Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Isak Skogstad bemöter Jardenbergs kritik

Reaktionerna på Joakim Jardenbergs uttalande om att lärare som saknar digital kompetens borde söka ett annat jobb har varit många. En av dem kommer ifrån Isak Skogstad, lärare och skoldebattör. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Björn Terlegård 30 juni 2017 it i skolan

Isak Skogstad 960640.jpg

Joakim Jardenberg var aningen uppgiven och frispråkig i sin intervju. Vad tycker du är fel i det han säger?

– Jag tycker att han använder en oerhört nonchalant ton när han säger att man kan kastas ut från skolan om man inte är positiv till all digitalisering. Jag tycker det är anmärkningsvärt av honom att utmåla lärare, skolpolitiker, skolledare och pedagoger, som alla dagligen jobbar för göra skolan bättre, till bakåtsträvare som står i vägen. I själva verket är det tvärtom. Bara för att man inte håller med Jardenberg om att allt som är digitalt är positivt så betyder det inte att man motsätter sig utvecklingen. Det är ett tråkigt inlägg i debatten när det egentligen finns viktigare frågor som kan diskuteras, exempelvis: Hur ska vi implementera tekniken på rätt sätt, så att det höjer elevernas kunskapsresultat?

Tycker du att skolan ska avdigitaliseras och gå mer åt det analoga hållet?

– Jag tycker framförallt att det är viktigt att tänka till hur vi digitaliserar skolan i en svensk skolkontext. Det är jättebra för mig som lärare att använda digitala verktyg för att visualisera kunskap som jag vill förmedla. Men behövs det tekniska prylar, exempelvis Ipads, till alla elever? Att anteckna för hand kan vara bra för elevers koncentrationsförmåga. Det finns ju till och med evidens på att plattor och dylikt kanske inte alls gynnar eleverna, och det är ju inte direkt så att skolan badar i pengar. Jag vill att vi investerar så klokt som möjligt för våra gemensamma investerade skattepengar.

Inom många andra yrken finns det krav att man måste följa utveckling och anpassa sig. Är det inte rimligt att skolan fungerar på samma sätt?

 Det är inte att vara konservativ att ställa sig emot, det är att vara kritisk. Det finns beprövad forskning som visar på att vidare digitalisering av skolan inte självfallet leder till höjda resultat, utan förmodligen snarare tvärtom. En konservativ läggning skulle vara att tycka att allt är bra som det är, följa med i strömmen och inte förändra sina åsikter utefter vad forskningen visar. Det finns ett symptomatiskt fel i Sverige där vissa tror att all utveckling är av godo, och motsätter man sig den strävar man tillbaka till något gammalt. Digital teknik har funnits i skolan i decennier - det är inget nytt.

Riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M), som sitter i utbildningsutskottet och tidigare var kommunalråd i Sollentuna med ansvar för förskola och skola, delade Joakim Jardenbergs bild av den svenska skolan. Vad säger du om det?

– Jag tycker att det finns viktigare saker att fokusera på. Skolan har enorma utmaningar där en fjärdedel av dem som går ut nian knappt kan läsa ut en tidning. Det finns viktigare saker för en lärare att veta än hur man sänder live på Facebook, som Jardenberg nämnde. Fokusera i stället på att rusta eleverna med rigorösa baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna. Det är kunskaper som kommer att stå emot tidens tand.

 

Rekommenderad läsning

Studentmössa Mot Himmel

AI bättre än en student

25 feb 2021 digit

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Apple 1

Apple och framtiden

24 nov 2020 digit

Steve Wozniak, medgrundare av Apple, misstror datorer som är för stora för att kasta ut genom ett fönster och menar att dagens stängda teknik förhindrar innovationer. Det och mycket annat hann Apple-legendaren säga i sitt keynotepass under Internetdagarna. 

Krans Midsommar Sverige

Allt mer digg

2 jun 2020 digit

Svenska kommuner, regioner och myndigheter blir allt bättre på att ta vara på nyttan med digitalisering. Jämfört med förra årets mätning har den digitala mognaden i offentlig sektor ökat med 6 procent till 47 procent. Det visar årets Statusrapport från Göteborgs universitet och Swedish Center for Digital Innovation.

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Klassen som vann Digit

27 apr 2018 it i skolan

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg
video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.