-strategin

Artikel 5 av 5: Inför nationella it-strategin