Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bingo när Folkspel digitaliserar

Folkspel transformerar Bingolotto och numera finns lotterna båda att köpa och spela digitalt. Nu ligger fokus på att få över de analoga spelarna som ofta är lite äldre, menar Jan Olsen, it-chef.

Vad gör ni på det digitala området?

– Vi har jobbat länge med vår digitala transformation. Vi ligger ganska långt fram med de processerna och flödena, och det finns stora möjligheter att köpa lotter, konsumera dem, samt vinstinlösa dem digitalt. Vår stora utmaning ligger nu i att få över våra kunder också till den digitala plattformen. Pratar vi Bingolotto – som är vår absolut största produkt – så är ofta de som köper lotter runt 50+, och de är ju digitala till viss del men inte inom spelvärlden. Merparten är fortfarande analoga lotter.

Varför är det nödvändigt göra transformationen?

– Det finns väldigt många fördelar som vi ser. Folkspel har ett uppdrag och det handlar om att generera så stort överskott som möjligt till svenskt föreningsliv och det är också anledningen till att vi går in i digitala delen. Möjligheterna är enormt mycket större när man pratar om det digitala området, och så är det mycket mer kostnadseffektivt. Tryckkostnader, portokostnader, lagerhantering, returhantering och så vidare kan automatiseras i den digitala världen.

– Jag pratade ju om att målgruppen är lite äldre och är det så att de har svårt komma iväg till en förening eller butik så är det enkelt att köpa på nätet, de kan konsumera lotten på nätet med autoduttning. De kan bara titta på skärmen och behöver inte hänga med om de inte vill. Det finns också en vinstbevakning som gör att man får reda på om man har vunnit.

– En annan fördel är försäljningen av våra lotter på så sätt att ungdomar slipper hantera kontanter, nu finns möjlighet att köpa och sälja våra produkter kontantlöst. Det finns en säkerhetsaspekt i att ungdomar ska slippa gå runt med kontanter i fickan. Det blir också mer kostnadseffektivt då hanteringen av kontanter måste gå i så många led.

Hur vet ni vad ungdomarna vill ha?

– Vi har haft ett ganska stort och tätt samarbete med ett antal lag och föreningar för att utvärdera det. Vi jobbar nu med att ta fram en app som ser över möjligheterna att kunna sälja våra produkter helt digitalt. Den inriktar sig på föreningslivet och innan vi startade arbetet så pratade vi med många lag och gjorde en analys, hur jobbar de? Vilka intressen har de? Vi vill inte att det ska bli en produkt som vi som lite äldre tar fram efter vår tro vad de vill ha. Vi har tittat mycket på vilka appar de använder idag, varför använder de Snapchat men inte Facebook, och så vidare. En ordentlig förstudie har gjorts.

Hur hoppas du på att er verksamhet ser annorlunda ut 2020?

– Jag är helt övertygad om att vi kommer flytta oss från den analoga lotten till den digitala lotten. Om det är om två år, fem år eller 15 år kan ingen säga, men papperslotten kommer försvinna. Därför måste vi ligga i framkant när det gäller den digitala delen. Det är på det sättet vi kan få in mer pengar till svenskt föreningsliv.

26 juni 2017 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

It Kille 960640

För gammal för tech

17 mar 2021 digit

Åldersdiskriminering är vanligt inom it och tech. Äldre medarbetare antas vara mindre uppdaterade om ny teknik och ha svårare för att bearbeta och lära sig nya saker. Det visar en ny studie. 

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

pat gelsinger.jpg

Lämnar VMware för Intel

14 jan 2021 digit

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Kvinna Orange Bakgrund 960640

Jämställd 2050

16 dec 2020 digit

It och telekom är fortsatt en mansdominerad bransch. Trots en viss ökning av antalet kvinnor i branschen sker förändringen långsamt och det kan ta upp till 30 år innan branschen är jämställd.

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

Pris Miljö Uppsala
video

Sverigebäst på miljö

15 maj 2020 digit

Världsnaturfonden WWF har utsett Uppsala till Sveriges bästa klimatstad 2020. I konkurrens med de andra finalisterna Växjö och Helsingborg vinner Uppsala bland annat för målen att bli fossilfria 2030 och klimatpositiva 2050.

kalle, lisa och stefan.jpg
podcast

HP gör 20 procent nytt

8 apr 2020 digit

När Stefan Bergdahl, Sverigechef HP, började på bolaget för 30 år sedan var det närheten från busshållplatsen som avgjorde valet. Ett bra val i många avseenden med tanke på det Stefan har åstadkommit. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Elisabeth Nore på Voister, pratar ledarskap, hållbarhet och jämställdhet med Stefan Bergdahl i Voisterpodden.

universitet-960640.jpg
video

CIO:er stärker högskolan

30 okt 2019 it i skolan

För att stödja varandra i den digitala utvecklingen på universitet och högskolor startades nätverket ITCF. Samarbetet underlättade vid införandet av GDPR och framöver väntar nya utmaningar, som hantering av forskningsdata och molntjänster.