Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bingo när Folkspel digitaliserar

Folkspel transformerar Bingolotto och numera finns lotterna båda att köpa och spela digitalt. Nu ligger fokus på att få över de analoga spelarna som ofta är lite äldre, menar Jan Olsen, it-chef.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 26 juni 2017 digit

Vad gör ni på det digitala området?

– Vi har jobbat länge med vår digitala transformation. Vi ligger ganska långt fram med de processerna och flödena, och det finns stora möjligheter att köpa lotter, konsumera dem, samt vinstinlösa dem digitalt. Vår stora utmaning ligger nu i att få över våra kunder också till den digitala plattformen. Pratar vi Bingolotto – som är vår absolut största produkt – så är ofta de som köper lotter runt 50+, och de är ju digitala till viss del men inte inom spelvärlden. Merparten är fortfarande analoga lotter.

Varför är det nödvändigt göra transformationen?

– Det finns väldigt många fördelar som vi ser. Folkspel har ett uppdrag och det handlar om att generera så stort överskott som möjligt till svenskt föreningsliv och det är också anledningen till att vi går in i digitala delen. Möjligheterna är enormt mycket större när man pratar om det digitala området, och så är det mycket mer kostnadseffektivt. Tryckkostnader, portokostnader, lagerhantering, returhantering och så vidare kan automatiseras i den digitala världen.

– Jag pratade ju om att målgruppen är lite äldre och är det så att de har svårt komma iväg till en förening eller butik så är det enkelt att köpa på nätet, de kan konsumera lotten på nätet med autoduttning. De kan bara titta på skärmen och behöver inte hänga med om de inte vill. Det finns också en vinstbevakning som gör att man får reda på om man har vunnit.

– En annan fördel är försäljningen av våra lotter på så sätt att ungdomar slipper hantera kontanter, nu finns möjlighet att köpa och sälja våra produkter kontantlöst. Det finns en säkerhetsaspekt i att ungdomar ska slippa gå runt med kontanter i fickan. Det blir också mer kostnadseffektivt då hanteringen av kontanter måste gå i så många led.

Hur vet ni vad ungdomarna vill ha?

– Vi har haft ett ganska stort och tätt samarbete med ett antal lag och föreningar för att utvärdera det. Vi jobbar nu med att ta fram en app som ser över möjligheterna att kunna sälja våra produkter helt digitalt. Den inriktar sig på föreningslivet och innan vi startade arbetet så pratade vi med många lag och gjorde en analys, hur jobbar de? Vilka intressen har de? Vi vill inte att det ska bli en produkt som vi som lite äldre tar fram efter vår tro vad de vill ha. Vi har tittat mycket på vilka appar de använder idag, varför använder de Snapchat men inte Facebook, och så vidare. En ordentlig förstudie har gjorts.

Hur hoppas du på att er verksamhet ser annorlunda ut 2020?

– Jag är helt övertygad om att vi kommer flytta oss från den analoga lotten till den digitala lotten. Om det är om två år, fem år eller 15 år kan ingen säga, men papperslotten kommer försvinna. Därför måste vi ligga i framkant när det gäller den digitala delen. Det är på det sättet vi kan få in mer pengar till svenskt föreningsliv.

Rekommenderad läsning

mia forsäng snip.JPG video

Mia Forsäng fibrerar Sverige

31 maj 2017 digit

2020 ska 98 procent av Sveriges hushåll ha tillgång till fiber, vilket innebär en mängd nya möjligheter för både företag och organisationer. Telias dotterbolag Svenska stadsnät är ett av bolagen som ansvarar för utbyggnaden.

Looprocks_960x640.jpg

Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

1 jun 2017 digit

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

KalleH_960x640.jpg

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

lantmateriet.jpg video

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

calle bootcamp snip.JPG video

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

damgard bootcamp 960640.jpg video

Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

13 jun 2017 ledarskap

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.

LMK_samtliga_kassar_2014_2.jpg

Så tar PostNord Logistics nya marknader

9 aug 2017 Digit

Med kunder som Linas Matkasse och Dagab jobbar PostNord Logistics med en ny affärsplan för termoverksamheten. Genom smart användning av koncernens digitala muskelmassa är målet att erbjuda mervärden som uppdragsgivarna inte ens visste att de saknade. 

snip joe baguley.JPG video

Joe Baguley: Utgå från kunden så tar du affären

15 jun 2017 ledarskap

Prata med dina kunders kunder och kolla in hur Google och Facebook jobbar med interaktion. Allt annat måste du skapa genuint. Joe Baguley, VP och CTO EMEA VMware tipsar hur du når framgång i det digitala ekosystemet.

Katarina Gospic.jpg video

Katarina Gospic: "Använd tekniken med intention"

7 jun 2017 ledarskap

Hjärnforskaren och entreprenören Katarina Gospic tycker att mobilfria möten är bra, att företag borde börja se över hur de använder sin teknik och ger sin syn på hur hjärnforskningen kommer förändras framöver.