FocusCuras nya lösning för hjärtpatienter

old couple.jpg

E-hälsoföretaget FocusCura lanserade nyligen plattformen Heartguard för kroniskt hjärtsjuka patienter. Istället för att besöka sjukhus kan patienten nu göra många av kontrollerna i hemmet.

– Till en början fick vi väldigt mycket kritik eftersom folk tyckte att äldre inte kan ha Ipads. Vi kallades galna. Men det är klart att äldre kan använda plattor hemifrån, tyckte vi, och mycket har hänt sedan dess, säger Ronald Scheffer, Business Development Director på FocusCura.

 Vi fokuserar främst på att göra patienterna friskare, gladare samt att leverera vård till en lägre kostnad.

FocusCura grundades och började leverera ehälsotjänster i Nederländerna redan 2004. Missionen var redan vid grundandet det samma som nu. FocusCura skulle samarbeta med vårdpersonal för att förbättra vården och göra den tillgänglig för alla. De skulle också utveckla vårdinrättningar som hjälper sårbara människor att leva ett bra och självständigt liv. 

Till en början användes videomöten via webbkamera med en skärm per patient och det blev en relativt dyr teknologi som var svår att installera då exempelvis Skype ännu inte fanns på marknaden. När sedan Ipaden lanserades såg FocusCura enorma möjligheter och sedan flera år finns till exempel digitala lösningar för KOL-patienter.

Varför är det bra att patienterna inte behöver åka till sjukhuset?

Ett exempel är en 39-årig man som har KOL och använder våra lösningar cVitals och cContact och nyttan för honom är extremt påtaglig. Tidigare behövde han regelbundet ta sig in till sjukhuset och utsattes för bland annat personer som röker och annat som störde hans sköra hälsa.

Att ta sig fram och tillbaka till sjukhuset var för honom som att springa ett maraton, hans värden blev sämre varje gång och när han kom hem blev han sängliggandes i över en vecka och kunde till exempel inte umgås och leka med sina barn.

Nu slipper han alla de riskmomenten och tycker dessutom att kontakten med doktorn är bättre än någonsin eftersom det kan ske oftare än tidigare.

Fem olika lösningar

FocusCuras produktportfölj består nu av fem olika lösningar: cKey home access, cMed medication support, cAlarm personal alarm, cVitals telemonitoring och cContact Telemedicine, och det är de två sistnämnda som finns tillgängliga i Sverige och ingår i den nya storsatsningen Heartguard.

 Patienterna får registrera bland annat vikt, blodtryck och EKG så ofta som de kommit överens med sjukhuset om, det bestämmer de ihop. Algoritmer mäter sedan av om något ser annorlunda ut, om så är fallet har vi videomöten och pratar med patienten. Ifall något är alarmerande så skickas självklart en ambulans. På så vis ska sjukhuset få en närmare kontakt med patienterna utan att de måste ta sig till sjukhuset överhuvudtaget.

Att de regelbundet mäter sina viktiga värden gör att vi kan övervaka trenderna och omgående ingripa vid en ökad risk för förvärring.

Igor Tulevski, grundare och vd för Cardiology Centers i Holland

Kardiologen Igor Tulevski är grundare och vd för Cardiology Centers i Nederländerna och en av initiativtagarna till Heartguard. 

 Heartguard är en innovativ och banbrytande service som gör sjukvård personligt baserat på ny teknologi. Att de regelbundet mäter sina viktiga värden gör att vi kan övervaka trenderna och omgående ingripa vid en ökad risk för förvärring. Förutom det kan vi med hjälp av videosamtal vara nära patienten när de behöver det, dygnet runt. Det ökar livskvaliteten för patienterna men för oss har det också lett till bättre vårdresultat, säger han.

Heartguard finns sedan ett knappt år tillbaka i Nederländerna och nu är det tänkt att lösningen även ska lanseras i Sverige och Danmark. Ronald Scheffer hoppas och tror på framgång i Skandinavien då han inte bara ser lösningen som smidig, utan även som en direkt nödvändighet inför framtiden.

 I och med att vi blir allt äldre i Europa så blir även de kroniska sjukdomarna vanligare och bristen på sjuksköterskor växer för varje år. Därför kommer vård i hemmet att bli viktig framöver även i en demografisk synpunkt, och vi har agerat nu när det behövs som mest.

 Det viktigaste är självklart inte tekniken utan att förenkla tillvaron för människor, men det går relativt trögt. Det är förståeligt eftersom det handlar om liv och det är svårt att förändra människors mindset men vi hoppas och tror på en snabbare utveckling framöver.

14 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson it i vårdenFoto Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng