Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jula etta i App Store

AdobeStock_123449739_2.jpg

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. 

– Hela Julas digitala strategi bygger på att människor förändras och att deras agerande, till exempel som kunder, blir allt svårare att förutspå. Därför måste vi vara mer snabbfotade än någonsin tidigare, säger Henrik Ljungdahl som är koncernens CIO.

Med 94 varuhus och 3 000 medarbetare i Sverige, Norge och Polen har Jula blivit en fixarkraft att räkna med i konkurrens med bland annat Rusta och Clas Ohlson. En viktig förutsättning för framgångarna ligger fyra år bak i tiden när Jula uppdaterade sitt affärssystem med en vms-lösning.

– Integrationsbussen har gjort det möjligt att erbjuda varje avdelning en it-miljö som är bättre anpassad till deras respektive kompetensområde. Till exempel kan de chefer som jobbar med lagerhållning nu göra konfigurationsändringar själva. Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig. Resultatet är ökad arbetsglädje, trivsel och förståelse för och kunskap om tekniken.

HenrikLjungdahl_2.jpg

"Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig", säger Henrik Ljungdahl som är Julas CIO.

Utgångspunkten för Jula är att alla medarbetare, inte enbart it-avdelningen, arbetar med it. Men visionen har inte gått att genomföra över en natt utan krävt både utbildning och attitydförändringar bland medarbetarna. I dag går utvecklingen bara åt rätt håll.

– För oss är företaget en enhet med gemensamma mål men olika expertområden, från momsredovisning till marknadsföring. It-avdelningens pedagogiska utmaning har varit att skapa förståelse och intresse för tekniken hos respektive medarbetare. Vårt tyngsta argument har varit att komplexiteten i Julas verksamhet innebär att vi behöver hjälp av sakkunskapen i organisationen.

Ett svagt minne

I slutet av maj lanserade Jula sin e-handel som redan under de första dagarna besöktes av tusentals beställande kunder. Det är ingen slump att företaget väntat till nu med sin satsning.

– Vi ville först glömma allt som hade med vår digitala postorderverksamhet att göra. Sedan vi la ner den 2011, på grund av bristande lönsamhet, har vi fokuserat på att expandera varuhuskedjan och vi har även etablerat oss i ett nytt land, Polen. Under den tiden har också omsättningen ökat från 2 till drygt 6 miljarder.

När minnet bleknat var det dags att med nya ögon skissa på en e-handelsplattform. Filosofin bakom är enkel.

– Tar vi marknadsandelar är det bra, men det viktigaste är att erbjuda kunderna möjlighet att handla precis som det passar dem. I dag går utvecklingen mot att möta kunderna som individer, i stället för att som för några år sedan nå majoriteten med våra reklamutskick.

Fortsättning följer

Ett sådant reklamutskick, den stora Jula-katalogen, försvinner nu och ersätts med säsongskataloger och en ny app som blev lika varmt mottagen som e-handelslanseringen.

– Appen presenterar våra drygt 13 000 artiklar med två varianter av vyer och gick snabbt upp som etta i App Store.

Nu kommer Jula jobba vidare för att utveckla sin e-handel. Ett arbete som ligger helt i linje med Henrik Ljungdahls vision för koncernens digitalisering.

– Vi slutar aldrig att utvecklas, det är vårt första statement.

18 juli 2017 Uppdaterad 6 mars 2018 Reporter Anne Hammarskjöld Digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

3D Bild Över Eu Länder Med Flagga För Varje Land

Svenskt e-leg inom EU

19 jan 2021 digit

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Amazon Paket

Premiär för Amazon

28 okt 2020 digit

Idag, den 28 oktober, slog Amazon upp dörrarna till sin svenska e-handel. Sajten har dock haft problem med det svenska språket och kritiken låter inte vänta på sig.

Ikea Hållbarhet

Black Friday Back

13 okt 2020 digit

Under Black Friday i år kommer Ikea köpa tillbaka begagnade möbler på 28 olika marknader. Utöver det lanserar Ikea Sverige ett verktyg som gör att kunder kan värdera sina möbler digitalt.

Amazon Anställer 33000

Amazon anställer

11 sep 2020 digit

Amazon ska rekrytera 33 000 personer. Nyanställda som jobbar inom it kommer att tjäna 150 000 dollar per år.

Skor På Orange Bakgrund

Ökat tryck på AI

1 sep 2020 digit

Globala investeringar i AI kommer att fördubblas de fyra kommande åren, från 50 miljarder dollar 2020 till 110 miljarder dollar 2024. Det menar analysföretaget IDC. 

Massa Olika Prylar Mot Vit Bakgrund

Klarnas tre trender

18 maj 2020 digit

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

två händer plockar grönsaker i en affär.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Ica behöver bara Teams

23 aug 2019 digit

Ica jobbar intensivt för att utveckla goda kundrelationer och möjligheter för kunder att handla via nätet. En stor hjälp i arbetet har varit övergången till Teams.

kvinna håller fram kläder.jpg

Självkörande klädreturer

26 nov 2018 digit

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

aldre-par-myser-i-koket.jpg

E-handlar med hjärtat

23 nov 2018 digit

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.