Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Jula etta i App Store

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. 

Text Anne Hammarskjöld Foto Fredrik Kron, Adobestock 18 juli 2017 Digit

AdobeStock_123449739_2.jpg

– Hela Julas digitala strategi bygger på att människor förändras och att deras agerande, till exempel som kunder, blir allt svårare att förutspå. Därför måste vi vara mer snabbfotade än någonsin tidigare, säger Henrik Ljungdahl som är koncernens CIO.

Med 94 varuhus och 3 000 medarbetare i Sverige, Norge och Polen har Jula blivit en fixarkraft att räkna med i konkurrens med bland annat Rusta och Clas Ohlson. En viktig förutsättning för framgångarna ligger fyra år bak i tiden när Jula uppdaterade sitt affärssystem med en vms-lösning.

– Integrationsbussen har gjort det möjligt att erbjuda varje avdelning en it-miljö som är bättre anpassad till deras respektive kompetensområde. Till exempel kan de chefer som jobbar med lagerhållning nu göra konfigurationsändringar själva. Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig. Resultatet är ökad arbetsglädje, trivsel och förståelse för och kunskap om tekniken.

HenrikLjungdahl_2.jpg

"Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig", säger Henrik Ljungdahl som är Julas CIO.

Utgångspunkten för Jula är att alla medarbetare, inte enbart it-avdelningen, arbetar med it. Men visionen har inte gått att genomföra över en natt utan krävt både utbildning och attitydförändringar bland medarbetarna. I dag går utvecklingen bara åt rätt håll.

– För oss är företaget en enhet med gemensamma mål men olika expertområden, från momsredovisning till marknadsföring. It-avdelningens pedagogiska utmaning har varit att skapa förståelse och intresse för tekniken hos respektive medarbetare. Vårt tyngsta argument har varit att komplexiteten i Julas verksamhet innebär att vi behöver hjälp av sakkunskapen i organisationen.

Ett svagt minne

I slutet av maj lanserade Jula sin e-handel som redan under de första dagarna besöktes av tusentals beställande kunder. Det är ingen slump att företaget väntat till nu med sin satsning.

– Vi ville först glömma allt som hade med vår digitala postorderverksamhet att göra. Sedan vi la ner den 2011, på grund av bristande lönsamhet, har vi fokuserat på att expandera varuhuskedjan och vi har även etablerat oss i ett nytt land, Polen. Under den tiden har också omsättningen ökat från 2 till drygt 6 miljarder.

När minnet bleknat var det dags att med nya ögon skissa på en e-handelsplattform. Filosofin bakom är enkel.

– Tar vi marknadsandelar är det bra, men det viktigaste är att erbjuda kunderna möjlighet att handla precis som det passar dem. I dag går utvecklingen mot att möta kunderna som individer, i stället för att som för några år sedan nå majoriteten med våra reklamutskick.

Fortsättning följer

Ett sådant reklamutskick, den stora Jula-katalogen, försvinner nu och ersätts med säsongskataloger och en ny app som blev lika varmt mottagen som e-handelslanseringen.

– Appen presenterar våra drygt 13 000 artiklar med två varianter av vyer och gick snabbt upp som etta i App Store.

Nu kommer Jula jobba vidare för att utveckla sin e-handel. Ett arbete som ligger helt i linje med Henrik Ljungdahls vision för koncernens digitalisering.

– Vi slutar aldrig att utvecklas, det är vårt första statement.

Rekommenderad läsning

Tekniken som förändrar världsekonomin

7 mar 2017 digit

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

Världen blir allt mer robotiserad, digitaliserad och uppkopplad och 2020 spås det finnas hela 20,4 miljarder uppkopplade enheter runtom i världen. Alla frid och fröjd med det? Nej, inte enligt Jan Nolin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap.

Västerås skapar Stadens kontrollrum

27 feb 2017 digit

sjukhus.jpg sjukhus.jpg sjukhus.jpg

Snart kommer stadens viktigaste samhällsfunktioner vara uppkopplade mot varandra. Västerås stad, Mälarenergi och RISE arbetar för att räddningstjänsten, sjukhusen och kommunhusen ska vara sammankopplade för att trygga tillvaron för medborgarna.

Vårdapp minskar behovet av tolkar

31 mar 2017 it i vården

Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg

Med appen Daqatra träffar patienter en läkare via videolänk för rådgivning på arabiska, persiska, dari och kurdiska. Resultatet är tryggare patienter som klarar sig utan tolkar.

Roboten tar barnen till skolan

3 apr 2017 digit

KarenDolva2_960x640.jpg KarenDolva2_960x640.jpg KarenDolva2_960x640.jpg

AV1 är den norska roboten som ska ge långtidssjuka barn ett aktivt liv tillsammans med sina vänner både i skolan och på fritiden. Nu siktar grundaren Karen Dolva på en etablering i Sverige.

Självbetjäning i Piteå kommun

5 apr 2017 digit

pite kommun radhustorget.jpg pite kommun radhustorget.jpg pite kommun radhustorget.jpg video

Nu kan alla anställda i Piteå kommun beställa licenser, installationer och hårdvara helt automatiserat. Det blir enklare för alla, inte minst för it-avdelningen.

Nya Kiruna blir klimatsmart från start

10 apr 2017 ledarskap

Kiruna 960640.jpg Kiruna 960640.jpg Kiruna 960640.jpg

Kiruna ska inom de kommande åren flytta hela sin stadskärna. Med hjälp av digitala verktyg försöker de göra den nya staden så hållbar som möjligt.

Kundnytta i fokus för Axfood

18 apr 2017 digit

Axfood-ny.jpg Axfood-ny.jpg Axfood-ny.jpg

Molnförflyttningar och tjänster som skapar en förbättrad kundupplevelse. Det är några av hållplatserna på den digitala resan som Axfood gör just nu.

Evado skapar ordning på apparna

10 maj 2017 digit

evado_app_960x640.jpg evado_app_960x640.jpg evado_app_960x640.jpg

En kombinerad app- och molntjänst med stöd för VR – så samlar Evados ramverk Mobile Core företagens digitala kanaler.