Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande bussar - snart i Sverige

Keolis började för cirka ett halvår sedan att köra självkörande bussar i franska Lyons stadsdel Confluence. Nu satsar transportföretaget på att inom en snar framtid åka dem även i Sverige.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron / Keolis 4 juli 2017 digit

(2)+Navly.JPG

 Genom att bussarna blir självkörande kan vi skapa en on demand-lösning där man åker dörr till dörr. Säg om du tar bussen från ditt hem till pendeltåget, sedan från pendeltåget till destinationen. Skapar vi en sådan perfekt lösning som alla kan dra nytta av så kommer flera att ställa bilen hemma.

Men varför ska självkörande bussar vara bra?

jan jansson 2.jpg

Jan Jansson, affärsområdesdirektör, Keolis.

 Att bussarna är de första fordonen som kommer bli självkörande beror på att de kan köra i egna områden. För att de ska kunna köra bland andra bilar måste bussarna kunna interagera med andra fordon och för att kunna lita på det helt krävs 5G-uppkoppling överallt, säger Jan Jansson, Jan Jansson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige. 

Så det finns en miljöaspekt av det?

 Självkörande bussar kommer att leda till mindre bilar i centrum, renare städer och att framkomligheten totalt sett blir bättre. Köproblematiken kommer bli mindre då vi kan programmera in avstånd mellan fordonen. Och så kommer ju inga självkörande bussar att använda fossila bränslen utan det kommer ju handla om elmotorer och bränslecellsbilar. Kanske att någon lastbil kommer kräva bensin, det får vi se.

I Lyon går bussarna skarpt bland kontorsytor och hotell. Enligt Jan Jansson har det fungerat väldigt bra och de har redan blivit en normal del av området. Än så länge går de dock inte speciellt fort, runt 15 km/h, och det kommer ta en viss tid innan de kör i vanlig fart bland andra fordon. Just nu saknar Keolis rätt att köra bilarna i Sverige på grund av fordonsförordningen, och därför ligger de nu i en process med Transportstyrelsen där de hoppas få bussarna godkända till i höst. 

 Om cirka fem år tror jag att vi ser dem ute på de vägarna i Sverige. Innan det så kommer de att användas på områden som sjukhus eller flygplatser. Från och till Arlandas långtidsparkering känns ju som ett väldigt rimligt exempel på ett ställe där det kan användas snart.

 Man får inte glömma bort att teknikförändringarna går snabbt när de väl kommer. När fler börjar se nyttan och intresset ökar går det väldigt fort, avslutar Jan Jansson. 

Rekommenderad läsning

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

En Stor Snäcka På En Strand

AI-kapten korsar Atlanten

29 okt 2020 digit

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

Sjalvkorande I Skogen

Självkörande i skogen

8 okt 2020 digit

Forskare vid Luleå tekniska universitet har utvecklat en autonom skogsmaskin. Programmerad för att jobba på egen hand och utrustad med sensorer för att läsa sin omgivning kan den vara början på stora förändringar inom skogs- och jordbruket.

Malmö Civic Lab

Labbet gör Malmö smart

24 aug 2020 digit

Med hjälp av Malmö Civic lab får stadens hemlösa snabbare ett boende och ansökningsprocesserna för SFI sker numera automatiserat. Labbet innebär dessutom att kommunen minskar sina kostnader med miljontals kronor.

färgglada shoppingkassar.jpg

Mot hållbar e-handel

3 mar 2020 digit

E-handeln i Sverige har fyrdubblats på tio år. För att tackla de koldioxidutsläpp detta medför föreslår nu myndigheten Trafikanalys en rad åtgärder till regeringen.

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

kvinna tittar ointresserat och besviket i kameran.jpg

Missen med RPA

11 dec 2019 digit

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

fronten på en gammal röd volvobuss.jpg

Volvos viktiga provtur

10 dec 2019 digit

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.