Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

Looprocks_960x640.jpg

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

Anders Torell, digital affärschef på NCC, leder byggjättens senaste miljöinnovation Loop Rocks. Den digitala lösningen blev korad till årets hållbara projekt av CIO Awards och är ett exempel på hur digitaliseringen stöttar en hållbar cirkulär ekonomi. Loop Rocks matchar ihop företag, byggarbetsplatser och privatpersoner som behöver byggnadsmaterial med de som vill bli av det. Den regionala matchningen kan reducera antalet transporter nödvändiga för hanteringen av byggnadsmaterial med upp till 75 procent och sänker logistikkostnaderna avsevärt.

– Vi vill bygga nya affärsmodeller som tar avstamp i de digitala ekosystemen. Därför tog vi sikte på en lösning, som effektiviserar själva hanteringen av byggnadsmaterialet. Det är nyckeln till att få in miljöperspektivet och minska påfrestningen som en expansiv byggindustri innebär, säger Anders Torell.

Bara i Stockholm handlar det om 10 till 20 miljoner ton byggnadsmaterial som omsätts årligen. Cirka 2 000 lastbilar sköter hanteringen bara i Stockholm och om antalet transporter kan reduceras och omkostnaderna för projekten sänkas vinner alla parter på lösningen, menar Torell.

Drivs som en startup

Loop Rocks är helägt av NCC men drivs av affärsmässiga skäl som en startup med utgångspunkt från Epicenter. Ett arv från moderföretaget är NCC:s företagsvision; att förnya industrin och bidra till en hållbar industri. Det genomsyrar även NCC:s tillväxtstrategi där en del är att skapa nya intäktsströmmar från digitala affärer och samtidigt göra hela branschen mer hållbar. Dessa riktlinjer var drivande i utvecklingen av Loop Rocks.

AndersTorell_960x640.jpg

Anders Torell, digital affärschef på NCC, valde att driva Loop Rocks som en innovativ startup istället för inom den vanliga organisationen.

– Vi valde att driva Loop Rocks som en startup för att snabbt gå från idé till färdig produkt på marknaden. Detta gjorde vi på bara 16 veckor vilket hade varit svårare att genomföra i en större organisation. Stora börsnoterade företag har starka immunförsvar som analyserar alla processer i minsta detalj. Genom att driva det som en startup kan vi istället pröva våra hypoteser och utveckla affären parallellt, säger Anders Torell. 

För att driva projektet framåt leddes utvecklingen i designsprintar om en till två veckor. Målet var att skapa en användarcentrerad produkt som skiljer sig från NCC:s traditionella verksamhet och varumärke för att undvika att uppfattas som ett internt stödsystem istället för en ny konsumentprodukt med sikte på den öppna marknaden.

– Kompetensen som vi behöver för att utveckla det här är också helt annorlunda än ett ingenjörsdrivet företag som NCC. Vi behöver de bästa talangerna inom design, utveckling och nya digitala affärer. Då konkurrerar vi snarare med företag som Spotify och iZettle än traditionella byggbolag.

Utmaning även internt

Loop Rocks är ett exempel på hur ett digitalt ekosystem kan bli större än summan av sina delar, precis som Amazon eller Uber, menar Anders Torell.

– Vår affärsmodell bygger på att ta in flera aktörer på en öppen marknad. Idag tar vi ut en liten mäklaravgift för affären. Nästa steg är att koppla in miljökonsulter som erbjuder miljöprover på ditt material, så att vi inte flyttar förorenade massor. Men vi har många fler idéer i pipen och är långt ifrån klara med utvecklingen. Vi skissar redan på nästa digitala lösning som lanseras senare i höst. säger Anders Torell.

Att utmana både branschen och den egna organisationen är en process som inte alltid är helt smärtfri även internt.

Jag fick frågan hur vi skulle integrera Loop Rocks mot ekonomisystemet men det enda jag bryr mig om är att hur vi når en kritisk massa.

Anders Torell, digital affärschef, NCC

– En av de första frågorna jag fick var hur vi skulle integrera Loop Rocks mot ekonomisystemet, men det enda jag bryr mig om är att göra en bra produkt som når en kritisk massa. Börja man tänka stort direkt blir det kostsamt. Om Loop Rocks hade blivit en flopp och vi integrerat det mot våra interna system skulle det kostat mycket att städa bakåt. Tar vi istället ett steg i taget kan investeringarna kopplas ihop med de respektive utvecklingssprintarna. Då kan du skala upp affären successivt.

För Looprocks väntar nu en internationell expansion. Först till Danmark och sedan söderut genom Europa.

– Marknaden har svarat mycket positivt även om det naturligtvis finns skeptiker som inte uppskattar att Loop Rocks utmanar sin egen bransch och vill förändra gamla beteenden och köpmönster. Vi har en tillväxt på 150-200 användare i veckan.

VR och robotisering trendar

Förutom hållbarhet och cirkulära ekonomier är VR och robotisering heta trender inom byggbranschen, menar Anders Torell.

– Branschen tittar mycket på hur vi kan integrera virtuell reality både för byggplanering och showcase för kunder, och hur man ska standardisera detta. 3D-printing kommer också allt mer och robotar som murar och målar. Även om marknaden inte är mogen för detta nu är det en utveckling som kommer. 

Han tror att Sverige har mycket goda förutsättningar för att ligga i topp när det gäller digitaliseringen.

– Stockholm anses vara en av världens bästa startup-miljöer. Vi har stora industriföretag som behöver startupkulturens nyfikenhet, disruptiva arbetssätt och innovationskraft. Startupscenen behöver samtidigt storbolagens finansiering och erfarenhet. Det är vackert växelspel där båda parter är i behov av varandra. Om både parter kan mötas så blir affärsidéerna lättare att skala internationellt och mer moderna, säger Anders Torell.

 

 

1 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto NCC/Olof Ehrs

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning

Stäng