Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Isak Skogstad bemöter Jardenbergs kritik

Isak Skogstad 960640.jpg

Reaktionerna på Joakim Jardenbergs uttalande om att lärare som saknar digital kompetens borde söka ett annat jobb har varit många. En av dem kommer ifrån Isak Skogstad, lärare och skoldebattör. 

Joakim Jardenberg var aningen uppgiven och frispråkig i sin intervju. Vad tycker du är fel i det han säger?

– Jag tycker att han använder en oerhört nonchalant ton när han säger att man kan kastas ut från skolan om man inte är positiv till all digitalisering. Jag tycker det är anmärkningsvärt av honom att utmåla lärare, skolpolitiker, skolledare och pedagoger, som alla dagligen jobbar för göra skolan bättre, till bakåtsträvare som står i vägen. I själva verket är det tvärtom. Bara för att man inte håller med Jardenberg om att allt som är digitalt är positivt så betyder det inte att man motsätter sig utvecklingen. Det är ett tråkigt inlägg i debatten när det egentligen finns viktigare frågor som kan diskuteras, exempelvis: Hur ska vi implementera tekniken på rätt sätt, så att det höjer elevernas kunskapsresultat?

Tycker du att skolan ska avdigitaliseras och gå mer åt det analoga hållet?

– Jag tycker framförallt att det är viktigt att tänka till hur vi digitaliserar skolan i en svensk skolkontext. Det är jättebra för mig som lärare att använda digitala verktyg för att visualisera kunskap som jag vill förmedla. Men behövs det tekniska prylar, exempelvis Ipads, till alla elever? Att anteckna för hand kan vara bra för elevers koncentrationsförmåga. Det finns ju till och med evidens på att plattor och dylikt kanske inte alls gynnar eleverna, och det är ju inte direkt så att skolan badar i pengar. Jag vill att vi investerar så klokt som möjligt för våra gemensamma investerade skattepengar.

Inom många andra yrken finns det krav att man måste följa utveckling och anpassa sig. Är det inte rimligt att skolan fungerar på samma sätt?

 Det är inte att vara konservativ att ställa sig emot, det är att vara kritisk. Det finns beprövad forskning som visar på att vidare digitalisering av skolan inte självfallet leder till höjda resultat, utan förmodligen snarare tvärtom. En konservativ läggning skulle vara att tycka att allt är bra som det är, följa med i strömmen och inte förändra sina åsikter utefter vad forskningen visar. Det finns ett symptomatiskt fel i Sverige där vissa tror att all utveckling är av godo, och motsätter man sig den strävar man tillbaka till något gammalt. Digital teknik har funnits i skolan i decennier - det är inget nytt.

Riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M), som sitter i utbildningsutskottet och tidigare var kommunalråd i Sollentuna med ansvar för förskola och skola, delade Joakim Jardenbergs bild av den svenska skolan. Vad säger du om det?

– Jag tycker att det finns viktigare saker att fokusera på. Skolan har enorma utmaningar där en fjärdedel av dem som går ut nian knappt kan läsa ut en tidning. Det finns viktigare saker för en lärare att veta än hur man sänder live på Facebook, som Jardenberg nämnde. Fokusera i stället på att rusta eleverna med rigorösa baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna. Det är kunskaper som kommer att stå emot tidens tand.

 

30 juni 2017 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Björn Terlegård

Rekommenderad läsning