Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Isak Skogstad bemöter Jardenbergs kritik

Reaktionerna på Joakim Jardenbergs uttalande om att lärare som saknar digital kompetens borde söka ett annat jobb har varit många. En av dem kommer ifrån Isak Skogstad, lärare och skoldebattör. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Björn Terlegård 30 juni 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg var aningen uppgiven och frispråkig i sin intervju. Vad tycker du är fel i det han säger?

– Jag tycker att han använder en oerhört nonchalant ton när han säger att man kan kastas ut från skolan om man inte är positiv till all digitalisering. Jag tycker det är anmärkningsvärt av honom att utmåla lärare, skolpolitiker, skolledare och pedagoger, som alla dagligen jobbar för göra skolan bättre, till bakåtsträvare som står i vägen. I själva verket är det tvärtom. Bara för att man inte håller med Jardenberg om att allt som är digitalt är positivt så betyder det inte att man motsätter sig utvecklingen. Det är ett tråkigt inlägg i debatten när det egentligen finns viktigare frågor som kan diskuteras, exempelvis: Hur ska vi implementera tekniken på rätt sätt, så att det höjer elevernas kunskapsresultat?

Tycker du att skolan ska avdigitaliseras och gå mer åt det analoga hållet?

– Jag tycker framförallt att det är viktigt att tänka till hur vi digitaliserar skolan i en svensk skolkontext. Det är jättebra för mig som lärare att använda digitala verktyg för att visualisera kunskap som jag vill förmedla. Men behövs det tekniska prylar, exempelvis Ipads, till alla elever? Att anteckna för hand kan vara bra för elevers koncentrationsförmåga. Det finns ju till och med evidens på att plattor och dylikt kanske inte alls gynnar eleverna, och det är ju inte direkt så att skolan badar i pengar. Jag vill att vi investerar så klokt som möjligt för våra gemensamma investerade skattepengar.

Inom många andra yrken finns det krav att man måste följa utveckling och anpassa sig. Är det inte rimligt att skolan fungerar på samma sätt?

 Det är inte att vara konservativ att ställa sig emot, det är att vara kritisk. Det finns beprövad forskning som visar på att vidare digitalisering av skolan inte självfallet leder till höjda resultat, utan förmodligen snarare tvärtom. En konservativ läggning skulle vara att tycka att allt är bra som det är, följa med i strömmen och inte förändra sina åsikter utefter vad forskningen visar. Det finns ett symptomatiskt fel i Sverige där vissa tror att all utveckling är av godo, och motsätter man sig den strävar man tillbaka till något gammalt. Digital teknik har funnits i skolan i decennier - det är inget nytt.

Riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M), som sitter i utbildningsutskottet och tidigare var kommunalråd i Sollentuna med ansvar för förskola och skola, delade Joakim Jardenbergs bild av den svenska skolan. Vad säger du om det?

– Jag tycker att det finns viktigare saker att fokusera på. Skolan har enorma utmaningar där en fjärdedel av dem som går ut nian knappt kan läsa ut en tidning. Det finns viktigare saker för en lärare att veta än hur man sänder live på Facebook, som Jardenberg nämnde. Fokusera i stället på att rusta eleverna med rigorösa baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna. Det är kunskaper som kommer att stå emot tidens tand.

 

Rekommenderad läsning

Cisco: Så säkrar du ditt nät

6 sep 2017 säkerhet

Säkra nätverk kräver differentierad åtkomst, något som är speciellt aktuellt för alla som jobbar inom vård, skola och omsorg. Peter Jerhamre, systemingenjör Cisco Sverige berättar hur det fungerar.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Öppen källkod lyfter kommuner

20 okt 2016 it i skolan

Öppna källkodslösningar blir en allt viktigare del i kommunernas utvecklingsarbete. Detta betonas också i den handlingsplan för EU-utveckling som Sveriges kommuner och landsting, SKL, håller på att ta fram.

"Digitaliseringen kanonviktig för Boden"

18 okt 2016 digit

För Boden är digitaliseringen mycket viktig för kommunens utveckling, och för Per Olsson, it-chef, är målet tydligt: Det ska bli enklare för invånarna att kommunicera med kommunen och vice versa.

Digitaliserad Gnosjöanda

1 nov 2016 it i vården

Allt fler kommuner satsar på Office 365 och Gnosjö är inget undantag. Nu har man rullat ut det i skolan och fler kommunala delar står på tur.

Så kommer du igång med positionering

2 nov 2016 It i vården

Positionering effektiviserar verksamheten och ger bättre beslutsunderlag. Richard Schumacher, Sverigechef på Aruba, och Lars Cederholm, affärsutvecklare på Atea, berättar hur man kommer igång.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 bett

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 bett

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 bett

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.