Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jula etta i App Store

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. 

Text Anne Hammarskjöld Foto Fredrik Kron, Adobestock 18 juli 2017 Digit

AdobeStock_123449739_2.jpg

– Hela Julas digitala strategi bygger på att människor förändras och att deras agerande, till exempel som kunder, blir allt svårare att förutspå. Därför måste vi vara mer snabbfotade än någonsin tidigare, säger Henrik Ljungdahl som är koncernens CIO.

Med 94 varuhus och 3 000 medarbetare i Sverige, Norge och Polen har Jula blivit en fixarkraft att räkna med i konkurrens med bland annat Rusta och Clas Ohlson. En viktig förutsättning för framgångarna ligger fyra år bak i tiden när Jula uppdaterade sitt affärssystem med en vms-lösning.

– Integrationsbussen har gjort det möjligt att erbjuda varje avdelning en it-miljö som är bättre anpassad till deras respektive kompetensområde. Till exempel kan de chefer som jobbar med lagerhållning nu göra konfigurationsändringar själva. Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig. Resultatet är ökad arbetsglädje, trivsel och förståelse för och kunskap om tekniken.

HenrikLjungdahl_2.jpg

"Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig", säger Henrik Ljungdahl som är Julas CIO.

Utgångspunkten för Jula är att alla medarbetare, inte enbart it-avdelningen, arbetar med it. Men visionen har inte gått att genomföra över en natt utan krävt både utbildning och attitydförändringar bland medarbetarna. I dag går utvecklingen bara åt rätt håll.

– För oss är företaget en enhet med gemensamma mål men olika expertområden, från momsredovisning till marknadsföring. It-avdelningens pedagogiska utmaning har varit att skapa förståelse och intresse för tekniken hos respektive medarbetare. Vårt tyngsta argument har varit att komplexiteten i Julas verksamhet innebär att vi behöver hjälp av sakkunskapen i organisationen.

Ett svagt minne

I slutet av maj lanserade Jula sin e-handel som redan under de första dagarna besöktes av tusentals beställande kunder. Det är ingen slump att företaget väntat till nu med sin satsning.

– Vi ville först glömma allt som hade med vår digitala postorderverksamhet att göra. Sedan vi la ner den 2011, på grund av bristande lönsamhet, har vi fokuserat på att expandera varuhuskedjan och vi har även etablerat oss i ett nytt land, Polen. Under den tiden har också omsättningen ökat från 2 till drygt 6 miljarder.

När minnet bleknat var det dags att med nya ögon skissa på en e-handelsplattform. Filosofin bakom är enkel.

– Tar vi marknadsandelar är det bra, men det viktigaste är att erbjuda kunderna möjlighet att handla precis som det passar dem. I dag går utvecklingen mot att möta kunderna som individer, i stället för att som för några år sedan nå majoriteten med våra reklamutskick.

Fortsättning följer

Ett sådant reklamutskick, den stora Jula-katalogen, försvinner nu och ersätts med säsongskataloger och en ny app som blev lika varmt mottagen som e-handelslanseringen.

– Appen presenterar våra drygt 13 000 artiklar med två varianter av vyer och gick snabbt upp som etta i App Store.

Nu kommer Jula jobba vidare för att utveckla sin e-handel. Ett arbete som ligger helt i linje med Henrik Ljungdahls vision för koncernens digitalisering.

– Vi slutar aldrig att utvecklas, det är vårt första statement.

Rekommenderad läsning

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska ökar online

28 jun 2018 ledarskap

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

florist-fixar-med-blomsterarrangemang.jpg

Big data via mobilen

6 apr 2018 digit

För många är mobiltelefonen navet i vardagen. Men insamlad gps-information om hur vi rör oss och vad vi gör under dagen har den dessutom avgörande betydelse för företags och bankers investeringar. 

IKEA_EKEDALEN_serie_vit_PH145118_2.jpg

Sluta skruva Stefan

2 maj 2018 digit

Nu har forskare utvecklat en vän i nöden för alla som tröttnat på att skruva ihop Ikea-möbler. 

snygga-skor-med-accessoarer.jpg
video

E-handeln har bara börjat

4 jul 2018 ledarskap

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

husWEBB1.jpg

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

kvinna-shoppar-pa-ikeas-koksavdelning.jpg

Ikeas hållbara paket

13 mar 2018 digit

Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.