Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande bussar - snart i Sverige

Keolis började för cirka ett halvår sedan att köra självkörande bussar i franska Lyons stadsdel Confluence. Nu satsar transportföretaget på att inom en snar framtid åka dem även i Sverige.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron / Keolis 4 juli 2017 digit

(2)+Navly.JPG

 Genom att bussarna blir självkörande kan vi skapa en on demand-lösning där man åker dörr till dörr. Säg om du tar bussen från ditt hem till pendeltåget, sedan från pendeltåget till destinationen. Skapar vi en sådan perfekt lösning som alla kan dra nytta av så kommer flera att ställa bilen hemma.

Men varför ska självkörande bussar vara bra?

jan jansson 2.jpg

Jan Jansson, affärsområdesdirektör, Keolis.

 Att bussarna är de första fordonen som kommer bli självkörande beror på att de kan köra i egna områden. För att de ska kunna köra bland andra bilar måste bussarna kunna interagera med andra fordon och för att kunna lita på det helt krävs 5G-uppkoppling överallt, säger Jan Jansson, Jan Jansson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige. 

Så det finns en miljöaspekt av det?

 Självkörande bussar kommer att leda till mindre bilar i centrum, renare städer och att framkomligheten totalt sett blir bättre. Köproblematiken kommer bli mindre då vi kan programmera in avstånd mellan fordonen. Och så kommer ju inga självkörande bussar att använda fossila bränslen utan det kommer ju handla om elmotorer och bränslecellsbilar. Kanske att någon lastbil kommer kräva bensin, det får vi se.

I Lyon går bussarna skarpt bland kontorsytor och hotell. Enligt Jan Jansson har det fungerat väldigt bra och de har redan blivit en normal del av området. Än så länge går de dock inte speciellt fort, runt 15 km/h, och det kommer ta en viss tid innan de kör i vanlig fart bland andra fordon. Just nu saknar Keolis rätt att köra bilarna i Sverige på grund av fordonsförordningen, och därför ligger de nu i en process med Transportstyrelsen där de hoppas få bussarna godkända till i höst. 

 Om cirka fem år tror jag att vi ser dem ute på de vägarna i Sverige. Innan det så kommer de att användas på områden som sjukhus eller flygplatser. Från och till Arlandas långtidsparkering känns ju som ett väldigt rimligt exempel på ett ställe där det kan användas snart.

 Man får inte glömma bort att teknikförändringarna går snabbt när de väl kommer. När fler börjar se nyttan och intresset ökar går det väldigt fort, avslutar Jan Jansson. 

Rekommenderad läsning

"Sorry Trump, det är vi som bestämmer"

31 okt 2017 ledarskap

james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg

Data kommer att tjäna och styra våra liv. James Whittaker, Microsoft, spanar in en framtid som är väldigt nära och som kommer att förändra allt. 

Svenska Einride vs Tesla

12 feb 2018 digit

einride-960640.jpg einride-960640.jpg einride-960640.jpg

Den svenska startupen Einride bygger autonoma, eldrivna lastbilar. Den första prototypen lanserades sommaren 2017, vilket innebär att företaget redan visat upp mer resultat än Tesla.

Självkör i vind

15 mar 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg kth-självseglande-båt-960640.jpg kth-självseglande-båt-960640.jpg

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Har du beställt taxi?

20 mar 2018 digit

flygtaxi från kitty hawk i luften.jpg flygtaxi från kitty hawk i luften.jpg flygtaxi från kitty hawk i luften.jpg

Google-medgrundaren Larry Page har med sitt företag Kitty Hawk lite i hemlighet utvecklat vad som kan bli världens första autonoma flygtaxi.

Nya regler om självkörande bilar

9 mar 2018 digit

bilar-köer-autonoma-fordon-960640.jpg bilar-köer-autonoma-fordon-960640.jpg bilar-köer-autonoma-fordon-960640.jpg

Ett krav på lagring av data för fordon med både manuell och automatiserad körning. Det är ett av flera förslag som regeringens utredare av självkörande fordon vill ska bli verklighet.

Kalifornien slopar förarna

5 mar 2018 digit

google-self-driving-car.jpg google-self-driving-car.jpg google-self-driving-car.jpg

Kalifornien tar bort regeln om att autonoma bilar måste ha en person i förarsätet för att kunna assistera fordonet ifall något oförutsett skulle hända. Den 2 april börjar nya regeln gälla.

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg ai-trainbrain-tåg-960640.jpg ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

SKL samlar kunskap

13 sep 2018 digit

skl-bygger-kunskapsbank.jpg skl-bygger-kunskapsbank.jpg skl-bygger-kunskapsbank.jpg

Runt om i Sverige bygger kommuner, landsting och regioner upp kompetens och erfarenhet om automatisering av processer. Med Samarbetsrummet och portalen Dela Digitalt vill SKL samla dessa erfarenheter till en gemensam kunskapsbank.