Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Isak Skogstad bemöter Jardenbergs kritik

Reaktionerna på Joakim Jardenbergs uttalande om att lärare som saknar digital kompetens borde söka ett annat jobb har varit många. En av dem kommer ifrån Isak Skogstad, lärare och skoldebattör. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Björn Terlegård 30 juni 2017 it i skolan

Isak Skogstad 960640.jpg

Joakim Jardenberg var aningen uppgiven och frispråkig i sin intervju. Vad tycker du är fel i det han säger?

– Jag tycker att han använder en oerhört nonchalant ton när han säger att man kan kastas ut från skolan om man inte är positiv till all digitalisering. Jag tycker det är anmärkningsvärt av honom att utmåla lärare, skolpolitiker, skolledare och pedagoger, som alla dagligen jobbar för göra skolan bättre, till bakåtsträvare som står i vägen. I själva verket är det tvärtom. Bara för att man inte håller med Jardenberg om att allt som är digitalt är positivt så betyder det inte att man motsätter sig utvecklingen. Det är ett tråkigt inlägg i debatten när det egentligen finns viktigare frågor som kan diskuteras, exempelvis: Hur ska vi implementera tekniken på rätt sätt, så att det höjer elevernas kunskapsresultat?

Tycker du att skolan ska avdigitaliseras och gå mer åt det analoga hållet?

– Jag tycker framförallt att det är viktigt att tänka till hur vi digitaliserar skolan i en svensk skolkontext. Det är jättebra för mig som lärare att använda digitala verktyg för att visualisera kunskap som jag vill förmedla. Men behövs det tekniska prylar, exempelvis Ipads, till alla elever? Att anteckna för hand kan vara bra för elevers koncentrationsförmåga. Det finns ju till och med evidens på att plattor och dylikt kanske inte alls gynnar eleverna, och det är ju inte direkt så att skolan badar i pengar. Jag vill att vi investerar så klokt som möjligt för våra gemensamma investerade skattepengar.

Inom många andra yrken finns det krav att man måste följa utveckling och anpassa sig. Är det inte rimligt att skolan fungerar på samma sätt?

 Det är inte att vara konservativ att ställa sig emot, det är att vara kritisk. Det finns beprövad forskning som visar på att vidare digitalisering av skolan inte självfallet leder till höjda resultat, utan förmodligen snarare tvärtom. En konservativ läggning skulle vara att tycka att allt är bra som det är, följa med i strömmen och inte förändra sina åsikter utefter vad forskningen visar. Det finns ett symptomatiskt fel i Sverige där vissa tror att all utveckling är av godo, och motsätter man sig den strävar man tillbaka till något gammalt. Digital teknik har funnits i skolan i decennier - det är inget nytt.

Riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M), som sitter i utbildningsutskottet och tidigare var kommunalråd i Sollentuna med ansvar för förskola och skola, delade Joakim Jardenbergs bild av den svenska skolan. Vad säger du om det?

– Jag tycker att det finns viktigare saker att fokusera på. Skolan har enorma utmaningar där en fjärdedel av dem som går ut nian knappt kan läsa ut en tidning. Det finns viktigare saker för en lärare att veta än hur man sänder live på Facebook, som Jardenberg nämnde. Fokusera i stället på att rusta eleverna med rigorösa baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna. Det är kunskaper som kommer att stå emot tidens tand.

 

Rekommenderad läsning

Cisco: Så säkrar du ditt nät

6 sep 2017 säkerhet

jerhamre nytt.jpg jerhamre nytt.jpg jerhamre nytt.jpg video
Säkra nätverk kräver differentierad åtkomst, något som är speciellt aktuellt för alla som jobbar inom vård, skola och omsorg. Peter Jerhamre, systemingenjör Cisco Sverige berättar hur det fungerar.

Skattehöjning eller digitalisering

6 dec 2017 ledarskap

skolbarn välfärd.jpg skolbarn välfärd.jpg skolbarn välfärd.jpg

Sveriges offentliga sektor kan spara in 290 miljarder kronor per år genom digitalisering – annars hotar en skattehöjning eller en nedmontering av välfärden. Det visar en ny rapport från McKinsey och Cisco som presenterades under Digigov.

Samsung skildrar livet med adhd

10 jul 2017 digit

ElinWallberg_samsung_960x640.jpg ElinWallberg_samsung_960x640.jpg ElinWallberg_samsung_960x640.jpg video

Med hjälp av specialskriven mjukvara och ett antal surfplattor vill Samsung visa hur det är att leva med adhd.
– Ny teknik kan på ett enkelt och effektivt sätt låta andra uppleva vardagen för personer med adhd, säger Elin Wallberg, corporate citizen manager, Samsung.

Tre skoltips inför GDPR

22 aug 2017 it i skolan

skola gdpr.jpg skola gdpr.jpg skola gdpr.jpg

Hittills har det mest pratats om vad företag behöver göra för att anpassa sig till den nya dataförordningen GDPR, men det kommer även att innebära betydande uppoffringar för skolorna runt om i Sverige. Det anser i alla fall Pernilla Rönn, affärsområdeschef för informationssäkerhet på Combitech.

Hololens ska locka barn till skolan

24 aug 2017 it i skolan

hololens 960640.jpg hololens 960640.jpg hololens 960640.jpg

Karlskoga kommun har i en förstudie börjat testa Hololens som ett redskap för att få tillbaka elever som av olika anledningar inte kommer till skolan. 

Airwatch har koll på skolplattorna

29 sep 2017 it i skolan

tablet unge.jpg tablet unge.jpg tablet unge.jpg

Jönköpings kommun använder MDM-lösningen Airwatch till skolornas Ipads. Resultatet är bland annat bättre struktur, högre effektivitet och mindre kostnader.

Skolan som kräver 3D-print och AI

25 okt 2017 it i skolan

3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg

Det teknikinriktade Curt Nicolin Gymnasiet är pionjärer när det gäller Hololens och 3D-printrar. Nästa steg kan bli en personlig AI till alla elever.

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

21 dec 2017 it i skolan

peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.