Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Delningsekonomi utmanar storbolag

AdobeStock_3017531_2.jpg

I takt med att intresset och möjligheterna med delningsekonomi ökar, växer också antalet frågor och utmaningar. Inte minst hos traditionella storföretag, till exempel inom bilindustrin, som kan behöva se över sina affärsmodeller.

 

 Vi vill samla och bidra till att utveckla ny kunskap och hjälpa till att sprida kunskapen som redan finns för de aktörer som är nyfikna. Vi är inte en branschorganisation som företräder enskilda branschintressen utan vi vill verka för delningsekonomin som gagn för samhället som helhet, säger Sara Modig som tillsammans med Åsa Minoz grundat shareSE, en nätverksplattform som vägleder företag, organisationer och kommuner om de förändringar som delningsekonomin för med sig.

Ett beroende av digitala plattformar kan göra att man fastnar i oreglerade kontraktssituationer, och att de som levererar tjänster kan bli mer eller mindre utnyttjade av dem som driver plattformarna.

Sara Modig , medgrundare shareSE

I Nederländerna finns föregångaren shareNL som nu shareSE blir en systerorganisation till.

ShareNL har i fyra år anordnat föreläsningar, workshops och ger råd om delningsekonomi. Och enligt Sara Modig så är inte delningsekonomi ett nytt fenomen i sig, utan det är egentligen ursprungsmodellen för en samhällsekonomi men som nu kommer upp på agendan igen på grund av digitaliseringen.

 Nätverkseffekterna i och med internet leder till att den kritiska massan ökar och vi kan dela saker med främlingar, bland annat genom diverse ratingsystem som hjälper till att skapa tillit för framgångsrik delning. Tidigare har vi alltid lånat och hyrt ut saker till folk man känner, nu kan den tilliten gälla så många fler.

Tycker du att delningsekonomin innebär endast positiva aspekter?

 Absolut inte. All teknikutveckling som den här kan användas till bra saker och mindre bra saker, det gäller att göra människor medvetna på det och där kommer vi in. Ett beroende av digitala plattformar kan göra att man fastnar i oreglerade kontraktssituationer, och att de som levererar tjänster kan bli mer eller mindre utnyttjade av dem som driver plattformarna.

 Exempelvis Uber hade ju problem med regelverk kring skatter i början, men sedan slöt de avtal med Skatteverket och nu är det löst. Sådana fallgropar kommer det dyka upp fler av, och där kommer en fortlöpande utveckling att ske. Där vill vi bidra till debatten så att vi som land kan förstå utmaningarna och minimera de negativa sidorna. Med mer kunskap står alla bättre rustade.

En av de största förändringarna som Sara Modig redan nu ser och som delvis beror på delningsekonomin är att allt fler personer blir mer och mer intresserade av tillgång till tjänster. Nyttan och funktionen är det viktiga, inte ägandet. Ett vanligt exempel är bilindustrin där allt fler väljer delningslösningar som bilpooler, samåkningstjänster eller hyrbilar istället för att köpa, drifta och underhålla en egen bil. Också inom hotellsektorn - där bland annat Airbnb slagit igenom - samt inom second hand-marknaden och tidsdelning blir delningsplattformar allt vanligare.

 Där finns en möjlighet för ökad social kontakt och rent miljömässigt kan vi vinna på att dela fysiska varor som bilar, brödrostar, symaskiner och så vidare. Det kan på sikt också bidra till att minska främlingskapet som ofta finns i större städer. Sakerna i sig blir mindre intressanta och de behov som behöver lösas prioriteras istället.

 Där kommer exempelvis storföretag inom bland annat bilindustrin att behöva transformeras, de står inför en gigantisk utmaning. Efterfrågan på bilar kommer att minska i relation till efterfrågan på transporter så därför kommer mobilitets- och transporttjänster att bli det som efterfrågas. Där är vi bara i början av omvandlingen. 

Sara Modigs tre tips för att anpassa ditt företag inför delningsekonomin

  1. Det första och allra viktigaste är att börja fundera på vad dina kunder eller användare ytterst är ute efter. Välj att se på ert erbjudande efter de tjänster ni säljer och ta kundens perspektiv.
  2. Se över era affärsmodeller - på vilka sätt kan ni bli en partner snarare än en traditionell leverantör till era kunder? Det kan handla om att utveckla olika prenumerations- eller hyrlösningar, om att erbjuda andrahandsmarknader för era produkter eller om att på olika sätt involvera era användare i exempelvis er utveckling eller support. 
  3. Delningsplattformarna är snabba och agila i sitt utvecklingsarbete, och de nya tjänsterna som kommer är ofta via startups. Ofta är de bättre än etablerade företag på att tidigt ta med sina användare i utvecklingen. Våga gå ut på marknaden med tjänster eller produkter som ni är tydliga med att ni inte är helt färdiga med och dela utvecklingsprocessen med kunderna genom att testa olika versioner av lösningarna efter feedback och lärdomar från användarna.

 

 

18 juli 2017 Uppdaterad 23 maj 2018 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning