Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

FocusCuras nya lösning för hjärtpatienter

old couple.jpg

E-hälsoföretaget FocusCura lanserade nyligen plattformen Heartguard för kroniskt hjärtsjuka patienter. Istället för att besöka sjukhus kan patienten nu göra många av kontrollerna i hemmet.

– Till en början fick vi väldigt mycket kritik eftersom folk tyckte att äldre inte kan ha Ipads. Vi kallades galna. Men det är klart att äldre kan använda plattor hemifrån, tyckte vi, och mycket har hänt sedan dess, säger Ronald Scheffer, Business Development Director på FocusCura.

 Vi fokuserar främst på att göra patienterna friskare, gladare samt att leverera vård till en lägre kostnad.

FocusCura grundades och började leverera ehälsotjänster i Nederländerna redan 2004. Missionen var redan vid grundandet det samma som nu. FocusCura skulle samarbeta med vårdpersonal för att förbättra vården och göra den tillgänglig för alla. De skulle också utveckla vårdinrättningar som hjälper sårbara människor att leva ett bra och självständigt liv. 

Till en början användes videomöten via webbkamera med en skärm per patient och det blev en relativt dyr teknologi som var svår att installera då exempelvis Skype ännu inte fanns på marknaden. När sedan Ipaden lanserades såg FocusCura enorma möjligheter och sedan flera år finns till exempel digitala lösningar för KOL-patienter.

Varför är det bra att patienterna inte behöver åka till sjukhuset?

Ett exempel är en 39-årig man som har KOL och använder våra lösningar cVitals och cContact och nyttan för honom är extremt påtaglig. Tidigare behövde han regelbundet ta sig in till sjukhuset och utsattes för bland annat personer som röker och annat som störde hans sköra hälsa.

Att ta sig fram och tillbaka till sjukhuset var för honom som att springa ett maraton, hans värden blev sämre varje gång och när han kom hem blev han sängliggandes i över en vecka och kunde till exempel inte umgås och leka med sina barn.

Nu slipper han alla de riskmomenten och tycker dessutom att kontakten med doktorn är bättre än någonsin eftersom det kan ske oftare än tidigare.

Fem olika lösningar

FocusCuras produktportfölj består nu av fem olika lösningar: cKey home access, cMed medication support, cAlarm personal alarm, cVitals telemonitoring och cContact Telemedicine, och det är de två sistnämnda som finns tillgängliga i Sverige och ingår i den nya storsatsningen Heartguard.

 Patienterna får registrera bland annat vikt, blodtryck och EKG så ofta som de kommit överens med sjukhuset om, det bestämmer de ihop. Algoritmer mäter sedan av om något ser annorlunda ut, om så är fallet har vi videomöten och pratar med patienten. Ifall något är alarmerande så skickas självklart en ambulans. På så vis ska sjukhuset få en närmare kontakt med patienterna utan att de måste ta sig till sjukhuset överhuvudtaget.

Att de regelbundet mäter sina viktiga värden gör att vi kan övervaka trenderna och omgående ingripa vid en ökad risk för förvärring.

Igor Tulevski , grundare och vd för Cardiology Centers i Holland

Kardiologen Igor Tulevski är grundare och vd för Cardiology Centers i Nederländerna och en av initiativtagarna till Heartguard. 

 Heartguard är en innovativ och banbrytande service som gör sjukvård personligt baserat på ny teknologi. Att de regelbundet mäter sina viktiga värden gör att vi kan övervaka trenderna och omgående ingripa vid en ökad risk för förvärring. Förutom det kan vi med hjälp av videosamtal vara nära patienten när de behöver det, dygnet runt. Det ökar livskvaliteten för patienterna men för oss har det också lett till bättre vårdresultat, säger han.

Heartguard finns sedan ett knappt år tillbaka i Nederländerna och nu är det tänkt att lösningen även ska lanseras i Sverige och Danmark. Ronald Scheffer hoppas och tror på framgång i Skandinavien då han inte bara ser lösningen som smidig, utan även som en direkt nödvändighet inför framtiden.

 I och med att vi blir allt äldre i Europa så blir även de kroniska sjukdomarna vanligare och bristen på sjuksköterskor växer för varje år. Därför kommer vård i hemmet att bli viktig framöver även i en demografisk synpunkt, och vi har agerat nu när det behövs som mest.

 Det viktigaste är självklart inte tekniken utan att förenkla tillvaron för människor, men det går relativt trögt. Det är förståeligt eftersom det handlar om liv och det är svårt att förändra människors mindset men vi hoppas och tror på en snabbare utveckling framöver.

14 juni 2017 Uppdaterad 7 augusti 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i vården Foto Adobe Stock

Rekommenderad läsning

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Hp Reverb G2 På Tjej 3
video
Ett samarbete med HP

Maxa VR med HP

29 jan 2021 digit

Utbildning och samarbete i VR minskar utbildningskostnader, sparar tid och är bättre för miljön. Utöver bättre spelupplevelse, vill HP med sin nya generation VR-headset göra tekniken mer tillgänglig för fler verksamheter och användningsområden.  

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

fyra röda äpplen mot rosa bakgrund.jpg
video
ett samarbete mellan jamf och voister

Smartare skola med Jamf

24 apr 2020 it i skolan

Tekniska problem hindrar flytet under lektionerna och därmed elevernas inlärning. Med Jamfs nya lösning för skolan får lärarna kontroll på allt ifrån videolektioner till användning av appar i Apple-produkter. Det sker oavsett om eleverna studerar hemma eller i skolan.

flera gamla telefonlurar i luften i olika färger.jpg

Teams nu i Slack

2 apr 2020 digit

Slack närmar sig Teams och har lanserat en app som gör att användare kan ringa in till Temas. Intresset har hittills varit mycket stort.

forsakringskassan960640.jpg

Så förändras F-kassan

20 jan 2020 digit

Försäkringskassan svarar på sex miljoner telefonsamtal per år. För att möta behovet och nå en hög flexibilitet valde myndigheten Anywhere 365, en lokal drift av kontaktcentret och att fler anställda, närmare bestämt 8 000 personer, har möjlighet att svara i telefon.

två killar på boliden med en platta i en gruva.jpg
video

BI gör Boliden bättre

16 dec 2019 digit

Boliden tar hjälp av Power BI för att få struktur och koll på all data. I kombination med plattor i gruvorna är planen att verktygen ska förbättra bolagets processer och även vara ett stöd för medarbetarna att ta nya digitala kliv.

balonger svävar ut från en öppen dörr.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Därför väljer Skövde Teams

11 okt 2019 digit

När verksamheterna i kommunen ville ha ett mobilt arbetssätt föll valet på Teams. Resultatet är färre mejl och ett snabbare och enklare samarbete.