IoT äntrar båtvärlden

båtar i hamn.jpg

OnlineMarina gör att du kan hålla koll på din båt och boka hamnplats med hjälp av smarta bryggor. Nu under midsommarhelgen sker lanseringen och upphovsmannen Martin Bröms drömmer om att i och med detta revolutionera världens båtliv och underlätta båtturismen.

Det var för två år sedan när Martin Bröms skaffade båt som han märkte att han ofta oroar sig över ifall båten fortfarande står kvar, att den ligger bra till och inte sliter sig i en storm eller liknande. När han sedan tog båten med familjen ut till en annan hamn insåg han att de inte fick plats - och att det saknas ett bra sätt att ta reda på om hamnplatser finns innan man faktiskt är där.  Dessa två problem har sedan Martin Bröms försökt klura ut och lösningen ska nu vara här: OnlineMarina.

– Det är en IoT-lösning där man har sensorer på bryggan som bestämmer positionen på båten. Det är viktigt dels för marinan att verkligen veta när båten anländer, dels kan även båtägaren bekräfta att det är rätt båt så att säga. Sedan finns det ju även ett båtägarperspektiv då de självklart vill ha kontroll på sin båt, lossnar den från sin plats eller blir snodd så får de meddelande om det direkt. Enheten som gör dessa båda saker kommer att kallas en piraya, en sammanslagning av brygga (pier) och öga (eye).

martin bröms ny.jpg

Martin Bröms, grundare av företaget och vd för det rörelsedrivande bolaget OnlineMarina Sweden AB.

Lyser i olika färger

Framför varje båt finns pirayorna som innehåller sensorer som känner av att båten verkligen är där. När en ny båt anländer till en plats som är ledig lyser en diod på pirayan i grönt. När en plats är bokad och upptagen lyser en röd färg, och när en orange färg lyser betyder det att någon form av åtgärd måste göras. Det kan till exempel vara en avgift som inte är betald eller att det börjar bli dags att boka upp sig längre om man vill ha platsen kvar.

Tanken är att man framöver ska kunna planera sin sommarrutt från början till slut. Det ska också leda till mindre bråk kring vems hamnplatsen är eftersom det blir tydligt när man har med sig ett kvitto på betalningen. 

– Det finns också ett värde för marinan då de slipper sköta hanteringen av hamnarna som tar mycket personal, nu kan allt göras via den här tjänsten. Om man räknar att varje båt eller gäst tar fem minuter att ta emot betalning av - och sedan ska man avhysa någon då och då - på en hamn med plats för 50 båtar så blir det nästan en heltidsanställd på en sommar. Den utgiften kan man spara in nu.

– Sedan kan också hamnföreningar och personer med stadiga hamnplatser hyra ut dem i andra hand. En snittanvändare av båtar är ute 25 dagar per år, då står hamnplatsen ledig och där finns pengar att tjäna både för marinan och privatpersonen.

Jag tror att det kan slå internationellt. Jag har svårt att se en framtid där bryggor bara är fysiska enheter som guppar omkring, att de inte kommer vara smarta känns avlägset.

Martin Bröms, grundare, OnlineMarina Sweden AB

Lanseras i midsommar

Under midsommardagen ska den första installationen vara igång på en ö i Norrbottens skärgård. Målet i år är att så många marinor som möjligt ska installera IoT-lösningen, att kunder utvärderar systemet och sedan gå ut stort och brett nästa år.

– Nästa sommar ska vi ha ett vidareutvecklat system som man även kan föra ut internationellt. Jag har svårt att se en framtid där bryggor bara är fysiska enheter som guppar omkring, att de inte kommer var smarta känns avlägset. Och problematiken kring att vara orolig över om sin båt fortfarande är kvar är nästan ännu större utomlands, där vindarna ofta är starkare och skadorna på båtarna kan bli större.

Sensact gör hårdvaran, Atea står för systemutvecklingen och OnlineMarina tillsammans med kunderna tar fram kraven.

22 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit Foto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng