Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jula etta i App Store

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. 

Text Anne Hammarskjöld Foto Fredrik Kron, Adobestock 18 juli 2017 Digit

– Hela Julas digitala strategi bygger på att människor förändras och att deras agerande, till exempel som kunder, blir allt svårare att förutspå. Därför måste vi vara mer snabbfotade än någonsin tidigare, säger Henrik Ljungdahl som är koncernens CIO.

Med 94 varuhus och 3 000 medarbetare i Sverige, Norge och Polen har Jula blivit en fixarkraft att räkna med i konkurrens med bland annat Rusta och Clas Ohlson. En viktig förutsättning för framgångarna ligger fyra år bak i tiden när Jula uppdaterade sitt affärssystem med en vms-lösning.

– Integrationsbussen har gjort det möjligt att erbjuda varje avdelning en it-miljö som är bättre anpassad till deras respektive kompetensområde. Till exempel kan de chefer som jobbar med lagerhållning nu göra konfigurationsändringar själva. Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig. Resultatet är ökad arbetsglädje, trivsel och förståelse för och kunskap om tekniken.

"Med nischade lösningar upplevs systemet som mindre komplext och blir lättare för användarna att ta till sig", säger Henrik Ljungdahl som är Julas CIO.

Utgångspunkten för Jula är att alla medarbetare, inte enbart it-avdelningen, arbetar med it. Men visionen har inte gått att genomföra över en natt utan krävt både utbildning och attitydförändringar bland medarbetarna. I dag går utvecklingen bara åt rätt håll.

– För oss är företaget en enhet med gemensamma mål men olika expertområden, från momsredovisning till marknadsföring. It-avdelningens pedagogiska utmaning har varit att skapa förståelse och intresse för tekniken hos respektive medarbetare. Vårt tyngsta argument har varit att komplexiteten i Julas verksamhet innebär att vi behöver hjälp av sakkunskapen i organisationen.

Ett svagt minne

I slutet av maj lanserade Jula sin e-handel som redan under de första dagarna besöktes av tusentals beställande kunder. Det är ingen slump att företaget väntat till nu med sin satsning.

– Vi ville först glömma allt som hade med vår digitala postorderverksamhet att göra. Sedan vi la ner den 2011, på grund av bristande lönsamhet, har vi fokuserat på att expandera varuhuskedjan och vi har även etablerat oss i ett nytt land, Polen. Under den tiden har också omsättningen ökat från 2 till drygt 6 miljarder.

När minnet bleknat var det dags att med nya ögon skissa på en e-handelsplattform. Filosofin bakom är enkel.

– Tar vi marknadsandelar är det bra, men det viktigaste är att erbjuda kunderna möjlighet att handla precis som det passar dem. I dag går utvecklingen mot att möta kunderna som individer, i stället för att som för några år sedan nå majoriteten med våra reklamutskick.

Fortsättning följer

Ett sådant reklamutskick, den stora Jula-katalogen, försvinner nu och ersätts med säsongskataloger och en ny app som blev lika varmt mottagen som e-handelslanseringen.

– Appen presenterar våra drygt 13 000 artiklar med två varianter av vyer och gick snabbt upp som etta i App Store.

Nu kommer Jula jobba vidare för att utveckla sin e-handel. Ett arbete som ligger helt i linje med Henrik Ljungdahls vision för koncernens digitalisering.

– Vi slutar aldrig att utvecklas, det är vårt första statement.

Rekommenderad läsning

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Postnords medarbetare får digitalt stöd

28 nov 2016 digitala strategier

På sikt kommer Postnords medarbetare att vara uppkopplade och ha tillgång till ett digitalt stöd även när de lämnar terminalen. Det berättar Jenny Fagerstedt Boman, utvecklingschef Postnord under Digitala strategier.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Ny vårdapp gör hemtjänsten säkrare

12 maj 2016 digit

I appen Viva omsorg finns all information hon behöver om de vårdtagare hon ska besöka. Sedan i höstas är vårdappen navet i Vadstena kommuns omsorgsverksamhet.

Vägvalet

17 maj 2016 digit

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Internet of Things - en del av vardagen

16 maj 2016 digit

Proprietära affärsmodeller och krånglig teknik har än så länge satt käppar i hjulen för sakernas internet. Nu fokuserar allt fler företag på horisontella modeller. Ett av dem är svenska Yanzi Networks.